Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-M1A3EG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Uczestnicy pracują nad ukształtowaniem prawidłowych mechanizmów tworzenia dźwięku oraz prawidłowej wymowy poprzez ćwiczenia fizyczne, relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne oraz artykulacyjne. |
Pełny opis: |
Zajęcia przeznaczone są dla studentów specjalizacji „Filologia dla mediów”. Ćwiczenia mają wyposażyć uczestników w wiedzę i umiejętności potrzebne do rozpoznawania oraz korygowania nieprawidłowości w zakresie tworzenia głosu i mowy. Spotkania mają charakter warsztatowy. Praca nad prawidłowym tworzeniem dźwięku i precyzyjną artykulacją przebiega w oparciu o pogłębianie świadomości ciała, korygowanie nieprawidłowych nawyków oddechowych fonacyjnych i artykulacyjnych, ustalenie średnicy dźwięku, wyćwiczenie miękkiego nastawienia głosowego oraz usprawnianie pracy narządów mowy. Umiejętność budowania odpowiedniego natężenia dźwięku oparta jest na ćwiczeniach rezonacyjnych i wypracowaniu podparcia oddechowego. Ćwiczenia oddechowe oraz głosowe często łączone są z ruchem całego ciała i odbywają się zarówno w pozycji stojącej jak też leżącej, dlatego podczas zajęć niezbędny jest wygodny strój i karimata. W pracy nad emisją głosu wykorzystywane są zarówno metody wokalne, jak też opierające się na pracy z tekstem. Usprawnianie techniki mówienia odbywa się z wykorzystaniem metod logopedycznych oraz elementów technik aktorskich. |
Literatura: |
• Bednarek J., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej, Wrocław 2002. • Ciecierska- Zajdel B., Trening głosu. Edgard, Warszawa 2012. • Linklater K., Uwolnij swój głos, PWST, Kraków 2012. • Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Uniwersitas, Kraków 2003. • Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2000. • Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, GWP, Gdańsk 2007. • Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do B. Toczyskiej, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, oddz. we Wrocławiu, Wrocław 2001. • Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław 2004. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA • Posiada ogólną znajomość budowy i czynności narządu głosu. Rozumie procesy fizjologiczne i patologiczne zachodzące w narządzie głosu. • Zna zasady i sposoby korygowania nieprawidłowych nawyków oddechowych, fonacyjnych, rezonacyjnych i artykulacyjnych. • Zna technikę wykonywania ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych , rezonacyjnych i artykulacyjnych. • Zna zasady poprawnej wymowy. • Zna zasady higieny pracy głosem. UMIEJĘTNOŚCI • Umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu emisji głosu i techniki mowy do oceny własnego głosu oraz do modyfikowania nieprawidłowych nawyków emisyjnych i artykulacyjnych.. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • Ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem języka jako środka komunikacji. • Ma świadomość złożoności zjawiska głosu oraz akceptuje różnice wynikające z indywidualnych zdolności i możliwości tworzenia mowy. • Stosuje i promuje wzorce zdrowego i estetycznego posługiwania się głosem |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Ocena ciągła, kontrola obecności, przygotowanie ustnej prezentacji. Warunkiem zaliczenia jest obowiązkowa obecność na wszystkich zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.