Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Dydaktyka ewaluacji efektów kształcenia w szkole podstawowej (Specjalizacja nauczycielska)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3104-L3SN-DEEKSP Kod Erasmus / ISCED: 08.3 / (0222) Historia i archeologia
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka ewaluacji efektów kształcenia w szkole podstawowej (Specjalizacja nauczycielska)
Jednostka: Instytut Historyczny
Grupy: Specjalizacja nauczycielska - studia licencjackie - Historia (program od 2019)
Specjalizacja nauczycielska, studia I stopnia, Historia (program od 2017)
Specjalizacja nauczycielska, studia I stopnia, Historia/WOS (program od 2017)
Punkty ECTS i inne: 2.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia dla studentów realizujących program specjalizacji nauczycielskiej poświęcone zagadnieniu ewaluacji (kontroli stopnia opanowania wiedzy i umiejętności przez uczniów oraz samooceny pracy nauczyciela) na lekcjach historii w szkole podstawowej.

Przedmiot obowiązkowy w ramach programu specjalizacji nauczycielskiej realizowany na studiach stacjonarnych.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone ewaluacji procesu kształcenia na lekcjach historii w szkole podstawowej. Ich tematyka obejmować będzie nie tylko umiejętność konstruowania sprawdzianów, prac i zadań (sprawdzających przede wszystkim umiejętności złożone i łączących je z wiadomościami poznanymi w czasie zajęć i na lekcjach wcześniejszych), ale także ewaluacji jako ważny element w nauczaniu, który ma przynosić informacje zarówno na temat postępów ucznia jak również stanowić wstęp do projektowania zmian w procesie planowania dalszych prac z uczniami i doskonalenia stosowanych rozwiązań dydaktycznych. Studenci będą się uczyć jak wykorzystać ewaluację w procesie diagnozowania mocnych i słabych stron uczniów, oraz stopnia osiągania założonych celów. Elementem zajęć będzie rozwijanie umiejętności dawania informacji zwrotnej uczniom wynikającej z przeprowadzonej ewaluacji, bowiem ocenianie jest jednym z elementów procesu kształcenia i jako takie nie powinno zamykać się na enigmatycznym podaniu oceny.

Literatura:

M. Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000

R.I. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 2000

D. Sterna, Uczę (się) w szkole, Warszawa 2014

P. Ripp, Uczyć (się) z pasją. Jak sprawić, aby uczenie (się) było fascynującą podróżą, Warszawa 2017

G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Sopot 2010

E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008

Efekty uczenia się:

Dydaktyka ewaluacji efektów kształcenia historycznego – konwersatorium

Wiedza

po zakończeniu zajęć student zna i rozumie:

– rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej;

– ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny;

– egzaminy kończące etap edukacyjny;

– sposoby konstruowania testów i sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach przedmiotu historia;

– diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście przedmiotu historia;

– potrzebę i metody strukturyzacji wiedzy;

– konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;

– zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją;

– konieczność analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;

– potrzebę kształtowania nawyków systematycznego uczenia się.

Umiejętności

po zakończeniu zajęć student potrafi:

– przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia;

– fachowo i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu;

– samodzielnie konstruować różne typy zadań;

– skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów;

– analizować i oceniać przydatność publikowanych arkuszy testowych i sprawdzianów.

Kompetencje społeczne

po zakończeniu zajęć student gotów jest do:

– kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;

– budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów;

– stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.

– umacniania u uczniów zrozumienia dla konieczności ewaluacji ich osiągnięć.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowymi kryteriami oceniania są następujące elementy:

- przygotowanie się do zajęć (przeczytanie zadanej literatury, wykonanie zadań i prac domowych)

- aktywny udział w zajęciach (zabieranie głosu w dyskusji, wyrażanie swoich opinii, wykonywanie zadań realizowanych podczas zajęć)

- wykonanie i zaliczenie prac domowych zadanych przez prowadzącego (zaliczenie rozumiane jako uznanie przez prowadzącego zajęć, że student w pełni opanował ćwiczoną umiejętność)

- wykonanie i zaliczenie następujących prac zaliczeniowych:

a) przygotowanie sprawdzianu dla uczniów klas IV i V-VIII. Ma on sprawdzać konkretne umiejętności i wiedzę uczniów,

b) przygotowanie konspektu wypracowania szkolnego wraz z kryteriami oceniania,

c) przygotowanie informacji zwrotnej z wypracowania/projektu/prezentacji/pracy domowej.

Zadane prace są na zaliczenie.

Ocena końcowa to suma oceny prowadzącego i samooceny studenta popartej dwoma argumentami logicznymi.

Ocenę końcową można poprawiać, po uprzednim umówieniu się z prowadzącym. Poprawa odbywa się poprzez rozmowę na ustalony z prowadzącym temat z zakresu kwestii omawianych na zajęciach.

Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadzący nie zwolni z tego obowiązku.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-17 - 2020-06-10
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Błachowska, Piotr Kroll
Prowadzący grup: Piotr Kroll
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.