Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Pedagogika specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-L1A1PS Kod Erasmus / ISCED: 05.6 / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
Nazwa przedmiotu: Pedagogika specjalna
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedia ogólna i kliniczna (PRK)
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 1 rok 1. st.
Punkty ECTS i inne: 1.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Pedagogika specjalna jako subdyscyplina pedagogiki. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dyscypliny: pojęciem niepełnosprawności, klasyfikacjami niepełnosprawności, charakterystyką poszczególnych niepełnosprawności. Przedstawione zostaną też cele, zasady i metody pedagogiki specjalnej oraz system opieki, kształcenia i poradnictwa dla niepełnosprawnych.

Pełny opis:

Rys historyczny pedagogiki specjalnej w Polsce i na świecie. Wyjaśnienie pojęcia pedagogika specjalna, terminologia specjalistyczna, miejsce pedagogiki specjalnej wśród innych nauk. Cele, zasady i metody pedagogiki specjalnej. Definicje i klasyfikacje osób niepełnosprawnych. Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej, osób przewlekle chorych, osób z wadą słuchu, osób słabo widzących i niewidomych, osób z uszkodzonym narządem ruchu. System opieki, edukacji i poradnictwa niepełnosprawnych w Polsce.

Literatura:

Doroszewska J. ,Pedagogika specjalna, 1989

Dykcik W., Pedagogika specjalna, 1997

Hulek A., Pedagogika rewalidacyjna, 1977

Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, 1998

Sowa J., Pedagogika specjalna w zarysie, 1997

Efekty uczenia się:

Wiedza. Student:

•Zna podstawowe pojęcia i terminy z zakresu pedagogiki specjalnej

•Zna cele i zasady obowiązujące w pedagogice specjalnej

•Zna wybrane metody pedagogiki specjalnej

Umiejętnosci. Student:

•potrafi opisać charakterystyczne cechy poszczególnych niepełnosprawności

•potrafi rozpoznać dany rodzaj niepełnosprawności

Kompetencje społeczne. Student:

•Zna system opieki, edukacji i poradnictwa dla osób niepełnosprawnych w Polsce

•potrafi współpracować w zakresie terapii osób niepełnosprawnych

z różnymi instytucjami i specjlistami

Metody i kryteria oceniania:

Końcowe zaliczenie pisemne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-16 - 2019-06-08
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska-Robak, Marzena Stępień
Prowadzący grup: Katarzyna Bieńkowska-Robak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-17 - 2020-06-10

Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Bieńkowska-Robak, Marzena Stępień
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.