Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Literatura dziecięca dla początkujących. Najważniejsze konwencje literatury dla dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-L1K2JF1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo
Nazwa przedmiotu: Literatura dziecięca dla początkujących. Najważniejsze konwencje literatury dla dzieci i młodzieży
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Konwarsatoria dla LOiK - II rok II stopnia
Logopedia ogólna i kliniczna
Punkty ECTS i inne: 3.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Konwersatorium adresowane jest do studentów, którzy na studiach pierwszego stopnia nie wybrali specjalizacji nauczycielskiej i nie uczestniczyli w zajęciach z literatury dla dzieci i młodzieży.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie słuchaczy z najważniejszymi konwencjami literatury dziecięcej ze szczególnym uwzględnieniem tradycji baśni ludowej i literackiej oraz ich przemian w kulturze współczesnej, a także różnych odmian fantastyki (fantasy, dziecięca powieść grozy).

Pełny opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie słuchaczy z najważniejszymi konwencjami literatury dziecięcej ze szczególnym uwzględnieniem tradycji baśni ludowej i literackiej oraz ich przemian w kulturze współczesnej, a także różnych odmian fantastyki (fantasy, dziecięca powieść grozy). Omówione zostaną wybrane utwory należące do kanonu światowej literatury dla dzieci (twórczość L. Carrolla, A. A. Milne'a, Astrid Lindgren, Tove Jansson, Roalda Dahla). Stałym obszarem odniesienia będzie historia książki dziecięcej, w szczególności dawne i współczesne formy książki obrazkowej.

Jako kontekst interpretacyjny pojawi się historia pedagogiki, a także intermedialne uwarunkowania literatury dla dzieci i młodzieży – jej filmowe adaptacje oraz związki z komiksem i filmem animowanym. Poszczególne zajęcia będą poświęcone interpretacji tekstów dla dzieci i młodzieży w perspektywie gender studies i emotional studies.

Większość zajęć poświęcimy tekstom narracyjnym, ale zajmiemy się także poezją dla dzieci, jej specyficzną metaforyką i melicznością.

Literatura:

Do uzgodnienia z uczestnikami zajęć. Przykładowe propozycje:

Charles Perrault: Baśnie babci gąski

Jacob i Wilhelm Grimm: wybór baśni

Hans Christian Andersen: wybór baśni

J. R. R. Tolkien: Hobbit albo Tam i z powrotem

J. K. Rowling: Baśnie barda Beedle’a, Harry Potter i kamień filozoficzny.

Lewis Carroll: Przygody Alicji w Krainie Czarów i O tym, co Alicja odkryła po drugiej stronie lustra.

Roald Dahl: Charlie i fabryka czekolady, Matylda

Neil Gaiman, Wilki w ścianach, Koralina

Tove Jansson: Opowiadania z Doliny Muminków

Alan Alexander Milne: Kubuś Puchatek i Chatka Puchatka.

Lucy Maud Montgomery: Ania z Zielonego Wzgórza.

Małgorzata Musierowicz: Kwiat kalafiora

Astrid Lindgren: Pippi Pończoszanka

Erich Kästner: Emil i detektywi, Mania czy Ania

Antoine de Saint-Exupery: Mały Książę

Julian Tuwim: wybór wierszy dla dzieci

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student:

- ma elementarną wiedzę o nurtach i konwencjach literatury dziecięcej;

- zna najważniejsze teksty dla dzieci w literaturze polskiej i światowej;

- trafnie interpretuje teksty dla dzieci;

- ma umiejętność doboru literatury do wieku i potrzeb emocjonalnych dziecka,

- rozpoznaje wartościowe teksty dla dzieci wśród nowości wydawniczych;

- jest świadomy wagi uczestnictwa dziecka w kulturze.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-16 - 2019-06-08
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 7 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Frużyńska, Katarzyna Maciejak, Marzena Stępień
Prowadzący grup: Joanna Frużyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.