Fonetyczne aspekty zaburzeń mowy i języka. Zaburzenia mowy i języka w przypadkach uszkodzeń słuchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1S2AL1 | Kod Erasmus / ISCED: |
09.305
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Fonetyczne aspekty zaburzeń mowy i języka. Zaburzenia mowy i języka w przypadkach uszkodzeń słuchu | ||
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej | ||
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna Seminaria magisterskie dla LOiK - II rok II stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
25.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Seminarium "Fonetyczne aspekty zaburzeń mowy i języka. Zaburzenia mowy i języka w przypadkach uszkodzeń słuchu" przewidziane jest dla studentów przygotowujących prace magisterskie dotyczące charakterystyki fonetycznej wypowiedzi osób z różnymi zaburzeniami mowy i języka, zarówno w płaszczyźnie segmentalnej, jak i suprasegmentalnej. Drugi obszar tematyczny dotyczy opisu zaburzeń mowy i języka w przypadkach uszkodzeń słuchu oraz diagnozy i terapii logopedycznej osób niesłyszących i słabo słyszących. |
||
Pełny opis: |
Seminarium przewidziane jest dla studentów przygotowujących rozprawę magisterską na temat fonetycznych aspektów wypowiedzi normatywnych, jak i w przypadkach różnych zaburzeń mowy oraz diagnozy i terapii osób z uszkodzeniami słuchu. Zagadnienia, które mogą być realizowane w ramach prac magisterskich są następujące: 1. Norma fonetyczna – charakterystyka i realizacja. 2. Właściwości segmentalne wypowiedzi (realizacja samogłosek i spółgłosek). 3. Właściwości prozodyczne (suprasegmentalne) wypowiedzi: intonacja, pauza, akcent zdaniowy a struktura tematyczno-rematyczna. 4. Rozwój podsystemu fonetyczno-fonologicznego w normie. 5. Diagnoza i terapia logopedyczna w przypadkach fonetycznych zaburzeń mowy i języka. 6. Analiza akustyczna, artykulacyjna, audytywna i wizualna fonetycznych cech wypowiedzi w normie i w przypadkach różnych zaburzeń mowy. 7. Charakterystyka zaburzeń mowy i języka w przypadkach uszkodzeń słuchu. 8. Diagnoza i terapia logopedyczna osób z uszkodzeniami słuchu. 9. Programowanie wczesnych etapów rozwoju językowego dzieci z uszkodzeniami słuchu z zastosowaniem metody werbo-tonalnej i wczesnej nauki czytania. 10. Programowanie języka w przypadkach uszkodzeń słuchu. |
||
Literatura: |
Literatura przedmiotu, omawiana podczas zajęć, będzie ustalana w porozumieniu z uczestnikami seminarium na bieżąco w trakcie roku akademickiego. Wynika to z konieczności dostosowania wyboru lektur do potrzeb studentów przygotowujących rozprawy magisterskie. |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna literaturę z dyscypliny naukowej, w zakres której wpisuje się temat jego badań, a także z dyscyplin pokrewnych. Zna także ogólne zasady metodologii prowadzenia badań naukowych oraz posiada pogłębioną wiedzę na temat paradygmatu metodologicznego, w ramach którego prowadzi własne badania. UMIEJĘTNOŚCI Student umie prowadzić badania naukowe zarówno samodzielnie, jak i w zespole badawczym, trafnie dobierając i poprawnie stosując odpowiednie techniki oraz metody badawcze. Potrafi samodzielnie, rzetelnie i poprawnie językowo opracować wyniki swoich badań, posługując się różnymi gatunkami wypowiedzi naukowej, a także rzeczowo, trafnie i rzetelnie przytacza wyniki badań innych autorów. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student wykazuje otwartość w postrzeganiu relacji pomiędzy cechami akustycznymi, audytywnymi, wizualnymi i artykulacyjnymi dźwięków mowy. Student, który zaliczył przedmiot ma świadomość postępowania etycznego w odniesieniu do własnej pracy badawczej i terapeutycznej oraz w odniesieniu do pracy innych specjalistów. Jest świadomy spoczywającej na nim odpowiedzialności za rzetelne i uczciwie zdobywanie wiedzy, prowadzenie badań oraz przestawianie ich wyników. W rozwoju własnej kariery naukowej kieruje się przede wszystkim dążeniem do prawdy. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach: prezentacje własnych wyników badań oraz referaty na temat wyników badań innych naukowców (z dziedziny, w którą wpisuje się temat badań magistranta, lub z dziedzin pokrewnych), uczestnictwo w dyskusji, ocena postępów w pisaniu pracy magisterskiej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (w trakcie)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-10 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 13 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anita Lorenc, Marzena Stępień | |
Prowadzący grup: | Anita Lorenc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.