Literatura dziecięca dla zaawansowanych. Nowe zjawiska w literaturze dla dzieci i młodzieży.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1K2JF2 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Literatura dziecięca dla zaawansowanych. Nowe zjawiska w literaturze dla dzieci i młodzieży. | ||
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej | ||
Grupy: |
Konwarsatoria dla LOiK - II rok II stopnia Logopedia ogólna i kliniczna |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Założenia (opisowo): | Konwersatorium adresowane jest do studentów, którzy na studiach pierwszego stopnia uczestniczyli w zajęciach specjalizacji nauczycielskiej i zaliczyli przedmiot "Literatura dla dzieci i młodzieży". |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Konwersatorium jest zaprojektowane jako kontynuacja zajęć z literatury dla dzieci i młodzieży prowadzonych na studiach pierwszego stopnia. Refleksja nad utworami dla dzieci i młodych czytelników będzie się tym razem koncentrować wyłącznie na tekstach stosunkowo nowych, stworzonych w ostatnich dekadach i reprezentatywnych dla współczesnych tendencji w literaturze dziecięcej i młodzieżowej. |
||
Pełny opis: |
Konwersatorium jest zaprojektowane jako kontynuacja zajęć z literatury dla dzieci i młodzieży prowadzonych na studiach pierwszego stopnia. Refleksja nad utworami dla dzieci i młodych czytelników będzie się tym razem koncentrować wyłącznie na tekstach stosunkowo nowych, stworzonych w ostatnich dekadach i reprezentatywnych dla współczesnych tendencji w literaturze dziecięcej i młodzieżowej. Przedmiotem zainteresowania będą zwłaszcza: dziecięce formy literatury grozy, ponowoczesne przemiany baśni, problem adresowanej do dziecka prezentacji historii, zwłaszcza w jej traumatyzującym wymiarze (zbrodnie przeciwko ludzkości), tendencje pajdocentryczne i antypedagogiczne we współczesnej literaturze dziecięcej, literatura dla młodych dorosłych, płeć w literaturze dla najmłodszych czytelników, nowe formy powieści dla dziewcząt. |
||
Literatura: |
Do uzgodnienia z uczestnikami zajęć. Przykładowe propozycje: Roald Dahl: Fleje, Fantastyczny pan Lis Lemony Snicket: Przykry początek, Gabinet gadów Alan Bradley: Zatrute ciasteczko, Badyl na katowski wór Sam LLewellyn: Mali Darlingowie Wolf Erlbruch: Straszna piątka, Gęś, śmierć i tulipan Ransom Riggs: Osobliwy dom pani Peregrine Francesca Simon: Koszmarny Karolek Stephenie Meyer: Zmierzch Marcin Szczygielski: Arka czasu czyli Wielka ucieczka Rafała od kiedyś przez wtedy do teraz i wstecz, Weronika i zombie Paweł Beręsewicz: Czy wojna jest dla dziewczyn? Joanna Fabicka: Rutka Michał Rusinek: Zaklęcie na „w” Grzegorz Kasdepke: Pamiętnik hodowcy aniołów Małgorzata Gutowska-Adamczyk: 13. Poprzeczna Agnieszka Suchowierska, Wojciech Eichelberger: Królewicz Śnieżek. Baśniowe stereotypy płci - bajki na opak. |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: - ma pogłębioną wiedzę o nurtach i konwencjach literatury dziecięcej; - ma orientację w nowych zjawiskach w polskiej i światowej literaturze dla dzieci; - formułuje i uzasadnia własne stanowisko w dyskusji na temat tekstów budzących kontrowersje; - trafnie interpretuje teksty dla dzieci; - ma umiejętność doboru literatury do wieku i potrzeb emocjonalnych uczniów, - rozpoznaje wartościowe teksty dla dzieci wśród nowości wydawniczych; - jest świadomy wagi uczestnictwa dziecka w kulturze. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-16 - 2019-06-08 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 7 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Frużyńska, Katarzyna Maciejak, Marzena Stępień | |
Prowadzący grup: | Joanna Frużyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.