Archeologia Azji Południowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3101-DFAZJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Archeologia Azji Południowej |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne (I,II rok studiów uzupelniających ) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych dla przedmiotu/modułu oraz zrealizowanych przedmiotów uzyskany tytuł licencjata Celem zajęć jest nabycie podstawowej wiedzy związanej z tematyką historii i archeologii Azji Południowej, ze szczególnym uwzględnieniem okresu wczesnohistorycznego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą zagadnieniom związanym z historią i archeologią Azji Południowej, ze szczególnym naciskiem na okres wczesnohistoryczny. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą zagadnieniom związanym z historią i archeologią Azji Południowej, ze szczególnym naciskiem na okres wczesnohistoryczny. Tematy zajęć: - historia rozwoju teorii i metod stosowanych w archeologii starożytnej Azji Południowej, archeologia kolonialna i postkolonialna. - cywilizacja harappańska, - kształtowanie się państwowości przed epoką Maurjów, - początki mennictwa w Indiach oraz rozwój indyjskiej tradycji menniczej, - kultura i sztuka w okresie Maurjów, - megality i epoka żelaza w Indiach, - kultura i sztuka w okresie Kuszanów, - kultura i sztuka w okresie Satawahanów, - Dekan po upadku Satawahanów, - archeologia południa Indii- Ćerowie, Ćolowie i Pandjowie, - archeologia buddyzmu, funkcjonowanie i rola ośrodków buddyjskich w okresie wczesnohistorycznym, - archeologia hinduizmu, - urbanizacja i funkcjonowanie miast w okresie wczesnohistorycznym, - szlaki handlowe w okresie wczesnohistorycznym, znaleziska importów, - rola badań nad ceramiką w rekonstrukcji indyjskiego handlu międzynarodowego, - kontakty pomiędzy Indiami a Azją Południowowschodnią, - kultura i sztuka w okresie Guptów. |
Literatura: |
Podstawowa zalecana literatura: Allchin, F. R. 1995. The Mauryan state and empire. W: F. R. Allchin (red.) The Archaeology of Early Historic South Asia, 187-221, Cambridge University Press Avari B. 2007. Starożytne Indie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (wybrane rozdziały) Chakrabarti, D. K. 1982. The development of archaeology in the Indian subcontinent. World Archaeology 13.3: 326-343. Conningham, R.A.E. 2011. Buddhism. W: T. Insoll (red.) The Oxford Handbook of the Archaeology of Ritual and Religion. Oxford University Press, 1-35. Coningham R., Young R. 2015. The Archaeology of South Asia: From the Indus to Asoka, c. 6500 BCE-200 CE. Cambridge University Press (wybrane rozdziały) Cribb J. 2005. The Indian Coinage Tradition: Origins, Continuity & Change. IIRNS Publications (wybrane rozdziały). Joshi P. S. 2016. Early Iron Age Megalith Builders of Vidarbha: A Historical View, W: G. R. Schug, S. R. Walimbe (red.) A Companion to South Asia in the Past. Wiley Blackwell, 295- 309. Ray H. P. 1986. Monastery and guild: Commerce under the Satavahanas. Oxford University Press (wybrane rozdziały). Schenk H. 2015. Role of ceramics in the Indian Ocean maritime trade during the Early Historical Period. W: S. Tripati (red.) Maritime Contacts of the Past. Deciphering Connections Amongst Communities, Delta Book World. 143-181 Smith M. L. 1999. “Indianization” from the Indian Point of View: Trade and Cultural Contacts with Southeast Asia in the Early First Millennium C. E. Journal of the Economic and Social History of the Orient, 42 (1), 1-26 Smith M. L. 2002. The Role of Local Trade Networks in the Indian Subcontinent during the Early Historic Period. Man and Environment XXVII (1), 139-151. Smith, M. L. 2006. The Archaeology of South Asian Cities. Journal of Archaeological Research, 14 (2), 97-142. Smith, M. L. 2016. Historical and Medieval Period Archaeology. W: G. R. Schug, S. R. Walimbe (red.) A Companion to South Asia in the Past. Wiley Blackwell, 332-343. Sugandhi N., Morrison K. 2011. Archaeology of Hinduism. W: T. Insoll (red.) The Oxford Handbook of the Archaeology of Ritual and Religion. Oxford University Press, 921-933. Tomber R. 2013. Pots, coins and trinkets in Rome’s trade with the East. W: P. S. Wells (red.) Rome Beyond its Frontiers: Imports, Attitudes and Practices, Portsmouth, 87-104. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii, K_W02; - ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych, K_W03; - ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, starożytnych i średniowiecznych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii, K_W06; - ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych, K_W08; - ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii, K_W11; - zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych, K_W12; - zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej i zasady ich zastosowania w pracy archeologa, K_W15; - zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności naukowej i badań archeologicznych, K_W16; - zna zasady etyki zawodu archeologa, K_W17; - ma wiedzę o zasadach i możliwościach zdobywania funduszy na badania naukowe i prace archeologiczne, K_W19; - ma wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy archeologa, K_W20 Umiejętności - potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji, K_U01; - potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji, K_U02; - potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień, K_U03; - potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii, K_U04; - potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów, K_U05; - potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym, K_U06; - potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi, K_U07; - posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej, K_U08; - potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne, K_U09; - potrafi prezentować wyniki swoich badań zróżnicowanym kręgom odbiorców, K_U10; - potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią, K_U11; - potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią, K_U12; - potrafi kierować pracami zespołu, samodzielnie podejmując i inicjując zadania badawcze, K_U14; - potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych, K_U15; - potrafi zaplanować i organizować pracę w zakresie badań naukowych, K_U18; - potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego, K_U19; - potrafi samodzielnie planować i realizować działania zmierzające do rozwoju własnej kariery naukowej, K_U20; - potrafi wyszukiwać możliwości poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych w ramach uczelni i poza nią i doradzać innym w tym zakresie, K_U21 Kompetencje - jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów, K_K01; - jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości, K_K02; - jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka, K_K03; - jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji, K_K04; - jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka, K_K05; - jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności, K_K06; - jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, K_K07; - jest gotów do inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych, K_K08; - jest gotów do propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, K_K11; - jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym, K_K12; - jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii, K_K13; - jest gotów do stosowania i rozwijania zasad etycznych związanych z badaniami nad źródłami archeologicznymi oraz działań na rzecz przestrzegania tych zasad, K_K14; - jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, K_K15; - jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa, K_K16 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.