Historia fotografii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LHF-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia fotografii |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują wybrane zagadnienia z zakresu historii fotografii na świecie i w Polsce. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują wybrane zagadnienia z zakresu historii fotografii na świecie i w Polsce. Analizie podlegają przede wszystkim problemy kluczowe dla zrozumienia znaczenia fotografii w praktykach artystycznych i w dyskursie o sztuce. Wprowadzone zostaną także podstawowe zagadnienia teoretyczne. Zajęcia obejmą tematy, takie jak debaty wokół początków fotografii, piktorializm, związki fotografii i awangardy, fotografia humanistyczna, fotomedializm, spór o realizm fotografii. Metody prowadzenia zajęć: konwersatorium / praca z tekstem / dyskusja w oparciu o tekst i prezentację multimedialną |
Literatura: |
Batchen Geoffrey, Burning with Desire. The Conception of Photography, Cambridge MA 1997. Bates David, Photography & Surrealism. Sexuality, Colonialism and Social Dissent, London-New York 2003. Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. Jacek Trznadel, Warszawa 2008. Bułhak Jan, Fotografika, Warszawa 1931. Coke vad Deren, The Painter and the Photograph: from Delacroix to Warhol, Albuquerque 1972. Cotton Charlotte, Fotografia jako sztuka współczesna, tłum. Magdalena Buchta, Piotr Nowakowski, Piotr Paliwoda, Kraków 2010. Czartoryska Urszula, Przygody plastyczne fotografii, Warszawa 1965 [Gdańsk 2002]. Taż, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy teoretyczne, red. Leszek Brogowski, Gdańsk 2005. Taż, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy historyczne, red. Leszek Brogowski, Gdańsk 2007. Edwards Steve, Fotografia. Bardzo krótkie wprowadzenie, Kraków 2014. Font-Reaulx de Dominique, Painting and Photography: 1839-1914, Paris 2013. Fotografia i filozofia. Szkice o pędzlu natury, red. Scott Walden, Kraków 2013. Fried Michael, Why Photography Matters as Art as Never Before, New Haven 2008. Frizot Michel, A New History of Photography, Cologne 1999. Galassi Peter, Before Photography. Painting and the Invention of Photography, New York 1981. Kemp Wolfgang, Historia fotografii. Od Daguerre’a do Gursky’ego, tłum. Mariusz Bryl, Kraków 2014. Krauss Rosalind, Fotograficzne współrzędne surrealizmu, tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska, „Przegląd Kulturoznawczy” 2006, nr 1, s. 100- 117. Lechowicz Lech, Fotoeseje. Teksty o fotografii polskiej, Warszawa 2010. Tenże, Historia fotografii. Część 1: 1839-1939, Łódź 2012. Mazur Adam, Historie fotografii w Polsce 1839- 2009, Warszawa 2009. Scharf Aaron, Art and Photography, London 1991. Sobota Adam, Szlachetność techniki. Artystyczne dylematy fotografii w XIX i XX wieku, Warszawa 2001. Sontag Susan, O fotografii, tłum. Sławomir Magala, Kraków 2009. Szczegółowy wykaz tekstów do opracowania zostanie przedstawiony na pierwszych zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Studenci poznają podstawową terminologię fotograficzną oraz nabędą syntetyczną wiedzę na temat historii fotografii na świecie i w Polsce. Po ukończeniu kursu student: K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno- artystyczną dotyczącą dzieł sztuki (fotografii), w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki i fotografii, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki i fotografii w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk K_W05 – ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii fotografii K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia i teoria fotografii, historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, zwłaszcza fotografii, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła K_U01 – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby ich analizy K_U03 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki i fotografii w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne (ze szczególnym uwzględnieniem obiektów fotograficznych) K_U06 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki, historii kultury i historii fotografii oraz umiejętność wyciągania wniosków K_U10 – posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł K_U11 – posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł K_U12 – ma umiejętności językowe w zakresie historii sztuki, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego K_U13 – potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: Zaliczenie na podstawie kolokwium pisemnego. Kryteria oceniania: Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 50% punktów na kolokwium zaliczeniowym. W ocenie końcowej uwzględniana jest dodatkowo aktywność w dyskusjach podczas zajęć. Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: dwie nieobecności |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dworniczak | |
Prowadzący grup: | Kamila Dworniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.