Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kobiety, dzieci, szaleńcy i poeci w literaturze dokumentu osobistego drugiej połowy XVIII i pierwszej XIX-tego wieku, i nie tylko?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-B762ES1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kobiety, dzieci, szaleńcy i poeci w literaturze dokumentu osobistego drugiej połowy XVIII i pierwszej XIX-tego wieku, i nie tylko?
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Orientacja w najważniejszych zagadnieniach historyczno-politycznych i związanych z polskim piśmiennictwem II połowy XVIII i I-ej XIX wieku (historia Polski, zajęcia kursowe z literatury).

Tryb prowadzenia:

w sali

Pełny opis:

W zapomnianych drukach i rękopisach spoczywają dziesiątki fascynujących tekstów - często trudno dostępnych, rozproszonych - interesujących literacko i jednocześnie ważnych poznawczo: pamiętników, dzienników, korespondencji, czasopism, a także tekstów literackich. Będziemy do nich docierać, czytać, analizować, wreszcie przygotowywać do druku - zgodne z normami współczesnej tekstologii i edytorstwa.

Studenci mają możliwość na podstawie tych i innych materiałów (literackich, czasopiśmienniczych, źródeł historycznych) przygotowania prac monograficznych poświęconych słabo zbadanym lub zupełnie pomijanym zjawiskom z pogranicza literatury, socjologii i historii. Efektem wspólnych działań będą monografie wybranych zjawisk, rekonstrukcje biografii czy nawet bibliografie twórczości literackiej (z aneksami, antologiami) zapoznanych a ważnych dla epoki postaci.

Literatura:

Cieński A. Pamiętniki i autobiografie światowe. Wrocław 1992.

Idem, Z dziejów pamiętników w Polsce. Opole 2002.

Czermińska M. Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie.

Kraków 2000.

Lejeune Ph. Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii. Kraków 2007.

Lubas-Bartoszyńska R., Style wypowiedzi pamiętnikarskiej. Kraków 1983.

Łopatyńska L. Dziennik intymny, jego odmiany i przemiany. „Prace Polonistyczne” seria VIII, Łódź 1950.

Żarnowska A., Studia nad dziejami kobiet w dzisiejszej historiografii polskiej. “Kwartalnik Historyczny” 2001, nr 3, s. 99-116.

Kusiak A., O historii kobiet, [w:] Humanistyka i płeć, t. II. Kobiety w poznaniu naukowym wczoraj i dziś, pod red. E. Pakszys i D. Sobczyńskiej Poznań 1997, s. 197-218.

Wszystkie tomy serii: Kobieta i… pod red. pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca.

Pozostałe lektury do ustalenia w trakcie zajęć.

Efekty uczenia się:

Student będzie potrafił:

WIEDZA

1. Opisać kierunki rozwoju literatury dokumentu osobistego (m.in. pamiętnikarstwa, epistolografii, autobiografii) przełomu XVIII i pierwszej połowy XIX wieku.

2. Wskazać teksty, problemy, postaci (XVIII i I poł. XIX w. ) dotąd pomijane w refleksji historycznoliterackiej.

3. Opisać rolę kulturotwórczą kobiety-pisarki działającej na przełomie XVIII i XIX wieku. Podstawą tego opisu są postaci i teksty zapoznane.

4. Opisać- ujawnianą w badanych tekstach - świadomość zachodzących zmian kulturowych, społecznych i cywilizacyjnych.

UMIĘJĘTNOŚCI

1. Wyjaśnić sytuację polskiego pamiętnikarstwa (pamiętnik, dziennik, podróż) przełomu XVIII i XIX wieku.

2. Wskazać przyczyn przemian, które dokonują się w literaturze dokumentu osobistego tego okresu.

3. Wskazać i opisać relacje między literaturą dokumentu osobistego tego okresu a tekstami literackimi (polskimi i europejskim).

4. Wskazać antycypacje tendencji charakterystycznych dla współczesnego pamiętnikarstwa (i szerzej literatury) w literaturze dokumentu osobistego przełomu XVIII i XIX wieku.

5. Przygotowanie edycji tekstu (wraz z zasadami transkrypcji, aparatem krytycznym, objaśnieniami rzeczowymi i komentarzem filologicznym).

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia obowiązkowe.

Studenci otrzymują ocenę na podstawie prowadzonych prac badawczych, indywidualnych przygotowań i aktywności.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)