Praktyczna nauka języka łacińskiego - gr. zaawansowana
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3006-PNJŁ2-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.5
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka łacińskiego - gr. zaawansowana |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla filologii klasycznej - II roku studiów 1go stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Jest to drugi rok dwuletniego, pełnego kursu języka łacińskiego dla studentów filologii klasycznej. Praktyczna nauka języka klasycznego stanowi podstawę przygotowania do pracy badawczej filologa, przede wszystkim klasycznego, ale także innych specjalności (języki indoeuropejskie). Dostarcza bowiem informacji o strukturze i rozwoju języka oarz zapoznaje z jego zasobem leksykalnym; wprowadza również fundamentalne wiadomości dotyczące krytyki tekstu, metryki i translatoryki |
Pełny opis: |
Cwiczenia mają na celu przygotowanie do lektury tekstów oryginalnych o średnim i znacznym stopniu trudności, a także powtórzenie materiału gramatycznego i przygotowanie studentów do egzaminu z gramatyki opisowej języka łacińskiego. Lektura obejmuje zarówno teksty prozą (Cyceron), jak i poezję (poeci rzymscy z okresu augustowskiego). Ćwiczenia wprowadzają także elementy sztuki przekładu (translatoryki), tym samym przygotowując studenta nie tylko do lektury tekstu, ale i do próby stworzenia przekładu literackiego. |
Literatura: |
1. materiały autorskie dostarczane przez prowadzącego zajęcia. 2. "Mały słownik łacińsko-polski", red. nauk. J. Korpanty lub "Słownik łacińsko-polski", oprac. K. Kumaniecki (wydanie dowolne) 3. J. Wikarjak, "Gramatyka opisowa języka łacińskiego" (wydanie dowolne) 4. Filologiczne wydania tekstów oryginalnych czytanych na zajęciach (serie OCT i BT), komentarze do tekstów uzupełniająca: M. Dłuska, W. Strzelecki, Metryka grecka i łacińska, Wrocław 1959 Z. Samolewicz, T. Sołtysik, "Składnia łacińska", Bydgoszcz 2000; T. Sinko, "Gramatyka łacińska", Warszawa 1925. J. Ziabicka, Sine colloquiis colloquia, Warszawa 2000. słowniki: "Słownik łacińsko-polski", pod red. M. Plezi, t. 1 – 5. „Oxford Latin Dictionary”, red. P.G.W. Glare. "Mały słownik polsko-łaciński", pod red. nauk. L. Winniczuk. „Thesaurus Linguae Latinae” |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy – zna historię powstania i rozwoju języka łacińskiego (K_W02/P6S_WG); – zna gramatykę i leksykę języka łacińskiego w stopniu zaawansowanym (K_W02 /P6S_WG). w zakresie umiejętności – tworzy i rozpoznaje formy gramatyczne z zakresu zrealizowanego materiału (K_U08/ P6S_UW); – samodzielnie analizuje spotkane w tekstach formy (K_U08/P6S_UW); – samodzielnie pracuje ze słownikiem łacińsko-polskim i słownikami w językach obcych (K_U08/P6S_UW); – tłumaczy teksty o wysokiej trudności (K_U08/P6S_UW) – rozpoznaje podstawowe miary metryczne w poezji łacińskiej (K_U07/ P6S_UW); – rozpoznaje i potrafi określić zastosowane środki stylistyczne, co ułatwia mu zrozumienie i interpretację tekstu (K_U08/P6S_UW). w zakresie kompetencji społecznych – ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01/P6S_KK); - samodzielnie pracuje nad pogłębianiem swojej wiedzy (K_K01/P6S_KK); - docenia wagę kultury starożytnej Grecji i Rzymu w rozwoju kultury europejskiej (K_K04,5/P6S_KO). |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 40% - śródsemestralne pisemne testy kontrolne – 25% - końcowe zaliczenie pisemne – 35% Do końcowego zaliczenia można podejść po zaliczeniu wszystkich sprawdzianów. Student ma prawo do dwukrotnej poprawy każdego sprawdzianu pisemnego. Nieprzystąpienie do sprawdzianu w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu. Kontrola obecności: dopuszczalne 3 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Mikuła, Katarzyna Pietruczuk, Magdalena Zawadzka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pietruczuk, Magdalena Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Jest to drugi rok dwuletniego, pełnego, rozszerzonego kursu języka łacińskiego dla studentów filologii klasycznej. Praktyczna nauka języka klasycznego stanowi podstawę przygotowania do pracy badawczej filologa, przede wszystkim klasycznego, ale także innych specjalności (języki indoeuropejskie). Dostarcza bowiem informacji o strukturze i rozwoju języka oraz zapoznaje z jego zasobem leksykalnym; wprowadza również fundamentalne wiadomości dotyczące krytyki tekstu, metryki i translatoryki. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu przygotowanie do lektury tekstów oryginalnych o średnim i znacznym stopniu trudności, a także powtórzenie materiału gramatycznego i przygotowanie studentów do egzaminu z gramatyki opisowej języka łacińskiego. Lektura obejmuje zarówno teksty prozą (Cyceron), jak i poezję (poeci rzymscy z okresu augustowskiego). Ćwiczenia wprowadzają także elementy sztuki przekładu (translatoryki), tym samym przygotowując studenta nie tylko do lektury tekstu, ale i do próby stworzenia przekładu literackiego. |
|
Literatura: |
1. Materiały dydaktyczne dostarczane przez prowadzącego zajęcia. 2. J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego. 3. Filologiczne wydania tekstów oryginalnych czytanych na zajęciach (serie OCT i Bibliotheca Teubneriana). Literatura uzupełniająca: Z. Samolewicz, T. Sołtysik, Składnia łacińska, Bydgoszcz 2000. T. Sinko, Gramatyka łacińska, Warszawa 1925. H. Szelest, Metryka łacińska, Warszawa 1991. B. Gładowska, A. Stachowicz-Garstka, M. Zawadzka, Cornu copiae, Warszawa 2016. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.