Psychologiczne uwarunkowania opóźnień rozwoju mowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L-S3KS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne uwarunkowania opóźnień rozwoju mowy |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - seminaria licencjackie - 3 rok 1. st. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest psychologicznym czynnikom powodującym opóźnienia rozwoju mowy; metodom i narzędziom diagnostycznym, które pozwalają na rejestrację objawów opóźnień w rozwoju mowy |
Pełny opis: |
Wpływ procesów poznawczych na opóźnienia rozwoju mowy Wpływ procesów emocjonalno – motywacyjnych na opóźnienia rozwoju mowy Wpływ procesów społecznych na opóźnienia rozwoju mowy Wpływ procesów motorycznych na opóźnienia rozwoju mowy Opóźnienia rozwoju mowy a opóźniony rozwój mowy Prosty opóźniony rozwój mowy Samoistny i niesamoistny opóźniony rozwój mowy |
Literatura: |
Aronson E.: Człowiek – istota społeczna. PWN, Warszawa 1978. Rozdział IV Bogdanowicz M.: Integracja percepcyjno – motoryczna – metody diagnozy i terapii. COMPW – Z, Warszawa 1990. (str.8–69, 194–232) Kalat J.W.: Biologiczne podstawy psychologii. PWN, Warszawa 2007. (str. 73-107, 261-293, 355-451) LeDoux J.: Mózg emocjonalny. Media Rodzina, Poznań 2000. (strony 209–264) Martin G. N.: Neuropsychologia. PZWL, Warszawa 2001. (strony271–335) Maas V.F.: Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. WSIP, Warszawa 1998. Zimbardo Ph. G., Ruch F. L: Psychologia i życie. PWN, Warszawa 1996. (strony: 352–369, 456–462, 496–512) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ich uzupełniania i doskonalenia i potrafi to robić; dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji; • ma podstawową uporządkowaną wiedzę dotyczącą zaburzeń i opóźnień w rozwoju systemu językowego i mowy, zna podstawowe klasyfikacje zaburzeń mowy i opóźnień jej rozwoju; • ma pogłębioną wiedzę na temat objawów językowych i pozajęzykowych charakterystycznych dla zaburzonego rozwoju mowy (dyslalia) i dla opóźnionego rozwoju mowy; • ma pogłębioną wiedzę na temat planowania, budowania procesu usprawniania mowy (w zakresie różnych rodzajów dyslalii i opóźnionego rozwoju mowy), czytania i pisania; • zna różne podstawowe metody i techniki badań logopedycznych; Umiejętności • umie opisywać właściwości mowy dziecka w określonym okresie jego rozwoju; • umie opisywać podstawowe współczesne ustalenia dotyczące zaburzeń psychoruchowych dziecka • umie samodzielnie pogłębiać wiedzę i rozwijać umiejętności, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego Kompetencje społeczne • ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem języka jako środka komunikacji; • dostrzega, poprawnie analizuje i pomaga w skutecznym rozwiązywaniu trudności emocjonalno-społecznych pacjentów z zaburzonym lub opóźnionym rozwojem mowy; • ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ich uzupełniania i doskonalenia i potrafi to robić; dokonuje samooceny własnych umiejętności i kompetencji; |
Metody i kryteria oceniania: |
Napisanie i obrona pracy licencjackiej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.