Wybrane zagadnienia z nowoczesnej sztuki żydowskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LWZSZZ-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia z nowoczesnej sztuki żydowskiej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Założeniem konwersatorium jest zapoznanie się z ważniejszymi zjawiskami artystycznymi w szeroko rozumianej nowoczesnej sztuce żydowskiej (plastyce, architekturze) w diasporze w latach 1800-1950 oraz ich analiza. |
Pełny opis: |
1. Narodziny nowoczesnej sztuki żydowskiej w II poł. XIX w. 2. Architektura synagog XIX/XX w. 3. Etos syjonistyczny w sztuce żydowskiej 1900–1930. 4. Żydowskie środowiska artystyczne w Niemczech, Rosji i we Francji w I poł. XX w. 5. Biblia jako źródło inspiracji dla nowoczesnych artystów żydowskich. 6. Udział artystów żydowskich w rozwoju kierunków awangardowych. 7. Artyści żydowscy w obliczu Szo’a. Poszczególne tematy mogą ulec niewielkim zmianom. |
Literatura: |
Ziva Amishai-Maisels, The Jewish Jesus, “Journal of Jewish Art” 1982, nr 9, s. 984–104. Ziva Amishai-Maisels, Depiction and Interpretation: Influence of the Holocaust on Visual Arts, Oxford 1993. Barbara Brus-Malinowska, Jerzy Malinowski, W kręgu École de Paris. Malarze żydowscy z Polski, Warszawa 2007. Susan Tumarkin Goodman red/, The Emergence of Jewish Artists in Nineteenth-Century Europe, Merrell, New York 2002. Milly Heyd, Lilien: Between Herzl and Ahasver, [w:] Theodor Herzl. Visionary of the Jewish State, Gideon Shimoni, Robert Wistrich red., Jerusalem 1990, s. 265–292. Milly Heyd, Tristan Tzara/Shmuel Rosenstock. The Hidden/Overt Jewish Agenda, [w:] Jewish Dimensions in Modern Visual Culture: Antisemtism, Assimilation, Affirmation, red. Rose Carol, Washton Long, Matthew Baigell, Milly Heyd, Lebanon 2010, s. 193–219. Eleonora Jedlińska, Sztuka po Holokauście, Łódź 2001. Avram Kampf, From Chagall to Kitaj: Jewish Experience in the Art of the Twentieth Century, Massachusetts 1984. Jerzy Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i XX w., Warszawa 2000. Avidor W.G. Poseq, Jacques Lipchitz: Sculpture as Prayer, [w:] Jewish Artists and Central- Eastern Europe, Warszawa, 2010, s. 253–264. Garielle Sed Rajna, Jewish Art, Tel Aviv 1987. M Catherine Soussloff red., Jewish Identity in Modern Art History, MCalifornia Press, Berkeley& Los Angeles & London, 1999. Rose-Carol Washington Long, Matthew Baigell, Milly Heyd, Jewish Dimensions in Modern Visual Culture, Hanover and London 2010. Yigal Zalmona, A Century of Israeli Art, Jerusalem 2013. |
Efekty uczenia się: |
K_W02 zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą nowoczesnej sztuki żydowskiej, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania K_W03 ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu nowoczesnej sztuki żydowskiej, obejmującą teorię i metodologię dyscypliny K_W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu nowoczesnej historii sztuki żydowskiej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk K_W05 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej nowoczesnej sztuki historii sztuki K_W14 posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze żydowskiej oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych K_W16 ma podstawową wiedzę o powiązaniach nowoczesnej historii sztuki żydowskiej z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze K_W17 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów nowoczesnej sztuki żydowskiej, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności oraz na podstawie testu końcowego ze znajomości dzieł sztuki i zagadnień analizowanych w trakcie zajęć. Pisemny test obejmuje rozpoznawanie slajdów, pytania testowe i opisowe. Minimalnym progiem zaliczenia jest 50% uzyskanych punktów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czekanowska-Gutman | |
Prowadzący grup: | Monika Czekanowska-Gutman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.