Medyczna i logopedyczna terapia osób z dysfagią
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1B2MT | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Medyczna i logopedyczna terapia osób z dysfagią | ||
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej | ||
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna Logopedia ogólna i kliniczna - II rok II stopnia - stacjonarne |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Zaliczenie przedmiotu Foniatria |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu dysfagii ustno-gardłowej. Przekazanie studentom wiedzy na temat anatomii i fizjologii narządów żucia, górnego odcinka przewodu pokarmowego, etiologii oraz klasyfikacji zaburzeń połykania, metod ich diagnostyki, leczenia i rehabilitacji. |
||
Pełny opis: |
1. Anatomia głowy i szyi z punktu widzenia opieki nad pacjentem z dysfagią 2. Fizjologia połykania 3. Rozwój funkcji pobierania pokarmu 4. Dysfagia – wprowadzenie 5. Diagnostyka dysfagii - części 1 (badanie przedmiotowe, ocena stanu odżywienia) 6. Diagnostyka dysfagii – część 2 (badanie podmiotowe, testy przesiewowe) 7. Diagnostyka dysfagii – część 3 (badania instrumentalne) 8. Terapia dysfagii – część 1 (leczenie żywieniowe) 9. Terapia dysfagii – część 2 (terapia logopedyczna, fizykoterapia) 10. Terapia dysfagii – część 3 (leczenie zachowawcze i zabiegowe) |
||
Literatura: |
Obowiązkowa: • Aleksandrowicz R., Ciszek B. Anatomia Kliniczna Głowy i Szyi, Warszawa 2007, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. • Cichero J. , Murdoch B., Dysphagia. Foundation, Theory and Practice, England 2006 r. • Marks L., Rainbow D., Working with dysphagia, Speechmark Publishing Ltd, United Kingdom, 2006 r. • Wprowadzenie do neurologopedii, pod. Red. Obrębowski. A., rozdz. 3, 25, 26, Poznań 2012 r. • Biomedyczne podstawy logopedii, pod red. Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska- Bray K., rozdz. 10, Gdańsk 2012 r. Dodatkowa: Książki: • Diagnosis and Treatment of Neurogenic Oropharyngeal Dysphagia, Bremen, 2014 r. Czasopisma: • Dysphagia • Otolaryngologia Polska • Clinical Otholaryngology |
||
Efekty uczenia się: |
- w zakresie wiedzy student: K_W06 Student posiada wiedzę na temat anatomii i fizjologii jamy ustnej, gardła i górnego odcinka przewodu pokarmowego. K_W08 Identyfikuje i opisuje objawy zaburzeń połykania. K_W06 Zna rozpoznania medyczne stosowane w klasyfikacji zaburzeń połykania, rozumie różnicę pomiędzy zaburzeniami połykania, dysfunkcjami połykania, zaburzeniami karmienia, zaburzeniami odżywiania K_W15 Posiada podstawową wiedzę na temat patomechanizmu powstawania zaburzeń połykania, przeprowadzania testów przesiewowych, wskazań do rozszerzenia diagnostyki o badania instrumentalne, metod leczenia i rehabilitacji dysfagii. K_W09 Charakteryzuje metody terapeutyczne: kompensacyjne, adaptacyjne i restytucyjne. - w zakresie umiejętności student: K_U08 Student potrafi zauważyć niepokojące objawy świadczące o ryzyku penetracji / aspiracji u chorego z zaburzeniami połykania. K_U07 Potrafi samodzielnie przeprowadzić testy przesiewowe. Przeprowadzić wywiad logopedyczny, obserwację logopedyczną pacjenta, osłuchanie stetoskopem. Potrafi ocenić stan pacjenta i konieczność podjęcia pogłębionych interwencji diagnostycznych. K_U08 Umie odczytać informacje zawarte w rozpoznaniu medycznym dokonanym przez laryngologa/foniatrę/gastrologa/neurologa. K_U09 Potrafi pracować w zespole. Współpracuje z lekarzem (otolaryngologiem, foniatrą, gastrologiem, chirurgiem, neurologiem), fizjoterapeutą i dietetykiem w zakresie diagnozy i terapii pacjenta. K_U10 W sposób zgodny z przyjętymi standardami komunikacyjnymi w opiece logopedycznej i medycznej przekazuje pacjentowi i/lub jego opiekunom informacje o stanie pacjenta i planowanych oddziaływaniach diagnostyczno-terapeutycznych. K_K03 Student umie wykorzystać wyniki badania wideofluoroskopowego (VFSS) i endoskopowego (FEES) do diagnozowania i planowania terapii pacjenta z dysfagią. K_K06 Wykorzystuje wiedzę do planowania terapii logopedycznej i sprawowania opieki okołooperacyjnej i ambulatoryjnej nad pacjentami z zaburzeniami połykania. - w zakresie kompetencji personalno-społecznych: K_K01 Student docenia wartość wiedzy wypracowanej w różnych współpracujących ze sobą dziedzinach naukowych stosowanych w logopedii. K_K05 Nawiązuje empatyczny kontakt z pacjentem, przejawi pozytywną postawę w stosunku do osób przewlekle chorych; dostrzega kontekst emocjonalno-społeczny pacjenta z dysfagią i jego rodziny. K_K07 Jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
100% obecności, zaliczenie wejściówek, zaliczenie prac domowych. Kontrola obecności, zaangażowanie na ćwiczeniach, oddawanie prac domowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (w trakcie)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin, 42 miejsc ![]() Wykład, 10 godzin, 42 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marzena Stępień | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.