Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gatunki wypowiedzi w szkole. Warsztat dla nauczycieli

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-N1A3PS
Kod Erasmus / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gatunki wypowiedzi w szkole. Warsztat dla nauczycieli
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Harmonogram zajęć - filologia polska, st. stacjonarne, pierwszego stopnia
Harmonogram zajęć - filologia polska, st. stacjonarne, pierwszego stopnia, III rok
Przedmioty II roku specjalizacji "nauczycielskiej" (III rok studiów) - filologia polska, stacjonarne
Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci poznają gatunki wypowiedzi zarówno te, które wprowadzane są w szkole, jak i te, które są obecne w komunikacji publicznej. W trakcie warsztatu zostaną poruszone zagadnienia dotyczące: stylu i stylistyki, stylów funkcjonalnych polszczyzny; wyznaczników gatunkowych i językowych tekstu; kształcenia umiejętności oceny prac uczniowskich (w tym typowych dla przedmiotu błędów uczniowskich); rozwijania umiejętności nadawczo-odbiorczych w zakresie wybranych gatunków wypowiedzi; kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci poznają gatunki wypowiedzi zarówno te, które wprowadzane są w szkole, jak i te, które są obecne w komunikacji publicznej. W trakcie warsztatu zostaną poruszone zagadnienia dotyczące: stylu i stylistyki, stylów funkcjonalnych polszczyzny; wyznaczników gatunkowych i językowych tekstu; kształcenia umiejętności oceny prac uczniowskich (w tym typowych dla przedmiotu błędów uczniowskich); rozwijania umiejętności nadawczo-odbiorczych w zakresie wybranych gatunków wypowiedzi; kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.

1. Konstrukcja i spójność tekstu (tekst linearny, hipertekst, strategiczne pozycje w tekście).

2. Przekształcanie tekstu i działania na tekście (streszczenie, plan, notatka, adiustacja i korekta).

3. Ocena poprawności i stosowności tekstów uczniowskich.

4. Tekst językowy a tekst kultury.

5. Gatunkowe wzorce wypowiedzi (aspekt pragmatyczny, kompozycyjny, stylistyczny i kulturowy).

6. Gatunki wypowiedzi w praktyce szkolnej: opis i charakterystyka; opowiadanie; sprawozdanie; wywiad, reportaż; recenzja; rozprawka; esej; felieton; gatunki użytkowe (np. CV, list motywacyjny, życiorys, podanie, listy).

7. Rola sztucznej inteligencji w procesie tworzenia tekstu.

Literatura:

- Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów. red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003.

- Polska genologia lingwistyczna, red. nauk. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa 2008.

- J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.

- A. Wilkoń, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 2000.

- S. Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999.

- E. Sękowska, Praktyczna stylistyka (wybrane zagadnienia), (W:) Nauka o języku dla polonistów, red. S. Dubisz, Warszawa 1999.

Podczas pierwszych zajęć prowadzący w porozumieniu z grupą może zmodyfikować powyższą listę, np. rozszerzyć ją o teksty omawiające zagadnienia zgodne z potrzebami i zainteresowaniami studentów.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie:

- miejsce omawianych gatunków wypowiedzi w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych;

- podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu język polski oraz kompetencje kluczowe w odniesieniu do różnych gatunków i form wypowiedzi;

- różnorodność gatunkową tekstów na podstawie wyznaczników genologicznych;

- konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla rozwijania kompetencji tekstotwórczej uczniów na różnych etapach edukacyjnych;

- znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;

- znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów;

- zasady wstępnego diagnozowania grupy uczniowskiej i każdego ucznia indywidualnie oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów;

- znaczenie kształtowania pożądanych społecznie kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.

Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:

D.1/E.1.W1, D.1/E.1.W2, D.1/E.1.W5, D.1/E.1.W9, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W13, D.1/E.1.W15

W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi:

- identyfikować typowe zadania szkolne związane z kształceniem różnych typów wypowiedzi z celami kształcenia;

- umieścić omawiane gatunki w rozkładzie materiału dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów;

- rozpoznać typowe dla nauczanych gatunków błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym;

- kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy;

- ocenić pracę uczniowską, tzn. określić rodzaje błędów językowych i stylistycznych, wskazać ich mechanizmy; przeprowadzić korektę tekstu (czyli merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać teksty tworzone przez uczniów w klasie i w domu);

- napisać własny tekst z zachowaniem wymogów wzorca gatunkowego.

Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:

D.1/E.1.U1, D.1/E.1.U2, D.1/E.1.U3, D.1/E.1.U4, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U8, D.1/E.1.U10

W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do:

- dostosowywania metod pracy do potrzeb uczniów;

- promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;

- budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;

- rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;

- kształtowania u uczniów nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu.

Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:

D.1/E.1.K.1, D.1/E.1.K.2, D.1/E.1.K.4, D.1/E.1.K.6, D.1/E.1.K.7

Grupa zajęć z rozporządzenia MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D.

Metody i kryteria oceniania:

Nakład pracy:

Udział w zajęciach – 30 godzin

Przygotowanie do zajęć (w tym czytanie zadawanych lektur, wykonywanie zadań cząstkowych) – 15 godzin

Przygotowanie projektu – 45 godzin

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola obecności (dopuszczalne 2 nieobecności).

Aktywny udział w zajęciach.

Projekt (forma i zakres uzgadniane na początku zajęć).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin, 48 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Helena Balcerek, Agnieszka Mikołajczuk
Prowadzący grup: Agnieszka Mikołajczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)