Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Anthropology of the State

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-FAOS
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Anthropology of the State
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Courses in foreign languages
Moduł L5: Antropologia polityczna i ekonomiczna
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Założenia (opisowo):

(tylko po angielsku) Although this is not a strict requirement, it will be helpful if students have previously completed some courses in political anthropology and / or theories of power.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

This course offers an overview of the anthropological approaches to 'the state'. It moves from classic theories of the modern state, by such thinkers as Max Weber, Antonio Gramsci and Philip Abrams, to more recent, Foucauldian and post-Foucauldian theorizations, and from the flat-out rejection of 'the state' as a subject of anthropological enquiry by the structural functionalists to the flourishing of 'the anthropology of the state' as an expanding subdiscipline of political anthropology in the 1990s, and to the plurality of perspectives on the state afforded by ethnography today. It follows the passage from the view of the state as a bounded entity and locus of power to the contemporary descriptions of the state as decentred, dispersed and emergent, an effect of multiple discourses and situated practices.

Pełny opis:

This course offers an overview of the anthropological approaches to 'the state'. It moves from classic theories of the modern state, by such thinkers as Max Weber, Antonio Gramsci and Philip Abrams, to more recent, Foucauldian and post-Foucauldian theorizations, and from the flat-out rejection of 'the state' as a subject of anthropological enquiry by the structural functionalists to the flourishing of 'the anthropology of the state' as an expanding subdiscipline of political anthropology in the 1990s, and to the plurality of perspectives on the state afforded by ethnography today. It follows the passage from the view of the state as a bounded entity and locus of power to the contemporary descriptions of the state as decentred, dispersed and emergent, an effect of multiple discourses and situated practices.

Literatura: (tylko po angielsku)

A provisional, non-exclusive literature list may look something like this (students will usually be required to read one or, less often, two journal articles or book chapters, i.e. a total of about 30-40 pages, per week):

Abrams, P. 1988. Notes on the Difficulty of Studying the State.

Althusser, L. 1971. Ideology and Ideological State Apparatuses.

Aretxaga, B. 2000. Fictional Reality.

--- 2003. Maddening States.

Das, V. and D. Poole, 2004. Anthropology in the Margins of the State.

Ferguson, J. and A. Gupta, 2002. Spatializing States.

Foucault, M. 1991. Governmentality.

Gramsci, A. 2006 (1971), State and Civil Society.

Gupta, A. 1995. Blurred Boundaries.

--- 2012. Red Tape.

Hansen, T.B. and F. Stepputat, 2005. Sovereign Bodies: Citizens, Migrants and States in the Postcolonial World.

Hobart, A. and B. Kapferer, 2013. Contesting the State.

Jansen, S. 2013. Hope for and against the State.

Kapferer, B. 1988. Legends of People, Myths of State.

Krohn-Hansen, C. and K.G. Nustad, 2001. States of Imagination.

--- 2005. State Formation: Anthropological Perspectives.

Linke, U. 2006. Contact Zones: Rethinking the Sensual Life of the State.

Mbembe, A. 1992. The Banality of Power and the Aesthetics of Vulgarity in the Postcolony.

Mitchell, T. 1999. Society, Economy and the State Effect.

Mühlfried, F. 2016. Being a State and States if Being in Highland Georgia.

Navaro-Yashin, Y. 2002. Faces of the State.

--- 2012. The Make-Believe Space.

Nuijten, M. 2004. Between Fear and Fantasy.

Poulantzas, N. 1978. State, Power, Socialism.

Reeves, M. 2014. Borderwork.

Scott, J.C. 1998, Seeing Like a State.

Sharma, A. and A. Gupta, 2006, The Anthropology of the State: A Reader.

Spencer, J. 2007. Anthropology, Politics and the State.

Sssorin-Chaikov, N. 2003. The Social Life of the State in Subarctic Siberia.

Taussig, M. 1992. The Nervous System.

--- 1997. The Magic of the State.

Weber, M., 2006 (1968), Bureaucracy.

Efekty uczenia się:

Students will become familiar with classic theories of the state in social science, as well as with key anthropological to this topic. They will also acquire familiarity with contemporary critical debates around the concept of the state in anthropology and related fields.

Po ukończeniu zajęć studenci potrafią:

- analitycznie myśleć i dokonywać obserwacji i krytyki przemian społeczno-kulturowych

- posługiwać się wybranym językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

- posługiwać się specjalistyczną terminologią z zakresu etnologii i antropologii kulturowej w języku obcym

Metody i kryteria oceniania:

Course essay (term paper) of 2,500 words. Students will be asked to submit 250-word abstracts of their prospective essays mid-semester. Students are free to pick a topic of their choice, as long as it speaks to the overall theme of the course. The essays should also engage with at least selected readings discussed during the semester, plus any other relevant literature (which the students will be expected to identify).

In addition, students will have the opportunity to volunteer to make a presentation on one of the required readings during the semester. A successful presentation equals half a grade up on the final score.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)