Metryka starożytna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-MET4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.5
|
Nazwa przedmiotu: | Metryka starożytna |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia są pomyślane jako kontynuacja kursu wprowadzającego do teorii metrycznej starożytnego wiersza. W ramach zajęć studenci zapoznają się i krytycznie ustosunkowują do najnowszych teorii metrycznych. Przedstawiane są ponadto w pewnym zakresie niekanoniczne teksty poetyckie, których analiza stanowi wkład w aktualne badania nad metryką grecką i łacińską. Prowadzący zajęcia dzieli się z ich uczestnikami własnymi hipotezami badawczymi, które są weryfikowane w czasie zajęć. Uczestnicy wyposażeni w odpowiednie narzędzia formułują własne obserwacje na temat analizowanych utworów. |
Pełny opis: |
Zajęcia są pomyślane jako kontynuacja kursu wprowadzającego do teorii metrycznej starożytnego wiersza. Ich celem jest przedstawienie bardziej zaawansowanej wiedzy na temat podstawowych miar metrycznych i wprowadzenie do miar lirycznych. Uczestnicy zajęć zostaną zapoznani z tzw. prawami metrycznymi, zauważanymi w podstawowych miarach stychicznych, a także będą podejmować próby analizy miar tradycji doryckiej oraz miar lirycznych w dramacie greckim. Nacisk zostanie również położony na zmiany w metryce starożytnej w poszczególnych okresach oraz na wykształcenie umiejętności kontekstualizacji twórczości poetyckiej poszczególnych autorów. |
Literatura: |
Metryka grecka i łacińska, oprac. M. Dłuska, W. Strzelecki, Wrocław 1959 M.L. West, Wprowadzenie do metryki greckiej, przeł. J. Partyka, Kraków 2003 J. Danielewicz, Miary wierszowe greckiej liryki. Problemy opisu i interpretacji, Poznań 1994 H. Szelest, Metryka łacińska, Warszawa 1991 M.L. West, Greek Metre, Oxford 1982 W.J.W. Koster, Traité de métrique grecque suivi d’un précis de métrique latine, Leyde 1936 A. Łuka, Wykładnia, czyli jak wykładać metrykę, Lublin 2013 |
Efekty uczenia się: |
Student: w zakresie wiedzy - charakteryzuje podstawowe miary miary stychiczne, a także miary tradycji doryckiej i miary liryczne dramatu greckiego (K_W01/P7S_WG), - zna kierunki rozwoju metryki sarożytnej i ich wagę literaturoznawczą oraz w pracy krytycznoliterackiej (K_W04, K_W07/P7_WG) w zakresie umiejętności - rozpoznaje i czyta podstawowe miary stychiczne, a także miary tradycji doryckiej i miary liryczne dramatu greckiego (K_U08/P7S_UW) - analizuje zmiany w metryce starożytnej w poszczególnych okresach (K_U10/P7S_UW) w zakresie kompetencji społecznych – określa poziom swojej wiedzy i umiejętności, dostrzega potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01/P7S_KK), - wykazuje się aktywnością i rzetelnością w swojej pracy (K_K04/P7S_KO). |
Metody i kryteria oceniania: |
Szacunkowy nakład pracy studenta – 4 ECTS (120 godz.) udział w konwersatorium: 30 godz. (1 ECTS) przygotowanie do konwersatorium i do egzaminu: 90 godz. (3 ECTS) Przedmiot kończy się egzaminem ustnym. Student wybiera dwa zagadnienia egzaminacyjne i tekst poetycki (50 wersów), ilustrujący każde z nich. Egzamin jest przeprowadzoną na tej podstawie rozmową. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Kwapisz, Magdalena Zawadzka | |
