Neurogenne zaburzenia mowy (w tym dyzartria) - ich uwarunkowania neuropsychologiczne i psychologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-L1S2OJ2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Neurogenne zaburzenia mowy (w tym dyzartria) - ich uwarunkowania neuropsychologiczne i psychologiczne |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna Seminaria magisterskie dla LOiK - II rok II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
27.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (lista przedmiotów): | Dyzartria 3007-L1B1DZ |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają na celu wsparcie studentów w procesie pisania pracy dyplomowej. Końcowym efektem jest praca magisterska dokumentująca przebieg i wyniki przeprowadzonych przez studenta badań logopedycznych dotyczących jednego z neurogennych zaburzeń mowy: niedokształcenia mowy wskutek niepełnosprawności intelektualnej, niedokształcenia mowy w autyzmie, dyzartrii wrodzonej lub nabytej, z uwzględnieniem psychologicznych/neuropsychologicznych uwarunkowań wybranego zaburzenia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć prowadzący informuje studentów na temat wymogów merytorycznych i redakcyjnych, jakie ma spełniać praca dyplomowa, wspiera studentów w wyborze tematu badania oraz wyjaśnia wątpliwości związane z prowadzonymi badaniami. Badania na wybrany temat student przeprowadza samodzielnie. Samodzielnie również pisze pracę dyplomową, która dokumentuje przebieg i wyniki badań. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają formę seminaryjną. Podczas zajęć prowadzący: 1. wyjaśnia zasady pisania pracy dyplomowej - wymogi merytoryczne i redakcyjne dotyczące pracy magisterskiej. 2. Studenci prezentują prowadzącemu kolejne fragmenty pracy dyplomowej: - konspekt pracy; -rozdział teoretyczny, oparty na analizie literatury fachowej i uzasadnia wybrany sposób opisu; -rozdział metodologiczny - prezentujący cel i problem badawczy, wybraną metodę oraz narzędzia do badań; - rozdział prezentujący wyniki i wnioski z przeprowadzonych badań aż do uzyskania gotowej pracy dyplomowej. Prowadzący wyjaśnia wątpliwości studentów dotyczące przebiegu badania i prezentacji wyników, udziela wskazówek dotyczących analizy danych. Studenci prowadzą całe badanie samodzielnie, a prowadzący jedynie udziela im stosownych wskazówek. |
Literatura: |
1. Brzeziński J., 2002, Metodologia badań psychologicznych. PWN, Warszawa 2. Łobocki, M.,1990, Metody badań pedagogicznych. Warszawa. 3. Czaplewska E., Milewski S. (red.), 2011, Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, Gdańsk. 4. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), 2017, Logopedia. Pytania i odpowiedzi. T 1. i 2. Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole 6. Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Opole. 5. Jauer-Niworowska O. Emiluta – Rozya D., 2021, Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy. Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa. 6. Jauer-Niworowska O., 2016, Zaburzenia mowy u osób z chorobą Parkinsona - nie tylko dyzartria. Wydawnictwo Wydziału Polonistyki. Warszawa. 7. Jauer-Niworowska O., 2009, Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych. Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa. 8. Jauer-Niworowska O., 2021, Psychologiczno-motoryczne podejście do diagnozy i terapii osób z dyzartrią. [w:] Z. Tarkowski (red.), Afazjologia. Organiczne zaburzenia mowy. Wyd. PZWL, Warszawa. 9. Gatkowska I., 2012, Diagnoza dyzartrii u dorosłych w neurologii klinicznej. Wyd. UJ. Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Kurs utrwala i sprawdza: Wiedzę dotyczącą badanych neurogennych zaburzeń mowy odnośnie - podstaw teoretycznych klasyfikacji danego zaburzenia; - jego objawów; -metod i technik badania logopedycznego związanego z konkretnym, wybranym zaburzeniem mowy. Umiejętności dotyczące - samodzielnego doboru literatury dotyczącej wybranego zaburzenia mowy; - właściwego doboru metodologii , czyli: określenia celu, problemu badawczego, ewentualnie umiejętności postawienia hipotez badawczych, a także doboru narzędzi do badań; - adekwatnej analizy danych - logicznie i teoretycznie spójnej prezentacji wyników badań. Kompetencje dotyczące - kontaktów z osobą/osobami badanymi - kontaktów z personelem wielospecjalistycznym w celu przeprowadzenia badania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie prowadzącego podlega aktywność studenta podczas zajęć, czyli: - gotowość do prezentowania kolejnych fragmentów pracy dyplomowej wraz z uzasadnieniem (patrz opis). Kolejne, niepełne, lecz logicznie zaprezentowane fragmenty pracy stanowią podstawę do zaliczeń śródrocznych. Podstawą do końcowego zaliczenia przedmiotu jest prezentacja spójnej teoretycznie i metodycznie pracy dyplomowej. Aby praca dyplomowa mogła być zaliczona: 1. jej treść musi być zgodna z ustalonym i podanym promotorowi tematem; 2. powinna zawierać sensowne uzasadnienie teoretyczne i /lub praktyczne podjętego tematu (np. diagnoza możliwości językowych i komunikacyjnych konkretnego badanego, poszerzenie lub przedstawienie istotnej wiedzy na związanej z danym zaburzeniem mowy); 3. powinna odpowiadać na pytania badawcze postawione w rozdziale metodologicznym; 4. powinna logicznie i spójnie prezentować przebieg i wyniki przeprowadzonego przez studenta badania logopedycznego lub związanego z logopedyczną tematyką (np. badanie wiedzy społecznej na temat wybranego zaburzenia mowy); 5. powinna uzyskać pozytywną ocenę promotora. Końcowe zaliczenie student uzyskuje na podstawie dostarczenia gotowej do obrony pracy magisterskiej w formie wydrukowanej oraz elektronicznej. UWAGA: Warunkiem przystąpienia do obrony pracy jest potwierdzenie jej autorskiego (samodzielnego) charakteru przez system antyplagiatowy. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN SEM-MGR
WT ŚR CZ PT SEM-MGR
|
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Olga Jauer-Niworowska, Kamila Potocka-Pirosz | |
Prowadzący grup: | Olga Jauer-Niworowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Literatura: |
1. Błeszyński J.J., Kaczorowska-Bray K. (red.), 2015, Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Harmonia Universalis. Gdańsk. 2. Chojnicka I., de Innes M., Kwasiborska-Dudek J., 2020, Zaburzenie ze spektrum autyzmu – kryteria diagnostyczne, uwarunkowania genetyczne i neurobiologiczne [w:] J. Kwasiborska -Dudek, D. Emiluta-Rozya (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD). Wyd. Harmonia Universalis. Gdańsk. 3. Emiluta-Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne z materiałem obrazkowym. Wyd. Akademii Padagogiki Specjalnej, Warszawa. 4. Jauer-Niworowska O., 2020, Próba porównania zachowań językowych i komunikacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną i osób z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, [w:] J. Kwasiborska -Dudek, D. Emiluta-Rozya (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD). Wyd. Harmonia Universalis. Gdańsk. 5. Łasocha A., 2020, Diagnoza rozumienia mowy osób z ASD ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi – propozycja modelu badania, [w:] J. Kwasiborska -Dudek, D. Emiluta-Rozya (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD). Wyd. Harmonia Universalis. Gdańsk. 6. Mirecka U., Gustaw K., 2006, Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci. Wyd. Continuo. Wrocław. 7. Pilch, T.; Bauman, T. 2001, Zasady badań pedagogicznych. Warszawa. 8. Rocławski B. (red.),1991, Opieka logopedyczna od poczęcia. Uniwersytet Gdański. Gdańsk 9. Rocławski B., 1995, Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Glottispol. Gdańsk. 10. Smoczyńska M. i wsp., 2015, Test rozwoju językowego TRJ, Wyd. IBE. Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.