Współczesne tendencje w nauczaniu języków obcych z elementami europejskiej polityki językowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-SP-DJP-WT |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne tendencje w nauczaniu języków obcych z elementami europejskiej polityki językowej |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom wiedzy na temat stopnia rozwoju polskiej dydaktyki językowej na tle rozwoju współczesnej europejskiej myśli glottodydaktycznej oraz umiejętności posługiwania się tą wiedzą w przygotowywaniu i krytycznej analizie zajęć glottodydaktycznych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom wiedzy na temat stopnia rozwoju polskiej dydaktyki językowej na tle rozwoju współczesnej europejskiej myśli glottodydaktycznej oraz umiejętności posługiwania się tą wiedzą w przygotowywaniu i krytycznej analizie zajęć glottodydaktycznych. Prezentowane z perspektywy badawczej, dydaktycznej i organizacyjnej kierunki rozwoju dydaktyki językowej wspierać będą świadomość znaczenia profesjonalizmu i refleksji w przyszłych działaniach dydaktycznych słuchaczy, wykazujących cechy refleksyjnych praktyków i dysponujących stosownymi kompetencjami społecznymi. Słuchacze będą rozwijali umiejętność krytycznego podejścia do narzędzi polityki językowej i jej wpływu na organizację i realizację procesu kształcenia językowego. |
Literatura: |
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, CODN, Warszawa 2003. Gębal P.E., Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019. Gębal P.E., Miodunka W.T., Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020. Janowska, I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych, Universitas, Kraków 2011. Miodunka W.T., Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Księgarnia Akademicka, Kraków 2016. Sujecka-Zając, J., Kompetentny uczeń na lekcji języka obcego. Wyzwania dla glottodydaktyki mediacyjnej, Wydawnictwo Werset, Lublin 2016. Wilczyńska, W., Michońska-Stadnik, A., Metodologia badań w glottodydaktyce, Flair, Kraków 2010. Wilczyńska W., Mackiewicz M., Krajka J., Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo UAM, Poznań 2011. . |
Efekty uczenia się: |
Po cyklu wykładów słuchacz będzie znał i rozumiał: - kierunki rozwoju współczesnej dydaktyki języków obcych; - wyznaczniki humanistyczne współczesnej dydaktyki języków obcych; - współczesne podejścia do uczenia się i nauczania języków obcych; - interdyscyplinarne związki współczesnej dydaktyki języków obcych z innymi dziedzinami naukowymi; - mechanizmy rozwijania i funkcjonowania narzędzi polityki językowej i ich wpływu na organizację i realizację procesu kształcenia językowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach Praca zaliczeniowa |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kozłowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Kaczmarska-Zglejszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom wiedzy na temat stopnia rozwoju polskiej dydaktyki językowej na tle rozwoju współczesnej europejskiej myśli glottodydaktycznej oraz umiejętności posługiwania się tą wiedzą w przygotowywaniu i krytycznej analizie zajęć glottodydaktycznych. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom wiedzy na temat stopnia rozwoju polskiej dydaktyki językowej na tle rozwoju współczesnej europejskiej myśli glottodydaktycznej oraz umiejętności posługiwania się tą wiedzą w przygotowywaniu i krytycznej analizie zajęć glottodydaktycznych. Prezentowane z perspektywy badawczej, dydaktycznej i organizacyjnej kierunki rozwoju dydaktyki językowej wspierać będą świadomość znaczenia profesjonalizmu i refleksji w przyszłych działaniach dydaktycznych słuchaczy, wykazujących cechy refleksyjnych praktyków i dysponujących stosownymi kompetencjami społecznymi. Słuchacze będą rozwijali umiejętność krytycznego podejścia do narzędzi polityki językowej i jej wpływu na organizację i realizację procesu kształcenia językowego. |
|
Literatura: |
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, CODN, Warszawa 2003. Gębal P.E., Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019. Gębal P.E., Miodunka W.T., Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020. Janowska, I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych, Universitas, Kraków 2011. Miodunka W.T., Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Księgarnia Akademicka, Kraków 2016. Sujecka-Zając, J., Kompetentny uczeń na lekcji języka obcego. Wyzwania dla glottodydaktyki mediacyjnej, Wydawnictwo Werset, Lublin 2016. Wilczyńska, W., Michońska-Stadnik, A., Metodologia badań w glottodydaktyce, Flair, Kraków 2010. Wilczyńska W., Mackiewicz M., Krajka J., Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo UAM, Poznań 2011. . |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.