Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia fotografii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LHF-K
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia fotografii
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują wybrane zagadnienia z zakresu historii

fotografii na świecie i w Polsce.

Pełny opis:

Zajęcia obejmują wybrane zagadnienia z zakresu historii

fotografii na świecie i w Polsce.

Analizie podlegają przede wszystkim problemy

kluczowe dla zrozumienia znaczenia fotografii w

praktykach artystycznych i w dyskursie o sztuce.

Wprowadzone zostaną także podstawowe zagadnienia

teoretyczne.

Zajęcia obejmą tematy, takie jak debaty wokół

początków fotografii, piktorializm, związki fotografii i

awangardy, fotografia humanistyczna, fotomedializm,

spór o realizm fotografii.

Metody prowadzenia zajęć:

konwersatorium / praca z tekstem / dyskusja w oparciu o

tekst i prezentację multimedialną

Literatura:

 Batchen Geoffrey, Burning with Desire. The

Conception of Photography, Cambridge MA

1997.

 Bates David, Photography & Surrealism.

Sexuality, Colonialism and Social Dissent,

London-New York 2003.

 Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o

fotografii, tłum. Jacek Trznadel, Warszawa 2008.

 Bułhak Jan, Fotografika, Warszawa 1931.

 Coke vad Deren, The Painter and the Photograph:

from Delacroix to Warhol, Albuquerque 1972.

 Cotton Charlotte, Fotografia jako sztuka

współczesna, tłum. Magdalena Buchta, Piotr

Nowakowski, Piotr Paliwoda, Kraków 2010.

 Czartoryska Urszula, Przygody plastyczne

fotografii, Warszawa 1965 [Gdańsk 2002].

 Taż, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy

teoretyczne, red. Leszek Brogowski, Gdańsk

2005.

 Taż, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy

historyczne, red. Leszek Brogowski, Gdańsk

2007.

 Edwards Steve, Fotografia. Bardzo krótkie

wprowadzenie, Kraków 2014.

 Font-Reaulx de Dominique, Painting and

Photography: 1839-1914, Paris 2013.

 Fotografia i filozofia. Szkice o pędzlu natury, red.

Scott Walden, Kraków 2013.

 Fried Michael, Why Photography Matters as Art

as Never Before, New Haven 2008.

 Frizot Michel, A New History of Photography,

Cologne 1999.

 Galassi Peter, Before Photography. Painting and

the Invention of Photography, New York 1981.

 Kemp Wolfgang, Historia fotografii. Od

Daguerre’a do Gursky’ego, tłum. Mariusz Bryl,

Kraków 2014.

 Krauss Rosalind, Fotograficzne współrzędne

surrealizmu, tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska,

„Przegląd Kulturoznawczy” 2006, nr 1, s. 100-

117.

 Lechowicz Lech, Fotoeseje. Teksty o fotografii

polskiej, Warszawa 2010.

 Tenże, Historia fotografii. Część 1: 1839-1939,

Łódź 2012.

 Mazur Adam, Historie fotografii w Polsce 1839-

2009, Warszawa 2009.

 Scharf Aaron, Art and Photography, London

1991.

 Sobota Adam, Szlachetność techniki. Artystyczne

dylematy fotografii w XIX i XX wieku, Warszawa

2001.

 Sontag Susan, O fotografii, tłum. Sławomir

Magala, Kraków 2009.

Szczegółowy wykaz tekstów do opracowania zostanie

przedstawiony na pierwszych zajęciach.

Efekty uczenia się:

Studenci poznają podstawową terminologię

fotograficzną oraz nabędą syntetyczną wiedzę na temat

historii fotografii na świecie i w Polsce.

Po ukończeniu kursu student:

K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno-

artystyczną dotyczącą dzieł sztuki (fotografii), w

szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji,

datowania

K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu

historii sztuki i fotografii, obejmującą dzieje, teorię i

metodologię dyscypliny

K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z

zakresu historii sztuki i fotografii w ujęciu

chronologicznym, tematycznym i problemowym, w

zakresie najważniejszych artystycznych kierunków,

ruchów, tendencji, środowisk

K_W05 – ma podstawową wiedzę o głównych

kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych

osiągnięciach aktualnej historii fotografii

K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach

historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia i

teoria fotografii, historia, filozofia, antropologia, wiedza o

kulturze, religii i literaturze

K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i

interpretacji obiektów sztuki, zwłaszcza fotografii,

stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i

potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła

K_U01 – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać,

selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując

różne źródła i sposoby ich analizy

K_U03 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami

teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami

historii sztuki i fotografii w typowych sytuacjach

profesjonalnych

K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki

(pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii,

stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich

krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem

typowych metod, w celu określenia ich znaczeń,

oddziaływania społecznego i miejsca w procesie

historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła

omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska

i problemy szczególnie istotne (ze szczególnym

uwzględnieniem obiektów fotograficznych)

K_U06 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i

zdobywać umiejętności badawcze kierując się

wskazówkami opiekuna naukowego

K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego

argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych

badaczy historii sztuki, historii kultury i historii fotografii

oraz umiejętność wyciągania wniosków

K_U10 – posiada umiejętność przygotowywania

typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień

szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć

teoretycznych oraz innych źródeł

K_U11 – posiada umiejętność przygotowania wystąpień

ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień

szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć

teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych

źródeł

K_U12 – ma umiejętności językowe w zakresie historii

sztuki, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu

B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia

Językowego

K_U13 – potrafi współdziałać i pracować w grupie,

przyjmując w niej różne role

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia:

Zaliczenie na podstawie kolokwium pisemnego.

Kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 50% punktów

na kolokwium zaliczeniowym. W ocenie końcowej

uwzględniana jest dodatkowo aktywność w dyskusjach

podczas zajęć.

Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: dwie

nieobecności

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Dworniczak
Prowadzący grup: Kamila Dworniczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)