Kobiety, dzieci, szaleńcy i poeci w literaturze dokumentu osobistego drugiej połowy XVIII i pierwszej XIX-tego wieku, i nie tylko?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-B861ES2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kobiety, dzieci, szaleńcy i poeci w literaturze dokumentu osobistego drugiej połowy XVIII i pierwszej XIX-tego wieku, i nie tylko? |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Orientacja w najważniejszych zagadnieniach historyczno-politycznych i związanych z polskim piśmiennictwem II połowy XVIII i I-ej XIX wieku (historia Polski, zajęcia kursowe z literatury). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Pełny opis: |
W zapomnianych drukach i rękopisach spoczywają dziesiątki fascynujących tekstów - często trudno dostępnych, rozproszonych - interesujących literacko i jednocześnie ważnych poznawczo: pamiętników, dzienników, korespondencji, czasopism, a także tekstów literackich. Będziemy do nich docierać, czytać, analizować, wreszcie przygotowywać do druku - zgodne z normami współczesnej tekstologii i edytorstwa. Studenci mają możliwość na podstawie tych i innych materiałów(literackich, czasopiśmienniczych, źródeł historycznych) przygotowania prac monograficznych poświęconych słabo zbadanym lub zupełnie pomijanym zjawiskom z pogranicza literatury, socjologii i historii. Efektem wspólnych działań będą monografie wybranych zjawisk, rekonstrukcje biografii czy nawet bibliografie twórczości literackiej (z aneksami, antologiami) zapoznanych a ważnych dla epoki postaci. |
Literatura: |
Cieński A. Pamiętniki i autobiografie światowe. Wrocław 1992. Idem, Z dziejów pamiętników w Polsce. Opole 2002. Czermińska M. Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie. Kraków 2000. Lejeune Ph. Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii. Kraków 2007. Lubas-Bartoszyńska R., Style wypowiedzi pamiętnikarskiej. Kraków 1983. Łopatyńska L. Dziennik intymny, jego odmiany i przemiany. „Prace Polonistyczne” seria VIII, Łódź 1950. Żarnowska A., Studia nad dziejami kobiet w dzisiejszej historiografii polskiej. “Kwartalnik Historyczny” 2001, nr 3, s. 99-116. Kusiak A., O historii kobiet, [w:] Humanistyka i płeć, t. II. Kobiety w poznaniu naukowym wczoraj i dziś, pod red. E. Pakszys i D. Sobczyńskiej Poznań 1997, s. 197-218. Wszystkie tomy serii: Kobieta i… pod red. pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca. Pozostałe lektury do ustalenia w trakcie zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Student będzie potrafił: WIEDZA 1. Opisać kierunki rozwoju literatury dokumentu osobistego (m.in. pamiętnikarstwa, epistolografii, autobiografii) przełomu XVIII i pierwszej połowy XIX wieku. 2. Wskazać teksty, problemy, postaci (XVIII i I poł. XIX w. ) dotąd pomijane w refleksji historycznoliterackiej. 3. Opisać rolę kulturotwórczą kobiety-pisarki działającej na przełomie XVIII i XIX wieku. Podstawą tego opisu są postaci i teksty zapoznane. 4. Opisać- ujawnianą w badanych tekstach - świadomość zachodzących zmian kulturowych, społecznych i cywilizacyjnych. UMIĘJĘTNOŚCI 1. Wyjaśnić sytuację polskiego pamiętnikarstwa (pamiętnik, dziennik, podróż) przełomu XVIII i XIX wieku. 2. Wskazać przyczyn przemian, które dokonują się w literaturze dokumentu osobistego tego okresu. 3. Wskazać i opisać relacje między literaturą dokumentu osobistego tego okresu a tekstami literackimi (polskimi i europejskim). 4. Wskazać antycypacje tendencji charakterystycznych dla współczesnego pamiętnikarstwa (i szerzej literatury) w literaturze dokumentu osobistego przełomu XVIII i XIX wieku. 5. Przygotowanie edycji tekstu (wraz z zasadami transkrypcji, aparatem krytycznym, objaśnieniami rzeczowymi i komentarzem filologicznym). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia obowiązkowe. Studenci otrzymują ocenę na podstawie prowadzonych prac badawczych, indywidualnych przygotowań i aktywności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.