Teatr i sztuka w średniowieczu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-TISZS-K |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Teatr i sztuka w średniowieczu |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone jest obopólnym związkom sztuk plastycznych z teatrem w dobie średniowiecza |
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest obopólnym związkom sztuk plastycznych z teatrem w dobie średniowiecza. Zajęcia obejmować będą zjawiska charakterystyczne dla okresu od wczesnego chrześcijaństwa po schyłkowe średniowiecze. Przedstawione zostaną wybrane przejawy oraz przemiany teatru w tym okresie, jak też kwestie związane z jego postrzeganiem i odbiorem. Wiedza z zakresu historii teatru, skonfrontowana z wiedzą z zakresu historii sztuki pozwoli na ukazanie wielowymiarowych relacji miedzy sztukami plastycznymi a teatrem. Na kolejnych zajęciach omówione zostaną m.in.: 1. Wybrane dzieła sztuki przedstawiające realia scen antycznych oraz średniowiecznych; 2. stosunek myślicieli i teologów wczesnochrześcijańskich do teatru, jak też wynikające z tego konsekwencje dla sceny oraz sztuk plastycznych w następnych stuleciach; 3. wybrane przykłady zastosowania dzieł sztuki w praktyce teatralnej, np. rzeźb w uteatralizowanej liturgii oraz ceremoniach religijnych; 4. problem wpływu teatru na ikonografię, m.in. na przykładzie malarstwa i grafiki doby średniowiecza; 5. problem wpływu sztuk plastycznych na realia sceniczne. |
Literatura: |
Podstawowa bibliografia: P. Butterworth, Magic on the Early English Stage, Cambridge 2005 P. Butterworth, European Theatre Performance Practice, 1400-1580, Aldershot 2014 C. Davidson, Illustrations of the Stage and Acting in England to 1580, Kalamazoo 1991 D. Dox, The Eyes of the Body and the Veil of Faith, “Theatre Journal”, nr 56, 2004, s. 29-45 D. Dox, The Idea of the Theater in Latin Christian Thought: Augustine to the fourteenth Century, Ann Arbor 2004 E. Gertsman (ed.), Visualizing Medieval Performance. Perspectives, Histories, Contexts, Aldershot 2008 M. Henshaw, The Attitude of the Church towards the Stage at the End of the Middle Ages, “Medievalia et Humanistica”, t. 7, 1952, s. 3-17 T. Jurkowlaniec, Służ Bogu, a diabła nie gniewaj. Rzeźby gotyckie na uroczystość Wniebowstąpienia w Polsce, w: Artifex Doctus. Studia ofiarowane profesorowi Jerzemu Gadomskiemu, Kraków 2007, t. 1, s. 383-391 H. Jurkowski, Przemiany ikonosfery. Wizualny kontekst sztuki teatru, Wrocław 2009 G. Kipling, Theatre as Subject and Object in Fouquet’s ‘Martyrdom of St Apollonia’, “Medieval English Theatre”, 19, 1997, s. 26-80 G. Kipling, Fouquet, St Apollonia, and the Motives of the Miniaturist’s Art: A Reply to Graham Runnalls, “Medieval English Theatre”, 19, 1997, s. 101-120 E. Konigson, Miasto w przestrzeni teatralnej, w: A. Loba (red.), Zwierciadło świata. Średniowieczny teatr francuski, Gdańsk 2006, s. 94-150 K. Kopania, Animated Sculptures of the Crucified Christ in the Religious Culture of the Latin Middle Ages, Warszawa 2010 J. Lewański, Liturgiczne łacińskie dramatyzacje Wielkiego Tygodnia XI-XVI w., Lublin 1999 G. McMurray Gibson, The Theater of Devotion. East Anglian Drama and Society in the Late Middle Ages, Chicago and London 1989 D. H. Ogden, The Staging of Drama in the Medieval Church, Newark-London 2002 G. Runnalls, Jean Fouquet’s ‚Martyrdom of St Apollonia’ and the Medieval French Stage, “Medieval English Theatre”, vol 19, 1997, s. 81-100 M. Trowbridge, Sin and Redemption in Late-Medieval Art and Theater: the Magdalen as Role Model in Hugo van der Goes’s Vienna Diptych, : S. Blick, L. D. Gelfand (ed.), Push Me, Pull You. Imaginative and Emotional Interaction in Late Medieval and Renaissance Art, Leiden-Boston 2011, vol. 1, s. 415-445 A. Woziński, Rzeźba Chrystusa na osiołku z Muzeum Narodowego w Poznaniu, „Studia Muzealne. Muzeum Narodowe w Poznaniu”, z. XVI, 1992, s. 75-96 |
Efekty uczenia się: |
K_W02 zna podstawową terminologię historii sztuki H1A_W02 K_W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki H1A_W04 K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje , wykorzystując różne źródła i sposoby H1A_U01 K_U02 posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki H1A_U02 K_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego H1A_U03 K_U06 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków H1A_U06 K_U07 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych technik i kanałów informacyjnych ze specjalistami w zakresie historii sztuki H1A_U07 K_U08 posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł H1A_U08 Zajęcia rozwijają podstawowe umiejętności badawcze |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie testu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.