Między Starym, a Nowym Światem, szlaki morskie i ich zaplecze-Pacyfik
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-C2-PAC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Między Starym, a Nowym Światem, szlaki morskie i ich zaplecze-Pacyfik |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Zajęcia pomocnicze dla studiów dziennych II stopnia mgr |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego w stopniu pozwalającym na zaznajomienie się z literaturą przedmiotu |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przestawienie tematyki związanej z rozwojem i funkcjonowaniem szlaków morskich na Oceanie Spokojnym. Zostaną omówione, wybrane zagadnienia z kilku regionów Pacyfiku. To pozwoli pokazać i przeanalizować różne mechanizmy związane z kształtowaniem się szlaków i interakcji ludzi z odległych regionów. Tematy będą obejmowały okres od zasiedlania Pacyfiku do pojawienia się europejczyków i kształtowania się nowych szlaków handlowych związanych z kolonializmem. Będą to: -szlaki morskie zachodnich wybrzeży Ameryk, -szlaki morskie Oceanii z głównym naciskiem na Polinezję, -szlaki morskie Azji Południowo-Wschodniej oraz Azji Wschodniej. Oczywiście szlaki morskie to także nadmorskie czy wyspiarskie osadnictwo i infrastruktura portowa. |
Pełny opis: |
Zajęcia składają się z kilku bloków tematycznych. Wynika to przede wszystkim z rozmiarów akwenu i rozpiętości chronologicznej tematyki. Wykorzystując źródła archeologiczne, historyczne oraz etnograficzne będziemy rekonstruować mechanizmy, które kształtowały powstawanie szlaków. Kulturę materialną i duchową związaną z oceanem zróżnicowanej kulturowo ludności, która zamieszkiwała/zamieszkuje lądy leżące nad Pacyfikiem. Korzystając z wyników badań prowadzonych na lądzie i pod wodą, spróbujemy odpowiedzieć sobie na szereg pytań. Czym był/jest dla nich ocean? Łączył czy też jednak dzielił tych ludzi? Skąd i dokąd, oraz dlaczego pływali? Czym pływali, gdzie i jak budowali swoje łodzie? Problematyka portów i osadnictwa nadmorskiego. Czego używali w nawigacji? Czy to były szlaki handlowe, czy też szlaki morskie miały inne funkcje? Ocean i jego przemierzanie w wierzeniach i mitach. Ilość różnych zagadnień, które nasuwają się przy każdej próbie opisania relacji człowieka z bezmiarem Pacyfiku, wymusza wprowadzenie ograniczeń. Dlatego zajęcia będą obejmowały wybrane punktowo zagadnienia z kilku obszarów Pacyfiku. -Prekolumbijscy mieszkańcy Ameryk eksploatowali ocean, korzystając z jego zasobów przybrzeżnych. Wykorzystywali znajomość prądów oceanicznych do żeglugi przybrzeżnej tworząc praktycznie wertykalny (południkowy) układ szlaków morskich. -Oceania, to niezwykła mieszanka ludów i kultur. Należy jednak pamiętać że to nie tylko polinezyjscy Maori, to są również opisani przez Bronisława Malinowskiego mieszkańcy Wysp Trobriandzkich. Poszukiwanie nowych lądów rzuciło ludzi zamieszkujących Oceanię a szczególnie Polinezję na otwarty ocean. Eksploracja na tym obszarze była możliwa tylko poprzez ciągłe podnoszenie jakości jednostek pływających oraz kunsztu żeglarskiego i wiedzy nawigacyjnej. Co robi wielkie wrażenie szczególnie gdy widzimy jak niewielkimi zasobami dysponowali. Dokąd dopłynęli w swoich poszukiwaniach? -Azja południowo wschodnia to strefa ścierających się wpływów kontynentu, z Chin, z Indii, oraz rodzimych tradycji. Obszar charakteryzuje się interesującym szkutnictwem. Szlaki morskie dotyczące Azji Wschodniej to relacje miedzy wyspiarską Japonią a kontynentalnymi Chinami i Koreą. -Podsumowaniem będą zagadnienia związane z historią epoki wielkich odkryć na Pacyfiku, która ukształtowała aktualnych obraz geopolityczny akwenu. Zajęcia składać będą się z dwóch części. Podczas pierwszej prowadzący przedstawi wybrany temat, a następnie będzie miała miejsce dyskusja moderowana przez prowadzącego w oparciu o materiał z wykładu i zadaną literaturę. |
Literatura: |
Zostanie podana na zajęciach |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę o stanie badań nad kształtowaniem się szlaków morskich na Pacyfiku. Rozumie współczesne problemy badawcze związane z tym zagadnieniem. Ma ogólną wiedzę w zakresie geografii i historii szlaków morskich, procesów kulturowych i społecznych na przestrzeni dziejów. Wiedza: - ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii Pacyfiku w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01); - zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii obszaru Pacyfiku(K_W02); - ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych z regionu Pacyfiku (K_W03); - ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, obejmującą terminologię, teorie i metodologię (K_W04); - ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, starożytnych i średniowiecznych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii Pacyfiku(K_W06); - ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii obszaru Pacyfiku (K_W11); - zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych (K_W12); - zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W13); Umiejętności: - potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii (K_U04); - potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów w oparciu o zagadnienia omawianego obszaru(K_U05); - potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym Pacyfiku(K_U06); - potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi na obszarze Pacyfiku(K_U07); - posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej (K_U08); - potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne (K_U09); - potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią uwzględniając specyfikę omawianego obszaru(K_U11); - potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią (K_U12); - potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego (K_U19); Kompetencje społeczne: - jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów (K_K01); - jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego obszaru Pacyfiku(K_K02); - jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka na Pacyfiku(K_K03); - jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji (K_K04); - jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05); - jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności (K_K06); - jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K07); - jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym (K_K12); - jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii Pacyfiku(K_K13); - jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa (K_K16) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena będzie składową na podstawie: Frekwencji na zajęciach (20% oceny końcowej). Wystąpienie w trakcie zajęć (20%): oceniany będzie aktywny udział w dyskusji i umiejętność formułowania wniosków na podstawie zadanej literatury przedmiotu. Udział w dyskusji j ma na celu kształcenie umiejętności publicznego referowania, prowadzenia na forum grupy dyskusji akademickiej, ocenie podlegać będzie merytoryczne opracowanie tematu. Egzamin końcowy (60%): w jego skład wchodzić będą pytania otwarte i zamknięte sprawdzające wiedzę z zakresu prezentowanych informacji w trakcie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.