Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-LSA2PS
Kod Erasmus / ISCED: 05.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika specjalna
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Logopedia ogólna i kliniczna, specjalność logopedia szkolna i dydaktyka polonistyczna
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące zakresu i przedmiotu zainteresowań pedagogiki specjalnej. Podczas wykładu zostaną omówienie współczesne cele rozwoju pedagogiki specjalnej oraz formy postępowania edukacyjno-terapeutycznego.

Pełny opis:

Program zajęć zawiera omówienie najważniejszych pojęć dotyczących pedagogiki specjalnej, tj. niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcja, integracja, inkluzja, normalizacja, wyrównywanie szans. Poruszana problematyka dotyczyć będzie również kwestii pojęciowo-naukowej tożsamości oraz interdyscyplinarności i integralności teorii i praktyki pedagogiki specjalnej. Wśród referowanych na zajęciach tematów znajdują się też zagadnienia uwzględniające charakterystykę specyficznych trudności i potrzeb poszczególnych grup osób z niepełnosprawnością: intelektualną, słuchową, wzrokową, ruchową, chorobą przewlekłej oraz uczniów z autystycznym spektrum zaburzeń. Program zajęć obejmuje ponadto podstawowe zasady edukacji i rewalidacji tej grupy osób.

Literatura:

1. Antoszkiewicz E. Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016;

2. Budzińska A., Wójcik M. „Zespół Aspergera Księga pytań i odpowiedzi”, Wyd. Harmonia 2010;

3. Buryn U., Hulboj T., Kowalska M., Podziemska, „„Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych”, MEN, Warszawa 2001;

4. Chrzanowska I. "Pedagoga specjalna. Od tradycji do współczesności", Impuls, Kraków 2015;

5. Głodkowska J. (red.) „Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej”, Wyd. APS, Warszawa 2011;

6. Kowalik S. „Psychologia rehabilitacji”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007;

7. Obuchowska I. „Dziecko niepełnosprawne w rodzinie”, WSziP, Warszawa 1977;

8. Olechowska A. " Specjalne potrzeby edukacyjne" PWN, 2016;

9. Pilula E. „Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia”, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2010;

10. Święcicka J. „Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczyciela” Impuls, Karków 2010;

11. Witczak‐Nowotna J., „Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Zagadnienia wstępne”, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010;

12. Wolski P. Niepełnosprawność ruchowa. Między diagnozą a działaniem, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

Efekty uczenia się:

wiedza:

- zna najważniejsze pojęcia dotyczące pedagogiki specjalnej;

- zna i charakteryzuje formy opieki, edukacji i rehabilitacji;

umiejętności:

- opisuje funkcjonowanie ludzi z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności;

- potrafi określić potrzeby osób z niepełnosprawnością;

- umie dostosować formy pomocy i postępowanie wychowawcze wobec osób z niepełnosprawnością;

postawy:

- różnicuje przyczyny zachowania osób z poszczególnym rodzajami niepełnosprawności.

- rozumie potrzebę wparcia osób z niepełnosprawnością oraz ich rodzin.

Metody i kryteria oceniania:

kontrola obecności ( możliwa jedna nieobecność)

Znajomość treści podawanych na wykładzie, znajomość lektur, ocena pozytywna z zaliczenia pisemnego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)