Sound studies
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-SS-F |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sound studies |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do tematyki sound studies w postaci praktyczno-teoretycznej: od ćwiczeń słuchowych, przez pejzaż dźwiękowy, po tematy historyczne i kulturoznawcze (nośniki, media, społeczności) |
Pełny opis: |
1. Ćwiczenia słuchowe 2. Spacer dźwiękowe 3. Akustyka przestrzeni, ekologia dźwiękowa 4. Samochód wczoraj, dziś i jutro 5. Dzwon jako marker i dziedzictwo 6. Głosy duchów (gramofon, radio, telefon) 7. Od głośnika do słuchawek 8. Winyl, kompakt, steam: dematerializacja medium 9. Muzyka tła, ambient, muzak 10. Sound design w kinie I grach 11. Sound art I instalacje dźwiękowe 12. Bronie dźwiękowe i hałas 13. Radio, kasety i społeczność 14. Głusi, implanty i słyszenie |
Literatura: |
Decoder, reż. Mucha, Niemcy 1984 Anna Goc, Głusza, Karakter 2022 „Glissando” nr 31 (2017), red. Daniel Brożek „Glissando” nr 37 (2019), red. Justyna Stasiowska Kultura dźwięku, red. Christoph Cox i Daniel Warner, słowo obraz terytoria 2009 Karin Bijsterveld, Eefje Cleophas, Stefan Krebs, Gijs Mom, red., Sound and Safe: A History of Listening Behind the Wheel, Oxford University Press 2013 Barry Blesser i Linda-Ruth Salter, Spaces Speak, Are You Listening? Experiencing Aural Architecture, MIT Press 2009 Alan Corbin, Village Bells. Sound and Meaning in the Nineteenth-century French Countryside, tłum. Martin Thom, Columbia University Press, Basingstoke, Oxford 1998 Steve Goodman, Sonic Warfare. Sound, Affect and the Ecology of Fear, MIT Press 2000 Charles Hirschkind, Cassette Sermons, Aural Modernities and the Islamic Revival in Cairo, w: American Ethnologist vol. 28 no. 3 (2001) Danijela Kulejezevic-Willians, Soundscape is the New Score. Theory, Aesthetics, and Erotics of the Integrated Soundtrack, Oxford University Press 2019 Brandon LaBelle, Background Noise: Perspectives on Sound Art, Bloomsbury 2015 John Mowitt, The Sound of music in the Era of its electronic reproducibility Pauline Oliveros, Anthology of Essays on Deep Listening, MInistry of Matt Inc. 2012 Murray R. Schafer, Tuning of the World, The Knopf, 1977. Jeff Sconce, Haunted Technologies. Electronic Presence from Telegraphy to Television, Duke University Press 2000 |
Efekty uczenia się: |
Świadomość roli dźwięku w projektowaniu otoczenia (architektura, samochody, kino, gry), pogłębione słuchanie otoczenia, znajomość kulturowych kontekstów dźwięku |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność (prezentacje, udział w dyskusji) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anastasiya Niakrasava, Jan Topolski | |
Prowadzący grup: | Jan Topolski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.