Dydaktyka ewaluacji efektów kształcenia w szkole podstawowej (Specjalizacja nauczycielska)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-L3SN-DEEKSP | Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka ewaluacji efektów kształcenia w szkole podstawowej (Specjalizacja nauczycielska) | ||
Jednostka: | Instytut Historyczny | ||
Grupy: |
Specjalizacja nauczycielska - studia licencjackie - Historia (program od 2019) Specjalizacja nauczycielska, studia I stopnia, Historia (program od 2017) Specjalizacja nauczycielska, studia I stopnia, Historia/WOS (program od 2017) |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia dla studentów realizujących program specjalizacji nauczycielskiej poświęcone zagadnieniu ewaluacji (kontroli stopnia opanowania wiedzy i umiejętności przez uczniów oraz samooceny pracy nauczyciela) na lekcjach historii w szkole podstawowej. Przedmiot obowiązkowy w ramach programu specjalizacji nauczycielskiej realizowany na studiach stacjonarnych. |
||
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone ewaluacji procesu kształcenia na lekcjach historii w szkole podstawowej. Ich tematyka obejmować będzie nie tylko umiejętność konstruowania sprawdzianów, prac i zadań (sprawdzających przede wszystkim umiejętności złożone i łączących je z wiadomościami poznanymi w czasie zajęć i na lekcjach wcześniejszych), ale także ewaluacji jako ważny element w nauczaniu, który ma przynosić informacje zarówno na temat postępów ucznia jak również stanowić wstęp do projektowania zmian w procesie planowania dalszych prac z uczniami i doskonalenia stosowanych rozwiązań dydaktycznych. Studenci będą się uczyć jak wykorzystać ewaluację w procesie diagnozowania mocnych i słabych stron uczniów, oraz stopnia osiągania założonych celów. Elementem zajęć będzie rozwijanie umiejętności dawania informacji zwrotnej uczniom wynikającej z przeprowadzonej ewaluacji, bowiem ocenianie jest jednym z elementów procesu kształcenia i jako takie nie powinno zamykać się na enigmatycznym podaniu oceny. |
||
Literatura: |
M. Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000 R.I. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 2000 D. Sterna, Uczę (się) w szkole, Warszawa 2014 P. Ripp, Uczyć (się) z pasją. Jak sprawić, aby uczenie (się) było fascynującą podróżą, Warszawa 2017 G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Sopot 2010 E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008 |
||
Efekty uczenia się: |
Dydaktyka ewaluacji efektów kształcenia historycznego – konwersatorium Wiedza po zakończeniu zajęć student zna i rozumie: – rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; – ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny; – egzaminy kończące etap edukacyjny; – sposoby konstruowania testów i sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach przedmiotu historia; – diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście przedmiotu historia; – potrzebę i metody strukturyzacji wiedzy; – konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności; – zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją; – konieczność analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; – potrzebę kształtowania nawyków systematycznego uczenia się. Umiejętności po zakończeniu zajęć student potrafi: – przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia; – fachowo i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu; – samodzielnie konstruować różne typy zadań; – skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów; – analizować i oceniać przydatność publikowanych arkuszy testowych i sprawdzianów. Kompetencje społeczne po zakończeniu zajęć student gotów jest do: – kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów; – budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów; – stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę. – umacniania u uczniów zrozumienia dla konieczności ewaluacji ich osiągnięć. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowymi kryteriami oceniania są następujące elementy: - przygotowanie się do zajęć (przeczytanie zadanej literatury, wykonanie zadań i prac domowych) - aktywny udział w zajęciach (zabieranie głosu w dyskusji, wyrażanie swoich opinii, wykonywanie zadań realizowanych podczas zajęć) - wykonanie i zaliczenie prac domowych zadanych przez prowadzącego (zaliczenie rozumiane jako uznanie przez prowadzącego zajęć, że student w pełni opanował ćwiczoną umiejętność) - wykonanie i zaliczenie następujących prac zaliczeniowych: a) przygotowanie sprawdzianu dla uczniów klas IV i V-VIII. Ma on sprawdzać konkretne umiejętności i wiedzę uczniów, b) przygotowanie konspektu wypracowania szkolnego wraz z kryteriami oceniania, c) przygotowanie informacji zwrotnej z wypracowania/projektu/prezentacji/pracy domowej. Zadane prace są na zaliczenie. Ocena końcowa to suma oceny prowadzącego i samooceny studenta popartej dwoma argumentami logicznymi. Ocenę końcową można poprawiać, po uprzednim umówieniu się z prowadzącym. Poprawa odbywa się poprzez rozmowę na ustalony z prowadzącym temat z zakresu kwestii omawianych na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadzący nie zwolni z tego obowiązku. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-06-10 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Błachowska, Piotr Kroll | |
Prowadzący grup: | Piotr Kroll | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.