Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Konkurs Piosenki Eurowizji - perspektywa antropologiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-KON2021K9 Kod Erasmus / ISCED: 14.7 / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo
Nazwa przedmiotu: Konkurs Piosenki Eurowizji - perspektywa antropologiczna
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Konwersatoria fakultatywne IKP
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

konieczna jest bierna znajomość języka angielskiego

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest analiza Konkursu Piosenki Eurowizji z perspektywy kulturoznawczej. Będziemy oświetlać to wydarzenie z różnych stron, używając do tego kategorii antropologicznych, takich jak płeć i seksualność, narodowość i wspólnota, kamp i kicz.

Pełny opis:

Celem zajęć jest analiza Konkursu Piosenki Eurowizji z perspektywy kulturoznawczej. Będziemy oświetlać to wydarzenie z różnych stron, używając do tego kategorii antropologicznych, takich jak płeć i seksualność, narodowość i wspólnota, kamp i kicz. Dzięki zastosowaniu tych narzędzi możliwe będzie odczarowanie Konkursu – uznawanego za przykład złego smaku i niezbyt często będącego przedmiotem badań w Polsce – oraz odkrycie jego potencjału jako mediatora między muzyką a polityką.

Tematy:

- „eurowizjologia”

- Eurowizja a polityka: narodowość i europejskość

- Eurowizja a muzyka: kamp i kicz

- Eurowizja a psefologia

- Eurowizja a LGBT+

- Eurowizja a sprawa polska

- Eurowizja a Europa Wschodnia

- Eurowizja a Europa Zachodnia

- Eurowizja a „egzotyka” (Australia, Izrael)

- Eurowizja a media

- Eurowizja a Interwizja

- Eurowizja a fandom

- Eurowizja a kultura popularna

Literatura:

Wybrana literatura:

1. Paul Allatson, „Antes cursi que sencilla”: Eurovision Song Contests and the Kitsch-Drive to Euro-Unity, „Culture, Theory and Critique” 2007, vol. 48, no. 1.

2. Catherine Baker, The ‘Gay Olympics’? The Eurovision Song Contest and the Politics of LGBT/European Belonging, „European Journal of International Relations” 2017, vol. 23, no. 1.

3. Stephen Coleman, Why Is the Eurovision Song Contest Ridiculous? Exploring a Spectacle of Embarrassment, Irony and Identity, „Popular Communication” 2008, vol. 6, no. 3.

4. Empire of Song: Europe and National in the Eurovision Song Contest, ed. by Dafni Tragaki, Lanham 2013.

5. Eurovision and Australia: Interdisciplinary Perspectives form Down Under, ed. by Chris Hay, Jessica Carniel, Cham 2019.

6. Eurovisions: Identity and the International Politics of the Eurovision Song Contest since 1956, ed. by Julia Kalman, Ben Wellings, Keshia Jacotine, Singapore 2019.

7. Jamie Halliwell, ‘All kinds of everything’: Queer Visibility in Online and Offline Eurovision Fandom, „Westminster Papers in Communication and Culture” 2018, vol. 13, no. 2.

8. Damian Pałuba, Konkurs Piosenki Eurowizji jako wartościowy przedmiot badania socjologicznego, „Studia Socjologiczno-Polityczne. Seria Nowa” 2020, nr 1.

9. Performing the ‘New’ Europe: Identities, Feelings and Politics in the Eurovision Song Contest, ed. by Karen Fricker, Milija Gluhovic, Basingstoke 2013.

10. Performing Sexual Identities: Nationalities on the Eurovision Stage, ed. by Magdalena Fürnkranz, Ursula Hemetek, Wien 2017.

11. Anna G. Piotrowska, About Twin Song Festivals in Eastern and Western Europe: Intervision and Eurovision, „International Review of the Aesthetics and Sociology of Music” 2016, no. 47.

12. Marcus Pyka, The Power of Violins and Rose Petals: The Eurovision Song Contest as an Arena of European Crisis, „Journal of European Studies” 2019, vol. 49, no. 3–4.

13. Marina Ritzarev, Singing Ethos, Pathos and Ethnos: Three Generations, Four Israeli Eurovision Victories, 1978-2018, „The Art and Science of Television” 2018, vol. 14, no 3.

14. Brian Singleton, Karen Fricker, Elena Moreo, Performing the Queer Network: Fans and Families at the Eurovision Song Contest, „SQS” 2007, no. 2.

15. Xawery Stańczyk, Żadnych granic Polskie występy w Konkursie Piosenki Eurowizji, culture.pl, https://culture.pl/pl/artykul/zadnych-granic-polskie-wystepy-w-konkursie-piosenki-eurowizji

16. Krzysztof Stefański, To nie my (wygraliśmy Eurowizję), meakultura.pl, http://meakultura.pl/artykul/to-nie-my-wygralismy-eurowizje-2070

17. Gonzalo Torres, Pan-European, Regional and National Identity in the Eurovision Song Contest, w: Media, Nationalism and European Identities, ed. by Miklós Sükösd, Karol Jakubowicz, Budapest 2011.

18. Annamari Vänskä, Bespectacular and over the Top. On the Genealogy of Lesbian Camp, „SQS” 2007, no 2.

19. Dean Vuletic, The Intervision Song Contest: A Commercial and Pan-European Alternative to the Eurovision Song Contest, w: Eastern European Popular Music in a Transnational Context: Beyond the Borders, ed. by Ewa Mazierska, Zsolt Győri, Cham 2019.

20. Dean Vuletic, Postwar Europe and the Eurovision Song Contest, London–New York 2018.

21. Gad Yair, Douze point: Eurovisions and Euro-Divisions in the Eurovision Song Contest – Review of Two Decades of Research, „European Journal of Cultural Studies” 2019, vol. 22, no. 5-6.

Efekty uczenia się:

K_W08

K_U01, K_U02, K_U03, K_U05,

K_K01, K_K02, K_K03

Metody i kryteria oceniania:

obecność i aktywność na zajęciach, esej lub prezentacja końcowa. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są podstawą niezaliczenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (w trakcie)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Bogucki
Prowadzący grup: Marcin Bogucki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.