Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Praktyczna nauka języka łacińskiego - gr. początkująca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3006-PNJŁ1-P Kod Erasmus / ISCED: 09.5 / (0231) Języki obce
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka łacińskiego - gr. początkująca
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 11.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Jest to pierwszy rok dwuletniego, pełnego, rozszerzonego kursu języka łacińskiego dla studentów filologii klasycznej. Zajęcia przeznaczone są dla osób rozpoczynających naukę tego języka.

Pełny opis:

W ciągu pierwszego roku zajęć (240 godzin) studenci zapoznają się z całością fleksji i kluczowymi zagadnieniami składni łacińskiej okresu klasycznego niezbędnymi do zrozumienia i przeanalizowania tekstów Cezara, Neposa, łatwiejszych fragmentów prozy Cycerona.

Omawianiu zagadnień gramatycznych towarzyszy lektura tekstów: w pierwszym semestrze preparowanych, w drugim zaś prostszych fragmentów tekstów oryginalnych.

Podczas zajęć studenci zapoznawani są również z podstawowymi narzędziami i metodami pracy filologicznej.

Literatura:

1. materiały autorskie dostarczane przez prowadzącego zajęcia.

2. "Mały słownik łacińsko-polski", red. nauk. J. Korpanty lub "Słownik łacińsko-polski", oprac. K. Kumaniecki (wydanie dowolne)

3. J. Wikarjak, "Gramatyka opisowa języka łacińskiego" (wydanie dowolne)

4. Filologiczne wydania tekstów oryginalnych czytanych na zajęciach (serie OCT i BT)

Uzupełniająca:

podręczniki:

M. Dłuska, W. Strzelecki, Metryka grecka i łacińska, Wrocław 1959

N. Kacman, Sbornik uprażnienij po latinskomu jazyku, Moskwa 1963

O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, "Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych", Warszawa 1978 i nast.

J. Ziabicka, Sine colloquiis colloquia, Warszawa 2000.

Cornu copiae. Ćwiczenia łacińskie dla szkół średnich i wyższych. B. Gładowska, A. Stachowicz-Garstka, M. Zawadzka, Warszawa 2015

2. gramatyki

Z. Samolewicz, T. Sołtysik, "Składnia łacińska", Bydgoszcz 2000;

T. Sinko, "Gramatyka łacińska", Warszawa 1925.

3. słowniki

"Słownik łacińsko-polski", pod red. M. Plezi, t. 1 – 5.

„Oxford Latin Dictionary”, red. P.G.W. Glare.

"Mały słownik polsko-łaciński", pod red. nauk. L. Winniczuk.

"Słownik łacińsko-polski do użytku szkół średnich", oprac. pod kierownictwem B. Kruczkiewicza, Lwów – Warszawa 1925.

"Słownik łacińsko-polski", red. nauk. J. Korpanty, t. 1. Warszawa 2001, t. 2. Warszawa 2003.

Efekty uczenia się:

Student

w zakresie wiedzy

– zna historię powstania i rozwoju języka łacińskiego (K_W02/P6S_WG);

– zna gramatykę i leksykę języka łacińskiego w stopniu podstawowym (K_W02 /P6S_WG).

w zakresie umiejętności

– tworzy i rozpoznaje formy gramatyczne z zakresu zrealizowanego materiału (K_U08/ P6S_UW);

– samodzielnie analizuje spotkane w tekstach formy (K_U08/P6S_UW);

– samodzielnie pracuje ze słownikiem łacińsko-polskim i słownikami w językach obcych (K_U08/P6S_UW);

– tłumaczy teksty o niskiej i średniej trudności (K_U08/P6S_UW)

– rozpoznaje podstawowe miary metryczne w poezji łacińskiej (K_U07/ P6S_UW).

w zakresie kompetencji społecznych

– ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01/P6S_KK);

- samodzielnie pracuje nad pogłębianiem swojej wiedzy (K_K01/P6S_KK);

- docenia wagę kultury starożytnej Grecji i Rzymu w rozwoju kultury europejskiej (K_K04,5/P6S_KO).

Metody i kryteria oceniania:

- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 40%

- śródsemestralne pisemne testy kontrolne – 25%

- końcowe zaliczenie pisemne – 35%

Do końcowego zaliczenia można podejść po zaliczeniu wszystkich sprawdzianów.

Student ma prawo do dwukrotnej poprawy każdego sprawdzianu pisemnego.

Nieprzystąpienie do sprawdzianu w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu.

Kontrola obecności: dopuszczalne 4 nieusprawiedliwione nieobecności w

semestrze.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-06-08
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 240 godzin, 110 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Czarski, Katarzyna Jasińska-Zdun
Prowadzący grup: Bartłomiej Czarski, Katarzyna Jasińska-Zdun
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Jest to pierwszy rok dwuletniego, pełnego, rozszerzonego kursu języka łacińskiego dla studentów filologii klasycznej. Zajęcia przeznaczone są dla osób rozpoczynających naukę tego języka.

Praktyczna nauka języka klasycznego stanowi podstawę przygotowania do pracy badawczej filologa, przede wszystkim klasycznego, ale także innych specjalności (języki indoeuropejskie). Dostarcza bowiem informacji o strukturze i rozwoju języka oraz zapoznaje z jego zasobem leksykalnym; wprowadza również fundamentalne wiadomości dotyczące krytyki tekstu, metryki i translatoryki.

Pełny opis:

W ciągu pierwszego roku zajęć (240 godzin) studenci zapoznają się z całością fleksji i kluczowymi zagadnieniami składni łacińskiej okresu klasycznego niezbędnymi do zrozumienia i przeanalizowania tekstów Cezara, Neposa, łatwiejszych fragmentów prozy Cycerona.

