Słowo i wypowiedź
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1B1SW | Kod Erasmus / ISCED: |
09.303
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Słowo i wypowiedź | ||
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej | ||
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna Logopedia ogólna i kliniczna - I rok II stopnia - stacjonarne |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Wiedza na temat struktury języka obejmująca zagadnienia odpowiadające programowi przedmiotu Funkcjonalny opis języka na kierunku Logopedia ogólna i kliniczna (studia I stopnia). |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi budowy wypowiedzi oraz jednostek leksykalnych, a także usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy na ten temat. Poruszone zostaną zagadnienia istotne zwłaszcza z punktu widzenia pracy zawodowej przyszłego logopedy. Podczas ćwiczeń studenci będą samodzielnie analizowali wypowiedź, dzielili ją na mniejsze segmenty, w tym jednostki leksykalne oraz morfemy, a także określali prymarne i sekundarne funkcje tych elementów. |
||
Pełny opis: |
Podczas zajęć jest studenci zapoznają się z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi budowy wypowiedzi oraz jednostek leksykalnych, a także systematyzują i pogłębiają wiedzę na ten temat. Szczególny nacisk zostanie położony na takie zagadnienia, jak intonacja wypowiedzi w języku polskim, struktura tematyczno-rematyczna wypowiedzi, właściwości konotacyjne jednostek leksykalnych, oddziaływania składniowe, dyskusyjne zagadnienia dotyczące kategorii gramatycznych polszczyzny, analiza i synteza morfologiczna leksemów, słowotwórstwo jako sposób poszerzania słownictwa, granice morfologiczne wewnątrz wyrazów. Zagadnienia te będą przedmiotem dyskusji podczas konwersatorium; studenci będą również samodzielnie analizowali wypowiedź, dzielili ją na mniejsze segmenty, w tym jednostki leksykalne oraz morfemy, a także określali prymarne i sekundarne funkcje tych elementów. |
||
Literatura: |
Bartmiński J., Nowosad-Bakalarczyk M., 2010, Prozodia, fonetyka, fonologia, Lublin. Bednarek A., Grochowski M., 1993, Zadania z semantyki językoznawczej, Toruń (rozdział poświęcony strukturze tematyczno-rematycznej wypowiedzi). Bogusławski A., 1959, O zasadach analizy morfologicznej, „Biuletyn PTJ", nr 18, s. 87-95. Bogusławski A., 2010, Dwa studia z teorii fleksji, Warszawa (wybrane rozdziały). Dukiewicz L., 1978, Intonacja wypowiedzi polskich, Wrocław. GWJP 1998: Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, pod red. R. Grzegorczykowej, R. Laskowskiego, H. Wróbla, Warszawa. K. Kowalik, 1997, Struktura morfonologiczna współczesnej polszczyzny, Kraków. Słowo i wypowiedź I. Ćwiczenia do nauki o języku polskim, 2010, pod red. P. Sobotki i Z. Zaron, Warszawa. Wróbel H., 2001, Gramatyka języka polskiego, Kraków. Zaron Z., 2009, Problemy składni funkcjonalnej, Warszawa (rozdziały poświęcone strukturze wypowiedzi, oddziaływaniom składniowym, konotacji oraz różnicom między strukturami prostymi i złożonymi). |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza • Rozpoznaje, opisuje i klasyfikuje jednostki gramatyczne i leksykalno-semantyczne języka polskiego . • Rozpoznaje, definiuje i opisuje normy i standardy językowokomunikacyjne. • Zna terminologię lingwistyczną stosowaną w logopedii. Umiejętności • Opisuje system języka polskiego i wykorzystać tę umiejętność w diagnozie logopedycznej. • Wykorzystuje w podejmowanych zadaniach terapeutyczno-logopedycznych wiedzę w zakresie norm i standardów zachowań językowokomunikacyjnych. Kompetencje społeczne • Docenia wartość wiedzy, wypracowanej w różnych współpracujących ze sobą dziedzinach naukowych, stosowanej w logopedii. • Nawiązuje empatyczny kontakt z pacjentem, przejawia pozytywną postawę w stosunku do osób przewlekle chorych; ma umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta i jego rodziny. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Egzamin w formie pisemnej – elementy testu wyboru, zadania do rozwiązania, analiza przykładów językowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 42 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marzena Stępień | |
Prowadzący grup: | Marzena Stępień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-10 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 36 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marzena Stępień | |
Prowadzący grup: | Marzena Stępień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.