Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Teatr/performans: instytucje

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-KON2019K46 Kod Erasmus / ISCED: 14.7 / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo
Nazwa przedmiotu: Teatr/performans: instytucje
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (w trakcie)

Okres: 2020-02-17 - 2020-08-02
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Morawski
Prowadzący grup: Piotr Morawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Zajęcia praktyczne poświęcone analizie funkcjonowania instytucji kultury działających w polu teatru i performansu artystycznego. Będzie to seria wizyt studyjnych w warszawskich instytucjach – od Komuny// Warszawa przez Teatr Powszechny po Teatr Polonia – w czasie których studenci zapoznają się ze specyfiką ich działalności, sposobami funkcjonowania – od uwarunkowań ekonomicznych po strukturalne i organizacyjne, a także z budowanym na ich temat przekazem medialnym, linią repertuarową etc.

Pełny opis:

Zajęcia praktyczne poświęcone analizie funkcjonowania instytucji kultury działających w polu teatru i performansu artystycznego. Będzie to seria wizyt studyjnych w warszawskich instytucjach – od Komuny// Warszawa przez Teatr Powszechny po Teatr Polonia – w czasie których studenci zapoznają się ze specyfiką ich działalności, sposobami funkcjonowania – od uwarunkowań ekonomicznych po strukturalne i organizacyjne, a także z budowanym na ich temat przekazem medialnym, linią repertuarową etc. Nie bez znaczenia jest tu też kontekst dyskusji na temat instytucji teatralnych w Warszawie. Spór – który trwa i będzie trwały przez najbliższe lata – między Biurem Kultury m.st. Warszawy a środowiskiem teatralnym, ujawnia zasadnicze napięcia w wizjach kultury teatralnej. Chcielibyśmy przybliżyć te wizje i uczynić z nich szerszy kontekst rozmów na temat funkcjonowania instytucji kultury zajmujących się teatrem.

Wizyty studyjne będą przeplatane zajęciami teoretycznymi, poświęconymi takim tematom związanym z funkcjonowaniem instytucji, jak relacje artysta-instytucja, zarządzanie kulturą, finansowanie kultury, funkcja kuratora czy instytucje krytyczne.

Literatura:

„Odzyskiwanie tego, co oczywiste. O instytucji festiwalu” / „Reclaiming the Obvious. On the Institution of the Festival”, red. Marta Keil, Lublin 2017.

Bojana Kunst, „Artysta w pracy. O pokrewieństwach sztuki i kapitalizmu”, przeł. Pola Sobaś-Mikołajczyk oraz Dominika Gajewska, Joanna Jopek, Warszawa 2016.

„Struktura teatru a struktura spektaklu”, red. Anna Galas-Kosil, Piotr Olkusz, Warszawa 2016.

„System organizacji teatrów w Europie”, red. Karolina Prykowska-Michalak, Warszawa 2016.

Julia Rowntree, „Zrób to inaczej. Przewodnik po sztuce, biznesie i aktywności obywatelskiej”, przeł. Zuzanna Łopacińska-Piędel, Warszawa 2016.

Dragan Klaić, „Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją”, przeł. Edyta Kubikowska, Warszawa-Lublin 2014.

Hanna Trzeciak, „Ekonomika teatru”, Warszawa 2011.

„Polish Theatre Journal”, 2017, nr 1-2, „Theatre and Democracy. Institutional Practices in Polish Theatre”.

Dorota Buchwald, „Obrona konieczna”, „Dialog” 2017, nr 7-8.

Marta Keil, „Do kogo należy teatr? O tym, do czego może nam się dzisiaj przydać krytyka instytucjonalna”, „Dialog” 2017, nr 11.

Michał Pospiszyl, „Sztuka instytucji mniejszych”, „Dialog” 2017, nr 11.

Piotr Olkusz, „Instytucje wyobraźni i zrozumienia”, „Dialog” 2017, nr 11

Monika Kwaśniewska, „Między hierarchią a anarchią. Teatr – instytucja – krytyka", Kraków 2019.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.