Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3007-SP-SNP-MJP
Kod Erasmus / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej
Jednostka: Instytut Polonistyki Stosowanej
Grupy: Studia podyplomowe Specjalizacja Nauczycielska Dla Polonistów
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podczas zajęć słuchacze zapoznają się z problemami kształcenia językowego i literackiego w szkole podstawowej; rozwijają umiejętności praktycznego wykorzystania na lekcjach języka polskiego różnych dziedzin wiedzy polonistycznej oraz psychologicznej i pedagogicznej w planowaniu i organizacji pracy z uczniami klas IV-VIII szkoły podstawowej.

Pełny opis:

Podczas zajęć słuchacze zapoznają się z problemami kształcenia językowego i literackiego w szkole podstawowej; rozwijają umiejętności praktycznego wykorzystania na lekcjach języka polskiego różnych dziedzin wiedzy polonistycznej oraz psychologicznej i pedagogicznej w planowaniu i organizacji pracy z uczniami klas IV-VIII szkoły podstawowej.

Przygotowanie do zajęć polega na zapoznawaniu się słuchacza z lekturami oraz powtórzeniu wiadomości z wybranych działów nauki o języku i literaturze. Podstawowym celem zajęć jest uświadomienie przyszłym nauczycielom - polonistom, iż przedmiot język polski, którego będą nauczać, stanowi całość, czyli kształcenie językowe i literacko-kulturowe uzupełniają się wzajemnie. W czasie trwania kursu słuchacze nauczą się, w jaki sposób integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku i literaturze, jak funkcjonalizować treści kształcenia językowego.

Literatura:

Podstawy programowe, wybrane podręczniki i programy;

> Nocoń J., Uczenie o języku polskim po 1998 roku – program i koncepcje dydaktyczne, [w:] Uczeń w świecie języka i tekstów, red. J. Nocoń, E. Łucka-Zając, Opole 2010, s. 27-37.

> Nocoń J., Strategie nabywania wiedzy o języku przez ucznia (na przykładzie zadań podręcznikowych), [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B. Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 27-43.

> Nauka o języku dla polonistów, red. S. Dubisz, Warszawa 1999.

> Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne, red. A. Mikołajczuk, J. Puzynina, Warszawa 2004.

> Gatunki wypowiedzi w szkole [w:] Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003.

> Nagajowa M., Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa 1985.

> Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1995.

> Podracki J., Składnia polska, Warszawa 1997.

> Polański E., Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1995.

> Metodyka literatury, t.1, wybór i wstęp Jadwiga Pachecka, Anna Piątkowska, Katarzyna Sałkiewicz, Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Warszawa 2001;

> Metodyka literatury, t.2, wybór i wstęp Jadwiga Pachecka, Anna Piątkowska, Katarzyna Sałkiewicz, Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Warszawa 2003.

> Stanisław Bortnowski, Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2004.

> seria Edukacja nauczyciela polonisty pod red. Anny Janus-Sitarz, wyd. Uniwersitas (tomy 1-22) - wybrane artykuły.

> Wybrane słowniki.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu słuchacz potrafi:

- zorganizować pracownię polonistyczną w szkole podstawowej i zaplanować pracę dydaktyczną służącą rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej, w tym językowej uczniów szkoły podstawowej (m.in. wybrać podręczniki i pomoce dydaktyczne);

- dobrać odpowiednie metody i środki dydaktyczne w pracy na II etapie edukacji;

- sporządzić konspekt lekcji z zakresu kształcenia polonistycznego w szkole podstawowej;

- zorganizować pracę domową ucznia oraz wspomagać samokształcenie

- skontrolować i ocenić postępy uczniów w zakresie wypowiedzi ustnych i pisemnych na II etapie edukacji, sformułować recenzję krytyczno-oceniającą wypowiedzi uczniowskiej;

- integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku i literaturze, dążąc do funkcjonalnego wprowadzania podstaw tej wiedzy na II etapie edukacji, rozwijania języka ucznia i wspierania poznawczego (w tym: kulturowego), emocjonalnego i moralnego rozwoju dziecka

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do wystawienia oceny jest:

1. Obecność na zajęciach. 5%

2. Aktywny udział w zajęciach. 10%

3. Wykonywanie prac cząstkowych (np. ocena wypracowania uczniowskiego, opracowanie konspektu lekcji, poleceń do tekstu wykorzystujących wiedzę językową), ewentualnie przygotowanie i wygłoszenie referatu. 15%

4. Zaliczenie pisemne 70%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)