Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia turystyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-MATU
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia turystyki
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Moduł L2: Antropologia globalizującego się świata i mobilności
Przedmioty etnograficzne do wyboru
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Założenia (opisowo):

Orientacja w podstawowych pojęciach antropologicznych

Studenci powinni posiadać umiejętność czytania w języku angielskim ze względu na anglojęzyczną literaturę.


Skrócony opis:

W czasie zajęć studenci zaznajomią się z antropologicznym ujęciem turystyki: dokona się problematyzacji tego obszaru badań, wskaże główne jego nurty, sformułuje się problemy, które na gruncie turystyki mogą stanowić obszar szczególnego zainteresowania antropologów. Wprowadzi się pojęcia, stanowiące podstawowe narzędzia badawcze w antropologicznych studiach nad turystyką. Analizie zostaną poddane wybrane zjawiska turystyczne współczesnego świata.

Pełny opis:

W czasie zajęć studenci zaznajomią się z podstawowymi nurtami w badaniu turystyki, zapoznają się z ujęciami badawczymi i kategoriami stosowanymi w badaniach zjawisk turystycznych na gruncie nauk społecznych, a zwłaszcza antropologii, na tle przemian historycznych i kulturowych. Zaznajomią się z procesem społecznego nadawania znaczeń obiektom, praktykom i zjawiskom na gruncie turystyki. Zyskają orientację w sposobie, w jaki zjawiska turystyczne wiążą się z szerszymi zjawiskami na gruncie globalnym, a także z jej wpływem na życie codzienne i praktyki konsumpcji. Poznają też sposoby badania doświadczenia turystycznego.

Literatura:

Literatura podstawowa.

J. Adler, Origins of Sightseeing, „Annals of Tourism Research” 1989 (16)

N. Graburn, The Evolution of Tourist Arts, “Annals of Tourism Research”, 1984, vol. 11, s. 393-419.

Albers P., James W., Travel Photography. A Methodological Approach. “Annals of Tourism Research” 1988, 15, s. 134 – 158.

Ateljevic I., Doorne S., Culture, economy and tourism commodities. Social relations of production and consumption, „Tourist Studies” 2003, 3, s. 123- 141.

Augé M., Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologie hipernowoczesności, Warszawa 2010.

Zwłaszcza rozdział: Od miejsc do nie-miejsca

Berger P. , “Sincerity” and “Authenticity” in Modern Society, “Public Interest” 1973 (Spring), str. 81 – 90.

Boissevain J., Ritual, Tourism and Cultural commoditization in Malta: Culture by the Pound?, (w:) T. Selwyn (red.) The Tourist Image. Myths and Myth Making in Tourism, Chichester 1996.

Boorstin, D. The Image, New York 1964.

Rozdział: From Taveler to Tourist.ły:

L. Stomma, Etnolog i reklama.

W. Szpilka, Raj nieutracony?

D. Czaja, Reklamowy smak raju: między archetypem a historią.

Podemski K. , Socjologia podróży, Poznań 2004

Simmel, G. Most i drzwi, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2006.

Rozdziały: Estetyka Alp

Filozofia krajobrazu

Veblen, T. Teoria klasy próżniaczej. Warszawa 1998.

Warchala M., Autentyczność i nowoczesność. Idea autentyczności od Rousseau do Freuda, Kraków 2006.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

* opanował podstawowe pojęcia służące antropologicznej analizie zjawisk turystycznych

* wie, na czym polega analiza zjawisk turystycznych i umie ją przeprowadzić

* wyjaśnia przemiany historyczne i kulturowe wpływające na turystykę

* orientuje się w sposobach, w jakie turystyka stanowi nieodłączny czynnik przemian element zjawisk świata współczesnego.

* wie, w jaki sposób antropologiczne ujmowanie zjawisk turystycznych wpływa na przeformułowanie tradycyjnych pojęć antropologicznych

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola obecności na zajęciach, czynny udział w zajęciach.

Prezentacja własnego projektu w czasie części konwersatoryjnej oraz test końcowy z podstawowych pojęć po zakończeniu obu cyklów – tzn. wykładu i konwersatorium.

(Studenci, którzy w prezentacji wykazali się wysoką praktyczną umiejętnością stosowania owych pojęć są zwolnieni z pisania testu)

Kryteria oceny prezentacji:

Występowanie dwóch elementów: materiału oraz kategorii interpretacyjnych

Stosowność doboru pojęć do interpretacji

Klarowność wywodu

Interesujący sposób przedstawienia

Zachowanie reżimu czasowego

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)