Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Diwy i kompozytorzy. Muzyka klasyczna w filmie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-KON2021K47 Kod Erasmus / ISCED: 14.7 / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo
Nazwa przedmiotu: Diwy i kompozytorzy. Muzyka klasyczna w filmie
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Konwersatoria fakultatywne IKP
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

bierna znajomość języka angielskiego

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przyjrzenie się, w jaki sposób muzyka klasyczna jest prezentowana w filmie, zwłaszcza w kinie artystycznym. Będą nas interesowały dzieła, które w ciekawy sposób problematyzują temat muzyki poważnej w kontekście kultury współczesnej.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przyjrzenie się, w jaki sposób muzyka klasyczna jest prezentowana w filmie, zwłaszcza w kinie artystycznym. Będą nas interesowały dzieła, które w ciekawy sposób problematyzują temat muzyki poważnej w kontekście kultury współczesnej. Zajęcia skupione będą wokół pojawiających się często w twórczości filmowej dwóch figur: śpiewaczki oraz kompozytora.

Tematy:

- muzyka klasyczna w filmie i kulturze współczesnej

- opera jako przestrzeń eksperymentu: Aria (film nowelowy)

- opera a kolonializm: Fitzcarraldo Wernera Herzoga

- opera – między opresją a emancypacją kobiet: Terror at the Opera Dario Argento, Medea Piera Paola Pasoliniego

- opera a relacje rodzinne: Księżyc Bernardo Bertolucciego

- blaski i cienie gwiazdorstwa: Boska Florence Stephena Frearsa, Niesamowita Marguerite Xaviera Giannoliego

- Ludwig van Beethoven – życie uczuciowe kompozytora: Wieczna miłość Bernarda Rose’a

- Fryderyk Chopin – artysta romantyczny: Błękitna nuta Andrzeja Żuławskiego

- Franz Liszt – muzyka klasyczna a kultura popularna: Lisztomania Kena Russella

- Ryszard Wagner – sztuka a polityka: Ludwig. Requiem dla dziewiczego króla Hansa-Jürgena Syberberga

- Piotr Czajkowski – seksualność a twórczość: Kochankowie muzyki Kena Russella

- Gustav Mahler – kompozytor przełomu: Mahler Kena Russella

Literatura:

Wybrane lektury:

Marcia J. Citron, When Opera Meets Film, Cambridge–New York 2010;

Alicja Helman, Ekscentryczne biografie Kena Russella, w: Muzykolog wobec dzieła muzycznego. Zbiór prac dedykowanych Elżbiecie Dziębowskiej w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Kraków 1999;

Lutz P. Koepnick, Colonial Forestry: Sylvan Politics in Werner Herzog’s Aguirre and Fitzcarraldo, „New German Critique” 1993, vol. 60;

Martha Feldman, The Absent Mother in Opera Seria, w: Siren Songs: Representations of Gender and Sexuality in Opera, ed. by Mary Ann Smart, Princeton–Oxford 2000;

Grzegorz Fortuna jr., Horror „allʼitaliana”. Krótka historia włoskiego kina grozy, w: Europejskie kino gatunków, red. Piotr Kletowski, Kraków 2016;

Hans-Jürgen Syberberg the Film Director as Critical Thinker: Essays and Interviews, ed. by R.J. Carudullo, Rotterdam 2017;

Jeongwon Joe, Opera as Soundtrack, Farnham–Burlington 2003;

Bożena Kudrycka, Aż do ostatniej nuty. Opowieść o Fryderyku Chopinie w filmie Andrzeja Żuławskiego Błękitna nuta, „Kwartalnik Filmowy” 2001, nr 33;

Lewis Lockwood, Film Biography as Travesty: Immortal Beloved and Beethoven, „The Musical Quarterly” 1997, vol. 81, no. 2;

Marcin Maron, Chopin jak Orfeusz. Błękitna nuta Andrzeja Żuławskiego i ideały sztuki romantycznej, „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu” 2016, nr 3;

Barth David Schwartz, Pasolini Requiem, 2nd edition, Chicago–London 2017;

Iwona Sowińska, Chopin idzie do kina, Kraków 2013.

Efekty uczenia się:

K_W08

K_U01, K_U02, K_U03, K_U05,

K_K01, K_K02, K_K03

Metody i kryteria oceniania:

obecność i aktywność na zajęciach, esej lub prezentacja końcowa. Możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są podstawą niezaliczenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2022-02-21 - 2022-06-15

Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Bogucki
Prowadzący grup: Marcin Bogucki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.