Ludowe tradycje wokalne na pograniczu wschodnim (polsko-litewsko-białoruskim)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-LTW-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Ludowe tradycje wokalne na pograniczu wschodnim (polsko-litewsko-białoruskim) |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG Przedmioty ogólnouniwersyteckie IM Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone wokalnym tradycjom ludowym ukształtowanym na przygranicznym pasie wschodnim Polski. Celem jest zaznajomienie uczestników zajęć z podstawowymi zagadnieniami muzyki tradycyjnej poprzez praktyczne wykonanie pieśni tradycyjnych oraz analizę nagrań i transkrypcji. Kurs jest adresowany do wszystkich zainteresowanych tradycyjną kulturą muzyczną. |
Pełny opis: |
Kurs ma charakter warsztatowy i jest adresowany do wszystkich zainteresowanych tradycyjną kulturą muzyczną. Podstawą do omówienia technik i stylów wokalnych wschodniego pasa przygranicznego będą stanowiły etnomuzykologiczne opracowania i artykuły, a także obszerna kolekcja nagrań dźwiękowych z terenów Suwalszczyzny, Podlasia, Poniemnia i Polesia. Każde spotkanie będzie składało się z części teoretycznej oraz praktycznej. Każdy/a uczestnik/czka będzie miał/a możliwość przygotować, a następnie wykonać (zespołowo i/lub solowo) trzy wybrane pieśni. Tematy zajęć: 1. Pogranicze - typologia i rodzaje. Wieloznaczność pogranicza. Wschodnie pogranicza: polsko-litewskie; polsko-białoruskie; polsko-ukraińskie. Zjawiska muzyczne na pograniczu wschodnim. 2. Suwalszczyzna - region etnograficzno-muzyczny. Historia badań nad muzyką tradycyjną Suwalszyzny. Wokalne tradycje cyklu obrzędowego. 3. Podlasie - region historyczny i etnograficzno-muzyczny. Wokalne tradycje cyklu obrzędowego. Przykłady solowej ekspresji muzycznej. 4. Poniemnie - uwarunkowania historyczno-kulturowe oraz wpływ na badania nad folklorem regionu. Repertuar pamiętany vs repertuar praktykowany. Powszechny repertuar tradycyjny. 5 Polesie - historia i podział etnograficzno-muzyczny. Makro- i mikroregiony. Rodzaje wielogłosowości. Obrzędowość rodzinna vs liryczne pieśni powszechne. 6. Głos jako narzędzie komunikacji. Podstawy emisji głosu przydatne do wykonania tradycyjnych pieśni. Metoda aktywnego słuchania. Techniki umuzykalniające. 7. Folklor muzyczny - wiedza ludu vs skodyfikowane opracowania. Ludowe tradycje muzyczne – terminy, zagadnienia, typologie. Przemiana roli i znaczenia tradycji muzycznych. 8. Współczesne wykonawstwo muzyki ludowej - panorama zjawisk, kierunki, tendencje. Współczesne odmiany i formy wykorzystywania folkloru muzycznego. |
Literatura: |
- Tożsamość – Język – Rodzina. Z badań na pograniczu słowiańsko-bałtyckim. Red.: A. Engelking, E. Golachowska, A. Zielińska. Warszawa 2008, s. 10-24. - Podlasie. Część I. Teksty pieśni obrzędowych. Red.: Ludwik Bielawski. Warszawa 2012, s. 7 – 93. - Podlasie. Część II. Teksty pieśni powszechnych. Red.: Ludwik Bielawski. Warszawa 2012, s. 24 – 47. - „Tradycyjnaja mastackaja kultura biełarusaŭ. Tom 3. Hrodzienskaje Paniamońnie. Kniha 1”, Minsk 2006. - Tradycyjnaja mastackaja kultura biełarusaŭ. Tom 4. Bresckae Paliessie. Minsk 2008 (wybrane fragmenty). - Gustaw Juzala, Semiotyka folkloru muzycznego pograniczy polsko-litewskich. Kraków 2007 (wybrane fragmenty). - Marian Pokropek, Ludowe tradycje Suwalszczyzny. Suwałki 2010, s. 275 – 286. - Weronika Grozdew-kołacińska, Barwa głosu jako kryterium konstruowania koncepcji stylu – do badań nad ludowym śpiewem tradycyjnym w polsce. W: Etnomuzykologia na przełomie tysiącleci: historia, teoria, metodologia / Etnomuzykolohiya na zlami tycyacholit’: istoriya, teoriya, metodolohiya. Red.: Zbigniew Przerembski. Wrocław–Lwów 2015, 31–44. - Branko Tadić, Metody wspomagające zapamiętywanie melodii. W: Śpiew tradycyjny — modele edukacji. Doświadczenia polskie i serbskie. Red. Weronika Grozdew-Kołacińska, Bartłomiej Drozd. Lublin 2027. - Bogumiła Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, 2014. - Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu. Wyd. 2. Warszawa 2020. - Materiały własne prowadzącej zajęcia. Literatura uzupełniająca zostanie podana podczas zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu uczestnik: - zna podstawowe formy i gatunki muzyki tradycyjnej na wschodnim pograniczu (polsko-litewskim, polsko-białoruskim, polsko-ukraińskim) - zna podstawy „dobrej” emisji głosu oraz potrafi zastosować wybrane techniki wykonawcze w swojej praktyce wokalnej, - wymienia charakterystyczne dla poszczególnych regionów etnograficzno-muzycznych cechy folkloru muzycznego - potrafi wskazać różnice i podobieństwa elementów kultury śpiewaczej pogranicza wschodniego, - panuje nad formą pieśni w trakcie wykonania, - potrafi wykonać wybrane gatunki pieśni i zaprezentować wybrany styl, jak najdokładniej odwzorowując brzmienie, dialekt, - ma świadomośc zmienności historycznej form i gatunków muzyki tradycyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Obecność oraz aktywny udział w zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność); - Przygotowanie oraz wykonanie trzech pieśni (solowo i/lub zespołowo). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 45 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anastasiya Niakrasava | |
Prowadzący grup: | Anastasiya Niakrasava | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 45 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anastasiya Niakrasava | |
Prowadzący grup: | Anastasiya Niakrasava | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.