Podstawowe zagadnienia filozofii europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-PZFE-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe zagadnienia filozofii europejskiej |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I r. studiów stacjonarnych I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wykład daje studentom podstawową wiedzę z zakresu historii filozofii europejskiej oraz uświadamia jej wpływ na kształt innych dziedzin wiedzy. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład przedstawia historię filozofii europejskiej w ujęciu problemowo historycznym. Podstawowe zagadnienia przedstawiane są porządku chronologicznym. Głowne zagadnienia, pytania, najbardziej znani przedstawiciele oraz najważniejsze kierunki filozoficzne będą przedstawione w sposób możliwie jasny choć skrótowy. Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę. |
Pełny opis: |
Wykład przedstawia historię filozofii europejskiej w ujęciu problemowo historycznym. Podstawowe zagadnienia przedstawiane są porządku chronologicznym. Głowne zagadnienia, pytania, najbardziej znani przedstawiciele oraz najważniejsze kierunki filozoficzne będą przedstawione w sposób możliwie jasny choć skrótowy. Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę. Tematy zajęć: 1. Problem wiedzy i mądrości: Sofiści, Sokrates i metoda sokratejska 2. Paideia: problem wychowania i życia etycznego (bios theoretikos): Związek Pitagorejski, Platon 3. Nauka i filozofia, polityka i estetyka: Platon 4. Nauka i filzofia: Arystoteles. 5. Problem dobrego życia i mądrości praktycznej: Stoicy, Sceptycy, Epikurejczycy, Cynicy 6. Filozofia chrześcijańska i relacja rozumu i wiary: Augustyn Aureliusz i Tomasz z Akwinu 7. Problem jednostki i wolnej woli – racjonalizm: Kartezjusz, Leibniz, Pascal i Schopenhauer 8. Problem poznania ludzkiego umysłu – empiryzm: Locke, Berkeley, Hume 9. Paradoksy wychowania i życia w społeczeństwie: Hobbs, Wolter, Rousseau 10. Problem poznania i sądzenia: Kant 11. Absurd i wiara, indywidualizm i irracjonalizm: Pascal, Kierkegaard 12. Fenomenologia i doświadczenie wewnętrzne: Husserl, Ingarden, Merleau-Ponty 13. Egzystencja, bycie autentyczne (egzystencjalizm) : Heidegger, Sartre, Camus, Simone de Beauvoire 14. Dialektyka, krytyka i postmodernizm: Teoria krytyczna (Adorno, Marcuse), Derrida, Foucault |
Literatura: |
Literatura uzupełniająca: G. Reale, "Historia filozofii starożytnej", KUL, Lublin 2000, t.1-5 A. Miś, "Główne nurty filozofii współczesnej", Warszawa 1992 A. Miś, Historia filozofii. Wybór tekstów", Warszawa 2000 A. Azen"bacher, "Wprowadzenie do filozofii", przeł. J. Zychowicz, Kraków 1992 |
Efekty uczenia się: |
student zna głównych przedstawicieli filozofii europejskiej na przestrzeni wieków student orientuje się w głównych nurtach filozofii europejskiej student orientuje się w zagadnieniach etycznych, ontologicznych i epistempologicznych w zakresie filozofii europejskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
O ocenie zaliczającej przedmiot (ocena dostateczna - 3,0) decyduje obecność na wykładzie. Na ocenę wyższą [niż dostatczna] konieczne jest napisanie pracy na jeden z wybranaych tematów z wykładu |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Dziedzic, Anastasiya Niakrasava | |
Prowadzący grup: | Anna Dziedzic | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.