Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Early Music in Poland

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-EarM-OG
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Early Music in Poland
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: Fakultety, Pracownie, OG
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Zajęcia są poświęcone fenomenowi muzyki dawnej w Polsce w szerokim rozumieniu tego zjawiska. Omówione zostaną, z jednej strony, wybrane zjawiska i utwory począwszy od średniowiecza aż po okres wczesnej nowożytności, z drugiej zaś nawiązania do muzyki dawnej w twórczości kompozytorów XX i XXI wieku. Zajęcia będą prowadzone w języku angielskim przez badaczy specjalizujących się zarówno w muzyce dawnej, jak i kulturze współczesnej, w tym muzyce popularnej.

Pełny opis:

1. Muzyka w średniowiecznej Polsce: od Bogurodzicy do Mikołaja z Radomia.

2. Muzyka złotego wieku w Krakowie: od Jerzego Libana do Mikołaja Gomółki.

3. Muzyka w Gdańsku 1560–1660: od Franciscusa de Rivulo do Kaspara Förstera.

4. Włoskie wpływy w muzyce polskiej XVII wieku (muzyka dworska, muzyka sakralna).

5. Popularne pieśni Wielkiego Księstwa: sakralna i świecka muzyka na przecięciu etnicznych, lingwistycznych, wyznaniowych oraz geograficznych granic.

6. Styl polski w muzyce XVIII wieku: Johann Sebastian Bach jako kompozytor polskich królów.

7. Wanda Landowska i początki ruchu historycznie poinformowanego wykonawstwa muzyki dawnej.

8. Muzyka dawna w polskiej muzyce XX wieku.

9. Surkonwencjonalizm Pawła Szymańskiego.

10. Średnie i młodsze pokolenie polskich kompozytorów a muzyka dawna (Paweł Mykietyn, Adam Falkiewicz, Andrzej Kwieciński, Rafał Ryterski).

11. Bastarda i Piotr z Grudziądza: polska muzyka dawna przedefiniowana.

12. Dawne polskie pieśni ludowe jako muzyka popularna (Anna Maria Jopek, Lao Che).

13. Polski jazz sakralny? Przypadek Bogurodzicy.

Literatura:

– The history of music in Poland,

t. 1/2: Katarzyna Morawska, The Middle Ages 1320–1500, Warszawa 2001.

t. 2: Katarzyna Morawska, The Renaissance 1500–1600, Warszawa 2002.

t. 3/1: Barbara Przybyszewska-Jarmińska, The Baroque 1595–1696, Warszawa 2002.

t. 3/2: Alina Mądry, The Baroque 1697–1795: Religious Music and its Baroque Modus Operandi, Warszawa 2015.

– Szymon Paczkowski, Polish Style in the Music of Johann Sebastian Bach, Lanham 2017.

– Landowska on Music, red. Denise Restout, Robert Hawkins, New York 1964.

– Katarzyna Naliwajek, Paweł Szymański’s Self-Analyses Reread, „Musicology Today” 2015, s. 91–98.

– Katarzyna Naliwajek, Paweł Szymański and the multiple narrative in music, w: Polish Music since 1945, red. Eva Mantzourani, Kraków 2013, s. 129–139.

Efekty uczenia się:

Student posiada ogólną wiedzę o polskiej muzyce dawnej oraz o nawiązaniach i reinterpretacjach tradycji muzycznej w kulturze XX i XXI wieku. Ponadto student potrafi rozpoznać słuchowo wybrane utwory z tego obszaru.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i test zaliczeniowy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Górny, Mariusz Gradowski
Prowadzący grup: Tomasz Górny, Mariusz Gradowski, Agnieszka Leszczyńska, Katarzyna Naliwajek, Katarzyna Spurgjasz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anastasiya Niakrasava, Katarzyna Spurgjasz
Prowadzący grup: Tomasz Górny, Mariusz Gradowski, Agnieszka Leszczyńska, Katarzyna Naliwajek, Katarzyna Spurgjasz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)