Prowadzący grup: | Jan Kwapisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia są pomyślane jako kontynuacja kursu wprowadzającego do teorii metrycznej starożytnego wiersza. W ramach zajęć studenci zapoznają się i krytycznie ustosunkowują do najnowszych teorii metrycznych. Przedstawiane są ponadto w pewnym zakresie niekanoniczne teksty poetyckie, których analiza stanowi wkład w aktualne badania nad metryką grecką i łacińską. Prowadzący zajęcia dzieli się z ich uczestnikami własnymi hipotezami badawczymi, które są weryfikowane w czasie zajęć. Uczestnicy wyposażeni w odpowiednie narzędzia formułują własne obserwacje na temat analizowanych utworów. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są pomyślane jako kontynuacja kursu wprowadzającego do teorii metrycznej starożytnego wiersza. Ich celem jest przedstawienie bardziej zaawansowanej wiedzy na temat podstawowych miar metrycznych i wprowadzenie do miar lirycznych. Uczestnicy zajęć zostaną zapoznani z tzw. prawami metrycznymi, zauważanymi w podstawowych miarach stychicznych, a także będą podejmować próby analizy miar tradycji doryckiej oraz miar lirycznych w dramacie greckim. Nacisk zostanie również położony na zmiany w metryce starożytnej w poszczególnych okresach oraz na wykształcenie umiejętności kontekstualizacji twórczości poetyckiej poszczególnych autorów. |
|
Literatura: |
Metryka grecka i łacińska, oprac. M. Dłuska, W. Strzelecki, Wrocław 1959 M.L. West, Wprowadzenie do metryki greckiej, przeł. J. Partyka, Kraków 2003 J. Danielewicz, Miary wierszowe greckiej liryki. Problemy opisu i interpretacji, Poznań 1994 H. Szelest, Metryka łacińska, Warszawa 1991 M.L. West, Greek Metre, Oxford 1982 W.J.W. Koster, Traité de métrique grecque suivi d’un précis de métrique latine, Leyde 1936 A. Łuka, Wykładnia, czyli jak wykładać metrykę, Lublin 2013 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Kwapisz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia są pomyślane jako kontynuacja kursu wprowadzającego do teorii metrycznej starożytnego wiersza. W ramach zajęć studenci zapoznają się i krytycznie ustosunkowują do najnowszych teorii metrycznych. Przedstawiane są ponadto w pewnym zakresie niekanoniczne teksty poetyckie, których analiza stanowi wkład w aktualne badania nad metryką grecką i łacińską. Prowadzący zajęcia dzieli się z ich uczestnikami własnymi hipotezami badawczymi, które są weryfikowane w czasie zajęć. Uczestnicy wyposażeni w odpowiednie narzędzia formułują własne obserwacje na temat analizowanych utworów. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są pomyślane jako kontynuacja kursu wprowadzającego do teorii metrycznej starożytnego wiersza. Ich celem jest przedstawienie bardziej zaawansowanej wiedzy na temat podstawowych miar metrycznych i wprowadzenie do miar lirycznych. Uczestnicy zajęć zostaną zapoznani z tzw. prawami metrycznymi, zauważanymi w podstawowych miarach stychicznych, a także będą podejmować próby analizy miar tradycji doryckiej oraz miar lirycznych w dramacie greckim. Nacisk zostanie również położony na zmiany w metryce starożytnej w poszczególnych okresach oraz na wykształcenie umiejętności kontekstualizacji twórczości poetyckiej poszczególnych autorów. |
|
Literatura: |
Metryka grecka i łacińska, oprac. M. Dłuska, W. Strzelecki, Wrocław 1959 M.L. West, Wprowadzenie do metryki greckiej, przeł. J. Partyka, Kraków 2003 J. Danielewicz, Miary wierszowe greckiej liryki. Problemy opisu i interpretacji, Poznań 1994 H. Szelest, Metryka łacińska, Warszawa 1991 M.L. West, Greek Metre, Oxford 1982 W.J.W. Koster, Traité de métrique grecque suivi d’un précis de métrique latine, Leyde 1936 A. Łuka, Wykładnia, czyli jak wykładać metrykę, Lublin 2013 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.