Wykład monograficzny: Kulturowa historia muzyki rozrywkowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-S1A2W2-3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny: Kulturowa historia muzyki rozrywkowej |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Wykład monograficzny poświęcony historii dwudziesto- i dwudziestopierwszowiecznej muzyki rozrywkowej, która stała się istotnym punktem odniesienia dla ważnych w kulturze zachodniej przemian społecznych, kulturowych i światopoglądowych. Przedmiotem zajęć będzie historia zarówno nurtów i gatunków muzycznych, jak i poszczególnych kompozytorów, wykonawców, zespołów. Lekturze tekstów poświęconych przemianom w świecie dwudziestowiecznej muzyki towarzyszyć będzie słuchanie poszczególnych utworów, fragmentów koncertów oraz wywiadów z muzykami. Integralną część zajęć stanowić będzie również namysł nad wideoklipem jako tekstem kultury. Muzyka - główny i najistotniejszy temat zajęć - pojawiać się będzie we właściwych dla niej kontekstach: literackim, historyczno-społecznym, estetycznym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia o charakterze wykładu monograficznego poświęcone historii muzyki rozrywkowej XX i XXI wieku. Refleksja wokół muzyki pojawiać się będzie w odniesieniu do istotnych wydarzeń kulturowych i historycznych. Jako integralna część zajęć zaplanowane zostały sytuacje pozwalające doświadczyć muzyki - zgodnie z metodologicznymi założeniami Johna Cage'a czy Agaty Chęćki-Gotkowicz - to jest: słuchanie utworów, fragmentów koncertów, wywiadów z artystami a także oglądanie teledysków oraz fragmentów filmów muzycznych. |
Pełny opis: |
Wykład monograficzny dotyczący historii muzyki rozrywkowej rozumianej jako istotna część kultury popularnej XX i XXI wieku. Punkt wyjścia stanowić będzie refleksja wokół roli muzyki w życiu człowieka, strategii odbioru utworów muzycznych, psychologicznych aspektów ich słuchania oraz społecznych uwarunkowań muzycznych wyborów i gustów. Zarówno lektury, jak i towarzysząca im refleksja dotyczyć będą muzycznej genologii, dziejów muzyki rozrywkowej postrzeganej całościowo, historii poszczególnych zespołów, wykonawców i wykonawczyń. Wśród gatunków muzycznych pojawią się między innymi: jazz, blues, folk, soul, rock and roll, rock i hard rock, rozmaite odmiany metalu, punk wraz z pochodnymi (hard core, crust i grind core), rock gotycki i inne gatunki przynależące do niszy dark independent (gothic, industrial, dark electro, ebm, aggrotech, harsch noise), techno oraz gatunki pokrewne, rap i hip hop. Część spotkań poświęcona zostanie interpretacjom warstwy lirycznej poszczególnych utworów, pojawią się także wywiady z twórcami i twórczyniami współczesnej muzyki rozrywkowej. Ważnym elementem spotkań będzie analiza przykładów teledysków jako realizacji intermedialnego gatunku kultury masowej. |
Literatura: |
Zob. informacje o zajęciach w cyklu 2022/2023. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Osoba studiująca zna i rozumie: - katalog gatunków współczesnej muzyki rozrywkowej, które rozpoznaje i rozróżnia, wskazując podobieństwa i różnice między nimi; - uwarunkowane psychologicznie oraz społecznie strategie odbioru muzyki; - historyczne, społeczne i kulturowe konteksty muzyki rozrywkowej. Umiejętności. Osoba studiująca potrafi: - prowadzić samodzielne kwerendy biblioteczne oraz internetowe; - prowadzić dyskusję na temat tekstów kultury popularnej oraz ich rozmaitych uwarunkowań, w których pojawiają się i funkcjonują. Kompetencje społeczne. Osoba studiująca jest gotowa do: - współpracy z grupą w realizacji wspólnych zadań; - komentowania oraz recenzowania utworów muzyki współczesnej jako nośników idei i wartości w postawie tolerancji i akceptacji wobec odmiennych zapatrywań. |
Metody i kryteria oceniania: |
I. Frekwencja (dopuszczalne dwie nieobecności w całym cyklu zajęć); II. Test w formie pytań otwartych dotyczących merytorycznych zagadnień pojawiających się trakcie zajęć (próg zaliczenia: 51%). Ad. I: 1. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. 2. Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć. 3. Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim). 4. Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim: a. pkt. 17 par. 2, b. pkt. 5 par. 17, c. par. 33. Regulacje dotyczące stosowania narzędzi sztucznej inteligencji: 1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi: a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia, b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. 2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi. 3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji: a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14. Podstawa: 1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki. 2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia. 3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim. Nakład pracy: 1 ECTS – przygotowanie do zajęć 1 ECTS – aktywny udział w zajęciach 1 ECTS – przygotowanie do testu zaliczeniowego |
Praktyki zawodowe: |
Brak praktyk. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK-MON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Friedrich, Piotr Sadzik | |
Prowadzący grup: | Michał Friedrich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
|
Pełny opis: | ||
Literatura: | ||
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.