"Język mówi nami" - dyskurs i tekst z perspektywy historycznej i współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3003-ZU2262HJP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | "Język mówi nami" - dyskurs i tekst z perspektywy historycznej i współczesnej |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego |
Grupy: |
Seminaria magisterskie dla II roku studiow 2-go stopnia filologii polskiej - (zaoczne), 2022/2023 |
Punkty ECTS i inne: |
25.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematem seminarium jest semantyka wypowiedzi oraz analiza tekstu i dyskursu perspektywy współczesnej oraz historycznej. Ponieważ język nie jest bytem autonomicznym, ale jednym ze zjawisk poznawczych uzależnionym od wielu czynników pozajęzykowych, przyjrzymy się leksyce, tekstowi i dyskursowi w szerokim kontekście kulturowym i społecznym. |
Pełny opis: |
Na seminarium omówione będą następujące tematy: 1. Różne koncepcje znaczenia. Pola leksykalne, sieci semantyczne typu WordNet. Relacje semantyczne: synonimia, antonimia, polisemia, hipo/hiperonimia, partytywność. polisemia, homonimia. 2. Słowa kluczowe, podstawy stylometrii. Analiza korpusowa. 3. Analiza dyskursu z perspektywy kognitywnej - ramy interpretacyjne, ramowanie w dyskursie, teorie amalgamatów (przestrzeni mentalnych). 4. Analiza dyskursu w kontekście psychologicznym i społecznym. Krytyczna analiza dyskursu. 5. Językowy obraz świata: sposoby rekonstrukcji 6. Metafora w tekście. Metafora pojęciowa w ujęciu Lakoffa i Johnsona: metafora w ujęciu klasycznym, interakcyjnym a metafora pojęciowa, funkcje metafory pojęciowej, proces metaforyzacji (domena źródłowa i docelowa) 7. Tekst dawny jako źródło wiedzy o polszczyźnie i różne sposoby jego naukowego oglądu. 8. Język autora, polszczyzna danej epoki i analiza dyskursu w kontekście historycznym - możliwości i ograniczenia badawcze. 9. Semantyka tekstu dawnego - analiza słownikowa i tekstowa. 10. Językowy obraz świata i badanie stereotypów w tekstach dawnych. |
Literatura: |
Bartmiński J., 1988, Definicja kognitywna jako narzędzie opisu konotacji słowa, [w:] Konotacja, red. Jerzy Bartmiński, wyd. UMCS, Lublin, s. 169–185. Bartmiński J., 1989, Językowe sposoby porządkowania świata. Uwagi na marginesie biłgorajskich relacji o kosmosie, „Etnolingwistyka” 2, s. 49–58. Bartmiński J., 2003, Miejsce wartości w językowym obrazie świata, [w:] Język w kręgu wartości. Studia semantyczne, red. Jerzy Bartmiński, wyd. UMCS, Lublin, s. 59–86. Bartmiński J., 2006, Językowe podstawy obrazu świata, wyd. UMCS, Lublin. Bartmiński J., 2007, Stereotypy mieszkają w języku, wyd. UMCS, Lublin. Bartmiński J., 2008, Kontekst założony, historyczny czy kreowany, [w:] Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, PWN, Warszawa, s. 56–67. Bartmiński J., 2010, Pojęcie „językowy obraz świata” i sposoby jego operacjonalizacji, [w:] Jaka antropologia literatury jest dzisiaj możliwa?, red. Przemysław Czapliński, Anna Legeżyńska, Marcin Telicki, wyd. UAM, Poznań, s. 155–178. Chlebda W., 2019, Jak historia odkłada się w pamięci, jak pamięć odkłada się w języku, „Etnolingwistyka” nr 31, Lublin, s. 55–72. Czachur W., 2020, Język a kultura w lingwistycznych badaniach germanistycznych, „Socjolingwistyka” XXXIV, Kraków, s. 7–22. Dobrzyńska T., 1984, Metafora, red. M. R. Mayenowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź. Dobrzyńska T., 1994, Mówiąc przenośnie... Studia o metaforze, wyd. IBL, Warszawa. Filar D., 2012, Narracyjne aspekty językowego obrazu świata. Interpretacja marzenia we współczesnej polszczyźnie, UMCS, Lublin. Filar D., Piekarczyk D., 2014, Narracyjność języka i kultury, UMCS, Lublin. Grzegorczykowa R., 1990, Pojęcie językowego obrazu świata [w:] Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin. Grzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa. Lakoff G, Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu, Warszawa. Leśniak A., Pasek Z., 2020, Świadectwa ewangelikalne i katolickie w perspektywie korpusowej analizy dyskursu, „Socjolingwistyka” XXXIV, Kraków, s. 57–75. Libura A., Amalgamaty kognitywne. Powstanie i rozwój koncepcji integracji pojęciowej, [w:] Amalgamaty kognitywne w sztuce, Universitas, Kraków 2007, s. 11-66. Łaszkiewicz M., 2019, Pamięć historii w stereotypach etnicznych (na przykładach Tatara, Kozaka, Szweda i Turka), „Etnolingwistyka” nr 31, Lublin, s. 237–256. Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława, 2017, Jakie dane są relewantne etnolingwistycznie?, „Etnolingwistyka” nr 29, Lublin, s. 11–29. Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława, 2018, O różnych wariantach definicji leksykograficznej – od taksonomii do kognitywizmu, „Etnolingwistyka. Problemy języka i kultury”, nr 30, s. 259–284. Niewiara Aleksandra, 1998, „Inni” w oczach wojowników sarmackich – o stereotypach narodowości w XVII wieku, [w:] Język a Kultura, t. 12, red. Janusz Anusiewicz, Jerzy Bartmiński, Wrocław, s. 171–184. Pajdzińska A., Tokarski R., 1996, Językowy obraz świata – konwencja i kreacja, „Pamiętnik Literacki” LXXXVII. Wojtak M., O relacjach dyskursu stylu gatunku i tekstu, „Tekst i dyskurs – Text und Diskurs”, 4, s. 69–78. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna i rozumie 1. w pogłębionym stopniu rolę refleksji językoznawczej w kształtowaniu kultury dawnej i współczesnej, 2. w stopniu zaawansowanym terminologię językoznawczą w języku polskim, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii stosowanej w najnowszych pracach badawczych z tych dziedzin, 3. w stopniu zaawansowanym zależności między głównymi subdyscyplinami filologii polskiej, 4. w stopniu pogłębionym główne kierunki rozwoju i stanowiska współczesnych teorii językoznawczych, 5. w stopniu pogłębionym kompleksową naturę języka polskiego oraz jego złożoność i historyczną zmienność znaczeń, 6. w stopniu rozszerzonym metody badawcze właściwe dla językoznawstwa synchronicznego. UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi: 1. w stopniu pogłębionym samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych, 2. w stopniu pogłębionym samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, 3. wykorzystywać wnioski płynące z tekstów o charakterze naukowym i poprawnie stosować poznaną terminologię językoznawczą w pracach naukowych i własnych projektach badawczych, 4. w stopniu zaawansowanym posługiwać się w dyskursie naukowym ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla filologii polskiej, 5. pisać samodzielne prace badawcze z właściwym doborem literatury przedmiotu ze szczególnym uwzględnieniem wyników najnowszych badań, 6. samodzielnie prowadzić na poziomie rozszerzonym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego, 7. samodzielnie podejmować i inicjować działania naukowe, 8. wszechstronnie wykorzystywać innowacyjne narzędzia wyszukiwawcze właściwe dla filologii polskiej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do: 1. organizowania własnego warsztatu badawczego i krytycznej oceny swoich dokonań, 2. wzięcia etycznej odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy i kierowania się uczciwością naukową oraz rzetelnością w prowadzeniu sporów naukowych i ideowych, 3. świadomego angażowania się w życie społeczne, naukowe i kulturalne, 4. uznania znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych, 5. kreowania życia kulturalnego regionu, kraju, Europy z wykorzystaniem kompetencji w zakresie języka polskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie aktywność na zajęciach (referowanie literatury przedmiotu, postępów w pracy magisterskiej. Do zaliczenia II roku wymagane jest ukończenie pracy magisterskiej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Burkacka, Marta Chojnacka-Kuraś, Monika Kresa, Izabela Winiarska-Górska, Magdalena Zawisławska | |
Prowadzący grup: | Izabela Winiarska-Górska, Magdalena Zawisławska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.