Analizy i interpretacje literatury antycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-AIILA1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.5
|
Nazwa przedmiotu: | Analizy i interpretacje literatury antycznej |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla filologii klasycznej - I roku studiów 1go stopnia Wszystkie przedmioty dla filologii klasycnej - studia 1go stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia służące poznaniu najważniejszych dzieł literatury starożytnej i ich recepcji w kulturze nowożytnej. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są poznaniu kanonicznych dzieł literatury starożytnej greckiej i rzymskiej. Pokazują, na czym polega analiza i interpretacja dzieła literackiego. Studenci zapoznają się z literaturą starożytną jako źródłem idei, tematów, fabuł literackich, postaci i sytuacji, symboli funkcjonujących w literaturze i kulturze europejskiej, śledzą świadome i nieświadome zapożyczenia u twórców późniejszych. Dyskutują o dziełach literackich, szukają w nich uniwersalnych problemów, pytań, wzorów, mogą swobodnie wypowiadać własne refleksje i proponować tematy do dyskusji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa (lektury w przekładzie): Homer „Iliada” Homer „Odyseja” Wergiliusz „Eneida” Owidiusz „Metamorfozy” Zestaw może być poszerzany. Literatura uzupełniająca: Wskazane przez wykładowcę utwory nowożytne i ich fragmenty, opracowania. |
Efekty uczenia się: |
Studenci - znają najważniejsze epickie dzieła literatury starożytnej, cechy gatunku, jakim jest epos, i jego późniejszy rozwój (K_W01/P6S_WG); - widzą różnorodność i bogactwo dzieł starożytnych, potrafią dostrzec, jak w literaturze antyku odbija się człowiek i jego świat (K_W01/P6S_WG); - śledzą zależności między literaturą i kulturą nowożytną a starożytnymi wzorami (K_W03/P6S_WG); - widzą, jak literatura polska poprzez związki z antykiem wpisuje się w nurt literatury europejskiej (K_W04/P6S_WG); - poszerzają swoją znajomość literatury i kultury nowożytnej (muzyka, teatr, sztuki piękne), także polskiej, również poprzez samodzielną kwerendę (K_W11,13/P6S_WG). Studenci - potrafią spojrzeć na dzieła starożytne oczyma współczesnego czytelnika, dostrzec ich aktualność i atrakcyjność w naszych czasach (K_U08, 09/P6S_UW, UU, UK); - mają świadomość roli tłumacza w recepcji literatury (K_U10/P6S_UW); - potrafią organizować dyskusje o literaturze, formułować sądy, bronić własnego zdania, uwzględniać i szanować w dyskusji cudze opinie (K_U12/P6S_UW, UU, UK); - próbują własnych sił w krytyce literackiej i podejmują własne próby translatorskie (K_U10/P6S_UW, UU, UK);. Studenci - organizują własny warsztat pracy (K_K01/P6S_KK) - ćwiczą umiejętność pracy w zespole (K_K04/P6S_KK);. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności, w tym zaliczanie kolokwiów sprawdzających znajomość dzieł literackich 60%; Prace roczne 40%; Kontrola obecności: dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 110 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Mikuła, Dorota Sutkowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Sutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia służące poznaniu już od I roku najważniejszych dzieł literatury starożytnej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są poznaniu kanonicznych dzieł literatury starożytnej greckiej i rzymskiej. Pokazują, na czym polega analiza i interpretacja dzieła literackiego. Studenci zapoznają się z literaturą starożytną jako źródłem idei, tematów, fabuł literackich, postaci i sytuacji, symboli funkcjonujących w literaturze i kulturze europejskiej, śledzą świadome i nieświadome zapożyczenia u twórców późniejszych. Dyskutują o dziełach literackich, szukają w nich uniwersalnych problemów, pytań, wzorów, mogą swobodnie wypowiadać własne refleksje i proponować tematy do dyskusji. Tryb prowadzenia: w sali. Gdyby zaistniała konieczność zdalnego prowadzenia zajęć, ich tryb i forma będą dostosowane do możliwości technicznych wykładowcy. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa (lektury w przekładzie): Homer „Iliada” Homer „Odyseja” Wergiliusz „Eneida” Owidiusz „Metamorfozy” Zestaw może być poszerzany. Literatura uzupełniająca: Wskazane przez wykładowcę utwory nowożytne i ich fragmenty, opracowania. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 110 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Inga Grześczak | |
Prowadzący grup: | Inga Grześczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia służące poznaniu najważniejszych dzieł literatury starożytnej i ich recepcji w kulturze nowożytnej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są poznaniu kanonicznych dzieł literatury starożytnej greckiej i rzymskiej. Pokazują, na czym polega analiza i interpretacja dzieła literackiego. Studenci zapoznają się z literaturą starożytną jako źródłem idei, tematów, fabuł literackich, postaci i sytuacji, symboli funkcjonujących w literaturze i kulturze europejskiej, śledzą świadome i nieświadome zapożyczenia u twórców późniejszych. Dyskutują o dziełach literackich, szukają w nich uniwersalnych problemów, pytań, wzorów, mogą swobodnie wypowiadać własne refleksje i proponować tematy do dyskusji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa (lektury w przekładzie): Homer „Iliada” Homer „Odyseja” Wergiliusz „Eneida” Owidiusz „Metamorfozy” Zestaw może być poszerzany. Literatura uzupełniająca: Wskazane przez wykładowcę utwory nowożytne i ich fragmenty, opracowania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.