Sztuka żydowska w diasporze: Wprowadzenie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LSZZ-KK |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka żydowska w diasporze: Wprowadzenie |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria z historii kultury |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Założeniem konwersatorium jest zapoznanie się i przeanalizowanie najważniejszych zjawisk artystycznych w szeroko rozumianej sztuce żydowskiej (architekturze, malarstwie, rzeźbie i w rzemiośle artystycznym) w diasporze od epoki starożytnej po czasy współczesne. |
Pełny opis: |
1. Architektura synagog od starożytności po czasy współczesne. 2. Hebrajskie manuskrypty średniowieczne: szkoły, styl i ikonografia. 3. Sztuka w służbie judaizmu: synagoga i dom. 4. Narodziny nowoczesnej sztuki żydowskiej w XIX w. 5. Biblia w sztuce żydowskiej. 6. Żydowskie środowiska artystyczne w Niemczech, Rosji i we Francji w I poł. XX w. 7. Etos syjonistyczny w sztuce żydowskiej. Poszczególne tematy mogą ulec niewielkim zmianom |
Literatura: |
12. Literatura Ziva Amishai-Maisels The Jewish Jesus, “Journal of Jewish Art” 1982, nr 9, s. 984–104 Barbara Brus-Malinowska, Jerzy Malinowski, W kręgu École de Paris. Malarze żydowscy z Polski, DIG, Warszawa 2007 The Emergence of Jewish Artists in Nineteenth-Century Europe, Susan Tumarkin Goodman red., Merrell, New York 2002 Joseph Gutman, Is there a Jewish Art? [w:] The Visual Dimension. Aspects of Jewish Art. Published in Memory of Isaiah Shachar, Clare Moore red., Westview Press, Oxford 1993, s.1-19 Rachel Hachlili, Ancient Jewish Art and Archeology in the Land of Israel, , t.1, Brill, New York, Leiden 1988 Milly Heyd, Lilien: Between Herzl and Ahasver, [w:] Theodor Herzl. Visionary of the Jewish State, Gideon Shimoni, Robert Wistrich red. The Hebrew University Magnus Press, Jerusalem 1990, s. 265-292 Avram Kampf, From Chagall to Kitaj: Jewish Experience in the Art of the Twentieth Century, Bergin and Gravey Publishers, Massachusetts 1984 Ewa Martyna oprac., Judaica w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie: informator o wystawie, MNW, Warszawa 1993 Jerzy Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i XX w., PWN, Warszawa 2000 Bezalel Narkiss, Hebrew Illuminated Manuscripts, Keter Publishing House, Jerusalem 1969 Maria, Kazimierz Piechotkowie, Bramy nieba. Bóżnice murowane na terenach dawnej Rzeczpospolitej, Krupski i S-ka, Warszawa 1999 Renata Piątkowska, Magdalena Sieramska, Muzeum Żydowskiego Instytutu Historycznego. Zbiory artystyczne, Auriga, Warszawa 1995 Garielle Sed Rajna, Jewish Art, Steimatzky, Tel Aviv 1987 Gabrielle Sed Rajna, The Hebraic Bible in Medieval Illuminated Manuscripts, Steimatzky, Tel Aviv 1987 M. Catherine Soussloff, Introducing Jewish Identity to Art History, [w:] Jewish Identity in Modern Art History, M. Catherine Soussloff red., California Press, Berkeley& Los Angeles & London, 1999, s.1-16 Yigal Zalmona, A Century of Israeli Art, Lund Humphries, Israel Museum, Jerusalem 2013 |
Efekty uczenia się: |
K_W02 zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą sztuki żydowskiej, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania K_W03 ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki żydowskiej, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny K_W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki żydowskiej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk K_W05 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki żydowskiej K_W14 posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze żydowskiej oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych K_W16 ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki żydowskiej z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze K_W17 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki żydowskiej, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła K_W02 zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą sztuki żydowskiej, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania K_W03 ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki żydowskiej, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny K_W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki żydowskiej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk K_W05 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki żydowskiej K_W14 posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze żydowskiej oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych K_W16 ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki żydowskiej z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze K_W17 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki żydowskiej, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności oraz na podstawie testu końcowego ze znajomości dzieł sztuki i zagadnień analizowanych w trakcie zajęć. Pisemny test obejmuje rozpoznawanie slajdów, pytania testowe i opisowe. Minimalnym progiem zaliczenia jest 50% uzyskanych punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.