Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Język filmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-M1A2JF Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język filmu
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Przedmioty I roku specjalizacji "filologia dla mediów" (II rok studiów) - stacjonarne
Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
Punkty ECTS i inne: 1.50
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest wskazanie studentowi - na poziomie bardzo wstępnym, określonym liczbą godzin - narzędzi pozwalających na analizę dzieła filmowego (a także innych dzieł audiowizualnych) z perspektywy języka filmowego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Język filmu definiowany jest zwykle jako zespół reguł, według których skonstruowana jest wypowiedź filmowa. Na zajęciach określimy te reguły i pokażemy, w jaki sposób wiedza o nich jest przydatna do analizy dzieła audiowizualnego.

Pełny opis:

Język filmu definiowany jest zwykle jako zespół reguł, według których skonstruowana jest wypowiedź filmowa. Na zajęciach określimy te reguły i pokażemy, w jaki sposób wiedza o nich jest przydatna do analizy dzieła audiowizualnego.

Podejmiemy następujące tematy:

1. Podstawowe reguły realizacji zdjęć i montażu filmowego.

2. Język filmu dokumentalnego - analiza przykładów.

3. Animacja filmowa - analiza przykładów.

4. Budowanie dramaturgii filmu fabularnego - analiza przykładów.

5. Wykorzystanie wiedzy nt. języka filmowego w filmoznawstwie i krytyce filmowej, a także w pisaniu o nowych mediach.

Literatura:

Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008

Arystoteles, Poetyka, Wrocław 1983

David Bordwell, Kristin Thompson, Sztuka filmowa. Wprowadzenie, Warszawa 2014

Blain Brown, Światło w filmie, Warszawa 2009

Sheila Curran Bernard, Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie, Warszawa 2011

Zygmunt Duś, Podstawy montażu filmowego, Katowice 2002

Susan Hayward, Cinema Studies. The Key Concepts, London and NY 2006

Alicja Helman, Jacek Ostaszewski, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2010

Marek Hendrykowski, Język ruchomych obrazów, Poznań 1999

Marek Hendrykowski, Semiotyka ruchomych obrazów, Poznań 2014

Joseph V. Masceli, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa 2007

Metody dokumentalne w filmie, Łódź 2013

James Monaco, How to Read a Film. The World of Moovies, Media, and Multimedia, New York-Oxford 2001

Jill Nelmes (ed.), An Introduction to Film Studies, London and New York 2001 (Institutions, Audiences and Technology, Approaches to Studying Film Texts, Genre Forms - Realism and Illusion)

Jerzy Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008

Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk-Słupsk 2004

Jerzy Wójcik, Labirynt światła, Warszawa 2006

Jerzy Wójcik, Sztuka filmowa, Warszawa 2017

Wykorzystane będą moduły e-learningowe z dziedziny narracji filmowej przygotowane przez Wojciecha Micherę dla Programu Edukacji Audiowizualnej i Medialnej (PEAM).

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu cyklu student będzie znał podstawowe reguły języka filmowego. Będzie także umiał wykorzystać poznane źródła, by wiedzę tę rozwinąć.

Metody i kryteria oceniania:

Są to ćwiczenia o charakterze warsztatowym, zatem ocena zależeć będzie od twórczej obecności na zajęciach i zaliczenia ćwiczenia pisemnego. Obowiązuje obecność na wszystkich zajęciach.

Studenci prowadzą swoje badania z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin, 72 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Kopczyński, Piotr Lehr-Spławiński, Ewa Modrzejewska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.