Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psychologia rozwoju dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-LSA1PD Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju dziecka
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedia ogólna i kliniczna, specjalność logopedia szkolna i dydaktyka polonistyczna
Logopedia szkolna i dydaktyka polonistyczna
Logopedia szkolna i dydaktyka polonistyczna - 1 rok 1. st.
Punkty ECTS i inne: 4.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zdobycie wiedzy na temat różnych sfer rozwoju dziecka (motorycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, moralnej i osobowości) oraz rozwoju osobowości.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami rozwoju dziecka w wieku: od urodzenia do późnego dzieciństwa ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju mowy

Pełny opis:

I. Uwarunkowania rozwoju osobniczego człowieka. Sfery rozwoju psychoruchowego dziecka Procesy poznawcze: spostrzeganie, uwaga, pamięć. Procesy poznawcze: myślenie, uczenie się, inteligencja. Rozwój motoryczny: duża motoryka, mała motoryka, motoryka oralna. Rozwój emocjonalny: definicje emocji, teorie emocji, składowe emocji, mechanizm powstawania strachu. Rozwój moralności.Rozwój społeczny dziecka.Kształtowanie się poczucia „ja” u dziecka”

II Przygotowanie studentów do rozumienia procesów rozwojowych dziecka i poznania jego możliwości psychomotorycznych na danym etapie

III.

3. Uwarunkowania rozwoju osobniczego człowieka

4. Rodzaje uczenia się

5. Prawa w psychologii (efekt Zeigarnik, prawa Yerkesa – Dodsona, teoria dysonansu poznawczego Festingera i inne)

6. Sfery rozwoju psychoruchowego dziecka

7. Procesy poznawcze: spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie, uczenie się, inteligencja

8. Rozwój motoryczny: duża motoryka, mała motoryka, motoryka oralna

9. Rozwój emocjonalny: definicje emocji, teorie emocji, składowe emocji, mechanizm powstawania strachu, kształtowanie się osobowości

10. Rozwój moralności u dziecka

11. Rozwój społeczny dziecka

12. Kształtowanie się poczucia „ja” u dziecka

13. Rozwój dziecka w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym

14. Rozwój dziecka w okresie przedszkolnym

15. Rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym

Literatura:

1.Birch A., Malim T.: Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. PWN, Warszawa 1999.

2..Ilg F. L., Ames B. L., Baker S. M.: Rozwój psychiczny dziecka od 10 do 14 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2001

3..Ilg F.L., Ames B. L., Baker S. M.: Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2001

4.Psychologia rozwoju człowieka. T. 2. Praca zbiorowa pod red. nauk. B. Harwas-Napierały i J. Trempały. PWN, Warszawa 2002 (str. 47 – 163)     

Efekty uczenia się:

rozumienie praw rozwoju dziecka

umiejętność określenia możliwości i umiejętności dziecka w określonym wieku

umiejętność określenia poziomu rozwoju mowy i opóźnień tego rozwoju

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-17 - 2020-06-10

Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Piasecka, Marzena Stępień, Krzysztof Szamburski
Prowadzący grup: Krzysztof Szamburski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.