Early Music in Poland
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-EarM-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Early Music in Poland |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia są poświęcone fenomenowi muzyki dawnej w Polsce w szerokim rozumieniu tego zjawiska. Omówione zostaną, z jednej strony, wybrane zjawiska i utwory począwszy od średniowiecza aż po okres wczesnej nowożytności, z drugiej zaś nawiązania do muzyki dawnej w twórczości kompozytorów XX i XXI wieku. Zajęcia będą prowadzone w języku angielskim przez badaczy specjalizujących się zarówno w muzyce dawnej, jak i kulturze współczesnej, w tym muzyce popularnej. |
Pełny opis: |
1. Muzyka w średniowiecznej Polsce: od Bogurodzicy do Mikołaja z Radomia. 2. Muzyka złotego wieku w Krakowie: od Jerzego Libana do Mikołaja Gomółki. 3. Muzyka w Gdańsku 1560–1660: od Franciscusa de Rivulo do Kaspara Förstera. 4. Włoskie wpływy w muzyce polskiej XVII wieku (muzyka dworska, muzyka sakralna). 5. Popularne pieśni Wielkiego Księstwa: sakralna i świecka muzyka na przecięciu etnicznych, lingwistycznych, wyznaniowych oraz geograficznych granic. 6. Styl polski w muzyce XVIII wieku: Johann Sebastian Bach jako kompozytor polskich królów. 7. Wanda Landowska i początki ruchu historycznie poinformowanego wykonawstwa muzyki dawnej. 8. Muzyka dawna w polskiej muzyce XX wieku. 9. Surkonwencjonalizm Pawła Szymańskiego. 10. Średnie i młodsze pokolenie polskich kompozytorów a muzyka dawna (Paweł Mykietyn, Adam Falkiewicz, Andrzej Kwieciński, Rafał Ryterski). 11. Bastarda i Piotr z Grudziądza: polska muzyka dawna przedefiniowana. 12. Dawne polskie pieśni ludowe jako muzyka popularna (Anna Maria Jopek, Lao Che). 13. Polski jazz sakralny? Przypadek Bogurodzicy. |
Literatura: |
– The history of music in Poland, t. 1/2: Katarzyna Morawska, The Middle Ages 1320–1500, Warszawa 2001. t. 2: Katarzyna Morawska, The Renaissance 1500–1600, Warszawa 2002. t. 3/1: Barbara Przybyszewska-Jarmińska, The Baroque 1595–1696, Warszawa 2002. t. 3/2: Alina Mądry, The Baroque 1697–1795: Religious Music and its Baroque Modus Operandi, Warszawa 2015. – Szymon Paczkowski, Polish Style in the Music of Johann Sebastian Bach, Lanham 2017. – Landowska on Music, red. Denise Restout, Robert Hawkins, New York 1964. – Katarzyna Naliwajek, Paweł Szymański’s Self-Analyses Reread, „Musicology Today” 2015, s. 91–98. – Katarzyna Naliwajek, Paweł Szymański and the multiple narrative in music, w: Polish Music since 1945, red. Eva Mantzourani, Kraków 2013, s. 129–139. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada ogólną wiedzę o polskiej muzyce dawnej oraz o nawiązaniach i reinterpretacjach tradycji muzycznej w kulturze XX i XXI wieku. Ponadto student potrafi rozpoznać słuchowo wybrane utwory z tego obszaru. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i test zaliczeniowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Górny, Mariusz Gradowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Górny, Mariusz Gradowski, Agnieszka Leszczyńska, Katarzyna Naliwajek, Katarzyna Spurgjasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anastasiya Niakrasava, Katarzyna Spurgjasz | |
Prowadzący grup: | Tomasz Górny, Mariusz Gradowski, Agnieszka Leszczyńska, Katarzyna Naliwajek, Katarzyna Spurgjasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.