Omawianiu zagadnień gramatycznych towarzyszy lektura tekstów: w pierwszym semestrze preparowanych, w drugim zaś prostszych fragmentów tekstów oryginalnych.

Podczas zajęć studenci zapoznawani są również z podstawowymi narzędziami i metodami pracy filologicznej.

Literatura:

1. materiały autorskie dostarczane przez prowadzącego zajęcia.

2. "Mały słownik łacińsko-polski", red. nauk. J. Korpanty lub "Słownik łacińsko-polski", oprac. K. Kumaniecki (wydanie dowolne)

3. J. Wikarjak, "Gramatyka opisowa języka łacińskiego" (wydanie dowolne)

4. Filologiczne wydania tekstów oryginalnych czytanych na zajęciach (serie OCT i BT)

Uzupełniająca:

podręczniki:

M. Dłuska, W. Strzelecki, Metryka grecka i łacińska, Wrocław 1959

N. Kacman, Sbornik uprażnienij po latinskomu jazyku, Moskwa 1963

O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, "Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych", Warszawa 1978 i nast.

J. Ziabicka, Sine colloquiis colloquia, Warszawa 2000.

Cornu copiae. Ćwiczenia łacińskie dla szkół średnich i wyższych. B. Gładowska, A. Stachowicz-Garstka, M. Zawadzka, Warszawa 2015

2. gramatyki

Z. Samolewicz, T. Sołtysik, "Składnia łacińska", Bydgoszcz 2000;

T. Sinko, "Gramatyka łacińska", Warszawa 1925.

3. słowniki

"Słownik łacińsko-polski", pod red. M. Plezi, t. 1 – 5.

„Oxford Latin Dictionary”, red. P.G.W. Glare.

"Mały słownik polsko-łaciński", pod red. nauk. L. Winniczuk.

"Słownik łacińsko-polski do użytku szkół średnich", oprac. pod kierownictwem B. Kruczkiewicza, Lwów – Warszawa 1925.

"Słownik łacińsko-polski", red. nauk. J. Korpanty, t. 1. Warszawa 2001, t. 2. Warszawa 2003.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-06-10
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 240 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kacper Andrychowski, Katarzyna Jasińska-Zdun, Maciej Staniszewski, Magdalena Zawadzka
Prowadzący grup: Kacper Andrychowski, Katarzyna Jasińska-Zdun, Maciej Staniszewski, Magdalena Zawadzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Jest to pierwszy rok dwuletniego, pełnego, rozszerzonego kursu języka łacińskiego dla studentów filologii klasycznej. Zajęcia przeznaczone są dla osób rozpoczynających naukę tego języka.

Praktyczna nauka języka klasycznego stanowi podstawę przygotowania do pracy badawczej filologa, przede wszystkim klasycznego, ale także innych specjalności (języki indoeuropejskie). Dostarcza bowiem informacji o strukturze i rozwoju języka oraz zapoznaje z jego zasobem leksykalnym; wprowadza również fundamentalne wiadomości dotyczące krytyki tekstu, metryki i translatoryki.

Pełny opis:

W ciągu pierwszego roku zajęć (240 godzin) studenci zapoznają się z całością fleksji i kluczowymi zagadnieniami składni łacińskiej okresu klasycznego niezbędnymi do zrozumienia i przeanalizowania tekstów Cezara, Neposa, łatwiejszych fragmentów prozy Cycerona.

Omawianiu zagadnień gramatycznych towarzyszy lektura tekstów: w pierwszym semestrze preparowanych, w drugim zaś prostszych fragmentów tekstów oryginalnych.

Podczas zajęć studenci zapoznawani są również z podstawowymi narzędziami i metodami pracy filologicznej.

Literatura:

1. materiały autorskie dostarczane przez prowadzącego zajęcia.

2. "Mały słownik łacińsko-polski", red. nauk. J. Korpanty lub "Słownik łacińsko-polski", oprac. K. Kumaniecki (wydanie dowolne)

3. J. Wikarjak, "Gramatyka opisowa języka łacińskiego" (wydanie dowolne)

4. Filologiczne wydania tekstów oryginalnych czytanych na zajęciach (serie OCT i BT)

Uzupełniająca:

podręczniki:

M. Dłuska, W. Strzelecki, Metryka grecka i łacińska, Wrocław 1959

N. Kacman, Sbornik uprażnienij po latinskomu jazyku, Moskwa 1963

O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, "Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych", Warszawa 1978 i nast.

J. Ziabicka, Sine colloquiis colloquia, Warszawa 2000.

Cornu copiae. Ćwiczenia łacińskie dla szkół średnich i wyższych. B. Gładowska, A. Stachowicz-Garstka, M. Zawadzka, Warszawa 2015

2. gramatyki

Z. Samolewicz, T. Sołtysik, "Składnia łacińska", Bydgoszcz 2000;

T. Sinko, "Gramatyka łacińska", Warszawa 1925.

3. słowniki

"Słownik łacińsko-polski", pod red. M. Plezi, t. 1 – 5.

„Oxford Latin Dictionary”, red. P.G.W. Glare.

"Mały słownik polsko-łaciński", pod red. nauk. L. Winniczuk.

"Słownik łacińsko-polski do użytku szkół średnich", oprac. pod kierownictwem B. Kruczkiewicza, Lwów – Warszawa 1925.

"Słownik łacińsko-polski", red. nauk. J. Korpanty, t. 1. Warszawa 2001, t. 2. Warszawa 2003.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.