Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-LSA2PS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.6
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Logopedia ogólna i kliniczna, specjalność logopedia szkolna i dydaktyka polonistyczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące zakresu i przedmiotu zainteresowań pedagogiki specjalnej. Podczas wykładu zostaną omówienie współczesne cele rozwoju pedagogiki specjalnej oraz formy postępowania edukacyjno-terapeutycznego. |
Pełny opis: |
Program zajęć zawiera omówienie najważniejszych pojęć dotyczących pedagogiki specjalnej, tj. niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcja, integracja, inkluzja, normalizacja, wyrównywanie szans. Poruszana problematyka dotyczyć będzie również kwestii pojęciowo-naukowej tożsamości oraz interdyscyplinarności i integralności teorii i praktyki pedagogiki specjalnej. Wśród referowanych na zajęciach tematów znajdują się też zagadnienia uwzględniające charakterystykę specyficznych trudności i potrzeb poszczególnych grup osób z niepełnosprawnością: intelektualną, słuchową, wzrokową, ruchową, chorobą przewlekłej oraz uczniów z autystycznym spektrum zaburzeń. Program zajęć obejmuje ponadto podstawowe zasady edukacji i rewalidacji tej grupy osób. |
Literatura: |
1. Antoszkiewicz E. Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016; 2. Budzińska A., Wójcik M. „Zespół Aspergera Księga pytań i odpowiedzi”, Wyd. Harmonia 2010; 3. Buryn U., Hulboj T., Kowalska M., Podziemska, „„Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych”, MEN, Warszawa 2001; 4. Chrzanowska I. "Pedagoga specjalna. Od tradycji do współczesności", Impuls, Kraków 2015; 5. Głodkowska J. (red.) „Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej”, Wyd. APS, Warszawa 2011; 6. Kowalik S. „Psychologia rehabilitacji”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007; 7. Obuchowska I. „Dziecko niepełnosprawne w rodzinie”, WSziP, Warszawa 1977; 8. Olechowska A. " Specjalne potrzeby edukacyjne" PWN, 2016; 9. Pilula E. „Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia”, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2010; 10. Święcicka J. „Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczyciela” Impuls, Karków 2010; 11. Witczak‐Nowotna J., „Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Zagadnienia wstępne”, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010; 12. Wolski P. Niepełnosprawność ruchowa. Między diagnozą a działaniem, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
wiedza: - zna najważniejsze pojęcia dotyczące pedagogiki specjalnej; - zna i charakteryzuje formy opieki, edukacji i rehabilitacji; umiejętności: - opisuje funkcjonowanie ludzi z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności; - potrafi określić potrzeby osób z niepełnosprawnością; - umie dostosować formy pomocy i postępowanie wychowawcze wobec osób z niepełnosprawnością; postawy: - różnicuje przyczyny zachowania osób z poszczególnym rodzajami niepełnosprawności. - rozumie potrzebę wparcia osób z niepełnosprawnością oraz ich rodzin. |
Metody i kryteria oceniania: |
kontrola obecności ( możliwa jedna nieobecność) Znajomość treści podawanych na wykładzie, znajomość lektur, ocena pozytywna z zaliczenia pisemnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.