Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura dla dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-LSA1LD
Kod Erasmus / ISCED: 09.201 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura dla dzieci i młodzieży
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład „Literatura dla dzieci i młodzieży” jest adresowany do pierwszego roku studiów logopedycznych w zakresie specjalności szkolnej. Celem zajęć jest zaznajomienie słuchaczy z najważniejszymi konwencjami literatury dziecięcej, takimi jak baśń, powieść fantastyczna i popularna powieść realistyczna oraz poezja dziecięca. Specyfika literatury dziecięcej zostanie omówiona w szerokim kontekście historycznym i kulturowym, z uwzględnieniem aspektu rozwojowego.

Pełny opis:

Wykład „Literatura dla dzieci i młodzieży” jest adresowany do pierwszego roku studiów logopedycznych w zakresie specjalności szkolnej. Celem zajęć jest zaznajomienie słuchaczy z najważniejszymi konwencjami literatury dziecięcej, takimi jak baśń, powieść fantastyczna i popularna powieść realistyczna oraz poezja dziecięca. Specyfika literatury dziecięcej zostanie omówiona w szerokim kontekście historycznym i kulturowym, z uwzględnieniem aspektu rozwojowego. Wśród poruszanych na wykładzie tematów znajdzie się także adaptacja filmowa, film animowany i edycje tekstów dla dzieci, w szczególności książka obrazkowa.

I. Literatura dla dzieci wobec kulturowych obrazów dziecka i dzieciństwa

II. Baśń ludowa i baśnie literackie

III. Odmiany fantastyki

IV. Literatura fantasy

V. Poezja dla dzieci wobec tradycji polskiego wiersza i w kontekście rozwoju mowy dziecka

VI. Powieść dla dziewcząt, powieść podróżniczo-przygodowa, powieść kryminalna dla młodych czytelników

VII. Książka dla dzieci

Literatura:

Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej. Red. Barbara Tylicka i Grzegorz Leszczyński.

Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydaw., 2002.

Philippe Ariès: Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w czasach ancien régime'u. Przekł. Maryna Ochab. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2010.

Ryszard Waksmund: Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej: tematy, gatunki, konteksty. Wrocław: Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, 2000.

Bogdan Trocha: Degradacja mitu w literaturze fantasy. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, 2009.

J. R. R. Tolkien: Opowieści z Niebezpiecznego Królestwa. Przekł. Agnieszka Sylwanowicz [et al.]. Warszawa: Wydawnictwo Amber, 2010.

Literatura i podkultura dzieci i młodzieży. Antologia opracowań. Red. Jerzy Cieślikowski i Ryszard Waksmund. Wrocław : Wydawnictwo UWr., 1983.

Antologia poezji dziecięcej. Wybrał i oprac. Jerzy Cieślikowski. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich-Wydawnictwo, 1991.

Grzegorz Leszczyński, Michał Zając: Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2013.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student:

- ma niezbędną w pracy nauczyciela wiedzę o podstawowych nurtach i konwencjach literatury dziecięcej;

- zna najważniejsze teksty dla dzieci w literaturze polskiej i światowej;

- trafnie interpretuje teksty dla dzieci;

- ma umiejętność doboru literatury do wieku i potrzeb emocjonalnych uczniów,

- rozpoznaje wartościowe teksty dla dzieci wśród nowości wydawniczych;

- jest świadomy wagi uczestnictwa dziecka w kulturze.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)