Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Archeologia Azji Południowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3101-DFAZJ
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Archeologia Azji Południowej
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy: Zajęcia fakultatywne (I,II rok studiów uzupelniających )
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji

społecznych dla przedmiotu/modułu oraz zrealizowanych przedmiotów

uzyskany tytuł licencjata

Celem zajęć jest nabycie podstawowej wiedzy związanej z tematyką historii i archeologii Azji

Południowej, ze szczególnym uwzględnieniem okresu wczesnohistorycznego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone będą zagadnieniom związanym z historią i archeologią Azji Południowej, ze

szczególnym naciskiem na okres wczesnohistoryczny.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone będą zagadnieniom związanym z historią i archeologią Azji Południowej, ze

szczególnym naciskiem na okres wczesnohistoryczny.

Tematy zajęć:

- historia rozwoju teorii i metod stosowanych w archeologii starożytnej Azji Południowej,

archeologia kolonialna i postkolonialna.

- cywilizacja harappańska,

- kształtowanie się państwowości przed epoką Maurjów,

- początki mennictwa w Indiach oraz rozwój indyjskiej tradycji menniczej,

- kultura i sztuka w okresie Maurjów,

- megality i epoka żelaza w Indiach,

- kultura i sztuka w okresie Kuszanów,

- kultura i sztuka w okresie Satawahanów,

- Dekan po upadku Satawahanów,

- archeologia południa Indii- Ćerowie, Ćolowie i Pandjowie,

- archeologia buddyzmu, funkcjonowanie i rola ośrodków buddyjskich w okresie

wczesnohistorycznym,

- archeologia hinduizmu,

- urbanizacja i funkcjonowanie miast w okresie wczesnohistorycznym,

- szlaki handlowe w okresie wczesnohistorycznym, znaleziska importów,

- rola badań nad ceramiką w rekonstrukcji indyjskiego handlu międzynarodowego,

- kontakty pomiędzy Indiami a Azją Południowowschodnią,

- kultura i sztuka w okresie Guptów.

Literatura:

Podstawowa zalecana literatura:

Allchin, F. R. 1995. The Mauryan state and empire. W: F. R. Allchin (red.) The Archaeology of Early

Historic South Asia, 187-221, Cambridge University Press

Avari B. 2007. Starożytne Indie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (wybrane rozdziały)

Chakrabarti, D. K. 1982. The development of archaeology in the Indian subcontinent. World

Archaeology 13.3: 326-343.

Conningham, R.A.E. 2011. Buddhism. W: T. Insoll (red.) The Oxford Handbook of the Archaeology of

Ritual and Religion. Oxford University Press, 1-35.

Coningham R., Young R. 2015. The Archaeology of South Asia: From the Indus to Asoka, c. 6500

BCE-200 CE. Cambridge University Press (wybrane rozdziały)

Cribb J. 2005. The Indian Coinage Tradition: Origins, Continuity & Change. IIRNS Publications

(wybrane rozdziały).

Joshi P. S. 2016. Early Iron Age Megalith Builders of Vidarbha: A Historical View,

W: G. R. Schug, S. R. Walimbe (red.) A Companion to South Asia in the Past. Wiley Blackwell, 295-

309.

Ray H. P. 1986. Monastery and guild: Commerce under the Satavahanas. Oxford University Press

(wybrane rozdziały).

Schenk H. 2015. Role of ceramics in the Indian Ocean maritime trade during the Early Historical

Period. W: S. Tripati (red.) Maritime Contacts of the Past. Deciphering Connections Amongst

Communities, Delta Book World. 143-181

Smith M. L. 1999. “Indianization” from the Indian Point of View: Trade and Cultural Contacts with

Southeast Asia in the Early First Millennium C. E. Journal of the Economic and Social History of the

Orient, 42 (1), 1-26

Smith M. L. 2002. The Role of Local Trade Networks in the Indian Subcontinent during the Early

Historic Period. Man and Environment XXVII (1), 139-151.

Smith, M. L. 2006. The Archaeology of South Asian Cities. Journal of Archaeological Research, 14 (2),

97-142.

Smith, M. L. 2016. Historical and Medieval Period Archaeology. W: G. R. Schug, S. R. Walimbe (red.)

A Companion to South Asia in the Past. Wiley Blackwell, 332-343.

Sugandhi N., Morrison K. 2011. Archaeology of Hinduism. W: T. Insoll (red.) The Oxford Handbook of

the Archaeology of Ritual and Religion. Oxford University Press, 921-933.

Tomber R. 2013. Pots, coins and trinkets in Rome’s trade with the East. W: P. S. Wells (red.) Rome

Beyond its Frontiers: Imports, Attitudes and Practices, Portsmouth, 87-104.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii, K_W02;

- ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł

archeologicznych, K_W03;

- ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach

pradziejowych, starożytnych i średniowiecznych, obejmującą terminologię,

teorie i metodologię z zakresu archeologii, K_W06;

- ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju człowieka oraz jego głównych

strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych, K_W08;

- ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych

kierunkach rozwoju archeologii, K_W11;

- zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów

badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i

szkół badawczych, K_W12;

- zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa

własności przemysłowej i zasady ich zastosowania w pracy archeologa,

K_W15;

- zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności

naukowej i badań archeologicznych, K_W16;

- zna zasady etyki zawodu archeologa, K_W17;

- ma wiedzę o zasadach i możliwościach zdobywania funduszy na badania

naukowe i prace archeologiczne, K_W19;

- ma wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy archeologa, K_W20

Umiejętności

- potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje

o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i

mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji,

K_U01;

- potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować

i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody

analityczne, dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji, K_U02;

- potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki,

przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień,

K_U03;

- potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje,

formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii, K_U04;

- potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć

syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów, K_U05;

- potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i

ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem

najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i

oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym, K_U06;

- potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a

dawnymi procesami kulturowymi, K_U07;

- posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej, K_U08;

- potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań,

wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne,

K_U09;

- potrafi prezentować wyniki swoich badań zróżnicowanym kręgom

odbiorców, K_U10;

- potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się

specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią,

K_U11;

- potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując

się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii

terminologią, K_U12;

- potrafi kierować pracami zespołu, samodzielnie podejmując i inicjując

zadania badawcze, K_U14;

- potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów

interdyscyplinarnych, K_U15;

- potrafi zaplanować i organizować pracę w zakresie badań naukowych,

K_U18;

- potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub

zleconego zadania badawczego, K_U19;

- potrafi samodzielnie planować i realizować działania zmierzające do rozwoju

własnej kariery naukowej, K_U20;

- potrafi wyszukiwać możliwości poszerzania wiedzy i doskonalenia

umiejętności zawodowych w ramach uczelni i poza nią i doradzać innym w

tym zakresie, K_U21

Kompetencje

- jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i

umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami

ekspertów, K_K01;

- jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł

pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości, K_K02;

- jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich

roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka, K_K03;

- jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i

historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji, K_K04;

- jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat

kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych

kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka, K_K05;

- jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i

podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian

gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do

współczesności, K_K06;

- jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie

dziedzictwa kulturowego, K_K07;

- jest gotów do inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie

prowadzonych prac archeologicznych, K_K08;

- jest gotów do propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością

i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność

podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych,

K_K11;

- jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia

determinowanych różnym podłożem kulturowym, K_K12;

- jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz

doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie

archeologii, K_K13;

- jest gotów do stosowania i rozwijania zasad etycznych związanych z

badaniami

nad źródłami archeologicznymi oraz działań na rzecz przestrzegania tych

zasad, K_K14;

- jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz

przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, K_K15;

- jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu

zawodu archeologa, K_K16

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)