Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Z historii gatunków muzyki scenicznej XVII-XXI w. (moduł II)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-HGMSXVII/XXI-2 Kod Erasmus / ISCED: 03.2 / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne
Nazwa przedmiotu: Z historii gatunków muzyki scenicznej XVII-XXI w. (moduł II)
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla II r. studiów stacjonarnych I stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.50
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład skoncentrowany na muzyce scenicznej XVIII w., choć znajdą się w nim także tematy dotyczące wieku XVII. Celem wykładu będzie pokazanie różnych gatunków muzyki scenicznej – semi-opera, dramma per musica/opera seria, parodia opery seria, intermezzo,azioneteatrale, opera buffa,tragédielyrique, comédie-ballet, opéra-ballet, opéracomniqe, singspiel, balet, opera polska.

Pełny opis:

Omówieniu poszczególnych gatunków towarzyszyć będzie prezentacja należących do nich dzieł, jak np.:

Henry Purcell – Dydo and Aeneas, King Arthur

Jean Baptiste Lully – Atys, Le bourgeoisgentilhomme

MarcAntoineCharpentier – Le maladeimaginaire

Giovanni Alberto Ristori – Calandro

Giovanni Battista Pergolesi – La servapaerona

Jean Philippe Rameau – Lesindesgalantes

Antonio Vivaldi – L’Olimpiade

Georg Friedrich Händel – Ariodante, Ottone, re di Germania, Serse

Johann Adolf Hasse – Cleofide

Christoph Willibald Gluck – OrfeoedEuridice, Don Juan, Armide

NiccolòPiccinni – La buonafigliuola

Antonio Salieri – Axur, re d’Ormus

Wolfgang Amadeus Mozart – DieEntfügrungaus em Serail, Don Giovanni, La clemenza di Tito, DieZauberflöte

Maciej Kamieński – Nędza uszczęśliwiona, Tradycja dowcipem załatwiona

Literatura:

The New Grove Dictionary of Opera, ed. Stanley Sadie, vol. 1-4, London 1992

Handbuch der musikalischenGattungen, hrsg. Siegrfried Mauser

Bd. 11 Silke Leopold, Die Oper im 17.Jahrhundert, Laaber 2004

Bd. 12 Herbert Schneider, Reinhard Wiesend, Die Oper im 18. Jahrhundert, Laaber 2001

The Cambridge Mozart Encyclopedia, ed. Cliff Eisen, Simon P. Keefe, Cambridge 2006

The Cambridge Handel Encyclopedia, ed. AnnetteLanegraf, davidVickers, Cambridge 2009

The Oxford Handbuch of Opera, ed. Helen M. Greemssald, Oxford 2014

Efekty uczenia się:

Uzyskanie w oparciu o najnowszą literaturę przedmiotu pogłębionej wiedzyo różnorodnych rodzajach tego najważniejszego w odbiorze niegdysiejszego społeczeństwa rodzaju muzyki oraz zrozumienie odmienności jej rodzajów

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny weryfikujący wiedzę i umiejętność wyciągania wniosków z wiedzy przedstawionej podczas wykładów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-25
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Żórawska-Witkowska
Prowadzący grup: Alina Żórawska-Witkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Omówieniu poszczególnych gatunków towarzyszyć będzie prezentacja należących do nich dzieł, jak np.:

Henry Purcell – Dydo and Aeneas, King Arthur

Jean Baptiste Lully – Atys, Le bourgeoisgentilhomme

MarcAntoineCharpentier – Le maladeimaginaire

Giovanni Alberto Ristori – Calandro

Giovanni Battista Pergolesi – La servapaerona

Jean Philippe Rameau – Lesindesgalantes

Antonio Vivaldi – L’Olimpiade

Georg Friedrich Händel – Ariodante, Ottone, re di Germania, Serse

Johann Adolf Hasse – Cleofide

Christoph Willibald Gluck – OrfeoedEuridice, Don Juan, Armide

NiccolòPiccinni – La buonafigliuola

Antonio Salieri – Axur, re d’Ormus

Wolfgang Amadeus Mozart – DieEntfügrungaus em Serail, Don Giovanni, La clemenza di Tito, DieZauberflöte

Maciej Kamieński – Nędza uszczęśliwiona, Tradycja dowcipem załatwiona

Wykład skoncentrowany na muzyce scenicznej XVIII w., choć znajdą się w nim także tematy dotyczące wieku XVII. Celem wykładu będzie pokazanie różnych gatunków muzyki scenicznej – semi-opera, dramma per musica/opera seria, parodia opery seria, intermezzo,azioneteatrale, opera buffa,tragédielyrique, comédie-ballet, opéra-ballet, opéracomniqe, singspiel, balet, opera polska.

Pełny opis:

Omówieniu poszczególnych gatunków towarzyszyć będzie prezentacja należących do nich dzieł, jak np.:

Henry Purcell – Dydo and Aeneas, King Arthur

Jean Baptiste Lully – Atys, Le bourgeoisgentilhomme

MarcAntoineCharpentier – Le maladeimaginaire

Giovanni Alberto Ristori – Calandro

Giovanni Battista Pergolesi – La servapaerona

Jean Philippe Rameau – Lesindesgalantes

Antonio Vivaldi – L’Olimpiade

Georg Friedrich Händel – Ariodante, Ottone, re di Germania, Serse

Johann Adolf Hasse – Cleofide

Christoph Willibald Gluck – OrfeoedEuridice, Don Juan, Armide

NiccolòPiccinni – La buonafigliuola

Antonio Salieri – Axur, re d’Ormus

Wolfgang Amadeus Mozart – DieEntfügrungaus em Serail, Don Giovanni, La clemenza di Tito, DieZauberflöte

Maciej Kamieński – Nędza uszczęśliwiona, Tradycja dowcipem załatwiona

Literatura:

The New Grove Dictionary of Opera, ed. Stanley Sadie, vol. 1-4, London 1992

Handbuch der musikalischenGattungen, hrsg. Siegrfried Mauser

Bd. 11 Silke Leopold, Die Oper im 17.Jahrhundert, Laaber 2004

Bd. 12 Herbert Schneider, Reinhard Wiesend, Die Oper im 18. Jahrhundert, Laaber 2001

The Cambridge Mozart Encyclopedia, ed. Cliff Eisen, Simon P. Keefe, Cambridge 2006

The Cambridge Handel Encyclopedia, ed. AnnetteLanegraf, davidVickers, Cambridge 2009

The Oxford Handbuch of Opera, ed. Helen M. Greemssald, Oxford 2014

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-16 - 2019-06-08
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Naliwajek-Mazurek
Prowadzący grup: Katarzyna Naliwajek-Mazurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (w trakcie)

Okres: 2020-02-17 - 2020-06-10
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Naliwajek-Mazurek
Prowadzący grup: Katarzyna Naliwajek-Mazurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.