Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1A1PS | Kod Erasmus / ISCED: |
05.6
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna | ||
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej | ||
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) Logopedia ogólna i kliniczna (PRK) - 1 rok 1. st. |
||
Punkty ECTS i inne: |
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Pedagogika specjalna jako subdyscyplina pedagogiki. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dyscypliny: pojęciem niepełnosprawności, klasyfikacjami niepełnosprawności, charakterystyką poszczególnych niepełnosprawności. Przedstawione zostaną też cele, zasady i metody pedagogiki specjalnej oraz system opieki, kształcenia i poradnictwa dla niepełnosprawnych. |
||
Pełny opis: |
Rys historyczny pedagogiki specjalnej w Polsce i na świecie. Wyjaśnienie pojęcia pedagogika specjalna, terminologia specjalistyczna, miejsce pedagogiki specjalnej wśród innych nauk. Cele, zasady i metody pedagogiki specjalnej. Definicje i klasyfikacje osób niepełnosprawnych. Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej, osób przewlekle chorych, osób z wadą słuchu, osób słabo widzących i niewidomych, osób z uszkodzonym narządem ruchu. System opieki, edukacji i poradnictwa niepełnosprawnych w Polsce. |
||
Literatura: |
Doroszewska J. ,Pedagogika specjalna, 1989 Dykcik W., Pedagogika specjalna, 1997 Hulek A., Pedagogika rewalidacyjna, 1977 Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, 1998 Sowa J., Pedagogika specjalna w zarysie, 1997 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: •Zna podstawowe pojęcia i terminy z zakresu pedagogiki specjalnej •Zna cele i zasady obowiązujące w pedagogice specjalnej •Zna wybrane metody pedagogiki specjalnej Umiejętnosci. Student: •potrafi opisać charakterystyczne cechy poszczególnych niepełnosprawności •potrafi rozpoznać dany rodzaj niepełnosprawności Kompetencje społeczne. Student: •Zna system opieki, edukacji i poradnictwa dla osób niepełnosprawnych w Polsce •potrafi współpracować w zakresie terapii osób niepełnosprawnych z różnymi instytucjami i specjlistami |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowe zaliczenie pisemne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-16 - 2019-06-08 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bieńkowska-Robak, Marzena Stępień | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Bieńkowska-Robak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-10 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Bieńkowska-Robak, Marzena Stępień | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.