Antropologia turystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-MATU |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia turystyki |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L2: Antropologia globalizującego się świata i mobilności Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Orientacja w podstawowych pojęciach antropologicznych Studenci powinni posiadać umiejętność czytania w języku angielskim ze względu na anglojęzyczną literaturę. |
Skrócony opis: |
W czasie zajęć studenci zaznajomią się z antropologicznym ujęciem turystyki: dokona się problematyzacji tego obszaru badań, wskaże główne jego nurty, sformułuje się problemy, które na gruncie turystyki mogą stanowić obszar szczególnego zainteresowania antropologów. Wprowadzi się pojęcia, stanowiące podstawowe narzędzia badawcze w antropologicznych studiach nad turystyką. Analizie zostaną poddane wybrane zjawiska turystyczne współczesnego świata. |
Pełny opis: |
W czasie zajęć studenci zaznajomią się z podstawowymi nurtami w badaniu turystyki, zapoznają się z ujęciami badawczymi i kategoriami stosowanymi w badaniach zjawisk turystycznych na gruncie nauk społecznych, a zwłaszcza antropologii, na tle przemian historycznych i kulturowych. Zaznajomią się z procesem społecznego nadawania znaczeń obiektom, praktykom i zjawiskom na gruncie turystyki. Zyskają orientację w sposobie, w jaki zjawiska turystyczne wiążą się z szerszymi zjawiskami na gruncie globalnym, a także z jej wpływem na życie codzienne i praktyki konsumpcji. Poznają też sposoby badania doświadczenia turystycznego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa. J. Adler, Origins of Sightseeing, „Annals of Tourism Research” 1989 (16) N. Graburn, The Evolution of Tourist Arts, “Annals of Tourism Research”, 1984, vol. 11, s. 393-419. Albers P., James W., Travel Photography. A Methodological Approach. “Annals of Tourism Research” 1988, 15, s. 134 – 158. Ateljevic I., Doorne S., Culture, economy and tourism commodities. Social relations of production and consumption, „Tourist Studies” 2003, 3, s. 123- 141. Augé M., Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologie hipernowoczesności, Warszawa 2010. Zwłaszcza rozdział: Od miejsc do nie-miejsca Berger P. , “Sincerity” and “Authenticity” in Modern Society, “Public Interest” 1973 (Spring), str. 81 – 90. Boissevain J., Ritual, Tourism and Cultural commoditization in Malta: Culture by the Pound?, (w:) T. Selwyn (red.) The Tourist Image. Myths and Myth Making in Tourism, Chichester 1996. Boorstin, D. The Image, New York 1964. Rozdział: From Taveler to Tourist.ły: L. Stomma, Etnolog i reklama. W. Szpilka, Raj nieutracony? D. Czaja, Reklamowy smak raju: między archetypem a historią. Podemski K. , Socjologia podróży, Poznań 2004 Simmel, G. Most i drzwi, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2006. Rozdziały: Estetyka Alp Filozofia krajobrazu Veblen, T. Teoria klasy próżniaczej. Warszawa 1998. Warchala M., Autentyczność i nowoczesność. Idea autentyczności od Rousseau do Freuda, Kraków 2006. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: * opanował podstawowe pojęcia służące antropologicznej analizie zjawisk turystycznych * wie, na czym polega analiza zjawisk turystycznych i umie ją przeprowadzić * wyjaśnia przemiany historyczne i kulturowe wpływające na turystykę * orientuje się w sposobach, w jakie turystyka stanowi nieodłączny czynnik przemian element zjawisk świata współczesnego. * wie, w jaki sposób antropologiczne ujmowanie zjawisk turystycznych wpływa na przeformułowanie tradycyjnych pojęć antropologicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności na zajęciach, czynny udział w zajęciach. Prezentacja własnego projektu w czasie części konwersatoryjnej oraz test końcowy z podstawowych pojęć po zakończeniu obu cyklów – tzn. wykładu i konwersatorium. (Studenci, którzy w prezentacji wykazali się wysoką praktyczną umiejętnością stosowania owych pojęć są zwolnieni z pisania testu) Kryteria oceny prezentacji: Występowanie dwóch elementów: materiału oraz kategorii interpretacyjnych Stosowność doboru pojęć do interpretacji Klarowność wywodu Interesujący sposób przedstawienia Zachowanie reżimu czasowego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.