Fonetyka i fonologia języka B-angielski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L1-0FFBA |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka i fonologia języka B-angielski |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot obowiązkowy dla studentów I roku studiów. Kurs wymaga dobrej znajomości języka angielskiego (min. poziom B1) oraz podstawowych pojęć z zakresu gramatyki opisowej języka angielskiego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs przeznaczony jest dla studentów I roku z językiem angielskim jako pierwszym językiem specjalności (B). Kurs skupia się na opisowych aspektach wymowy angielskiej, stanowiąc podbudowę teoretyczną zajęć praktycznych z wymowy (Kształcenie Kompetencji Komunikacyjnych), ułatwiającą studentom świadomą nad nią kontrolę. Podstawowym celem dydaktycznym jest zapoznanie studentów z systemem fonetycznym języka angielskiego wraz z odniesieniami do wybranych aspektów analizy systemu fonemicznego oraz prozodycznego, jak również do systemów fonetycznych innych języków, w szczególności – polskiego. Wiedza ta pozwoli studentom doskonalić własną wymowę i świadomie unikać typowych błędów popełnianych przez Polaków, a także analizować i korygować błędy ich uczniów (w przypadku wyboru zawodu nauczyciela w przyszłości). |
Pełny opis: |
Kurs przeznaczony jest dla studentów I roku z językiem angielskim jako pierwszym językiem specjalności (B). Kurs skupia się na opisowych aspektach wymowy angielskiej, stanowiąc podbudowę teoretyczną zajęć praktycznych z wymowy (Kształcenie Kompetencji Komunikacyjnych), ułatwiającą studentom świadomą nad nią kontrolę. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z systemem fonetycznym języka angielskiego, zarówno na poziomie segmentalnym (klasyfikacja samogłosek, dwugłosek i spółgłosek), jak i suprasegmentalnym (akcent wyrazowy i zdaniowy, rytm, intonacja, procesy fonostylistyczne). Ponadto wprowadzone zostają elementy analizy fonologicznej (podstawowe pojęcia, ogólny opis współczesnych teorii fonologicznych). Studenci poznają również najważniejsze cechy podstawowych odmian języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem standardowej brytyjskiej i standardowej amerykańskiej oraz główne aspekty opisowe kontrastywnej fonetyki polsko-angielskiej. Wiedza ta pozwoli studentom doskonalić własną wymowę i świadomie unikać typowych błędów popełnianych przez Polaków, a także analizować i korygować błędy ich uczniów (w przypadku wyboru zawodu nauczyciela w przyszłości). Ponadto kurs kładzie nacisk na różnorodność stylistyczną systemu fonetycznego języka angielskiego, zmiany zachodzące w nim współcześnie oraz na pogłębianie wiedzy we własnym zakresie z użyciem nowoczesnych źródeł. W tym celu studenci zapoznawani są z rzetelnymi źródłami internetowymi dotyczącymi omawianej tematyki. Nakład pracy studenta: Łączna wartość punktów ECTS = 2 Godziny kontaktowe (w sali): 30h = 1 ECTS Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową: Bieżące przygotowanie do zajęć (zapoznanie się z literaturą przedmiotu, wykonywanie prac domowych) = 20h Przygotowanie do testów zaliczeniowych: 10h 20h + 10h = 30h = 1ECTS W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Literatura: |
Ustalana indywidualnie przez każdego prowadzącego. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po ukończeniu kursu student: - zna i rozumie strukturę fonologiczną języka jako systemu, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu fonetyki i fonologii w systemie nauk, zna i rozumie związki pomiędzy fonetyką i fonologią a innymi działami lingwistyki, a także rozumie ich specyfikę przedmiotową (K1_W01), - zna i rozumie podstawową terminologię językoznawczą z dziedziny fonetyki i fonologii (K1_W02) - zna i rozumie charakterystykę systemu fonetycznego języka angielskiego, ma uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie klasyfikacji jego elementów fonemicznych oraz głównych aspektów suprasegmentalnych (K1_W05) - posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu fonetyki i fonologii języka angielskiego oraz fonetyki kontrastywnej polsko-angielskiej, a także zna różnice pomiędzy systemami fonetycznymi standardowej brytyjskiej i standardowej amerykańskiej odmiany angielszczyzny (K1_W08) UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu kursu student: - potrafi rozpoznać i opisać specyfikę błędów w wymowie j. angielskiego typowych dla polskiego ucznia (K1_U05) - potrafi rozróżnić podstawowe odmiany j. angielskiego (brytyjską i amerykańską) w wymowie (K1_U09) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po ukończeniu kursu student: - demonstruje świadomość istnienia różnic w systemach dźwiękowych różnych języków, w szczególności polskim i angielskim (K1_K01) - rozumie i docenia wagę prawidłowej wymowy w komunikacji i pracy zawodowej, a także potrzebę dalszego doskonalenia wymowy i jest do tego przygotowany (K1_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - Śródsemestralny pisemny test kontrolny - Końcowy test pisemny Kryteria oceniania: Testy pisemne ocenia się na podstawie: znajomości terminologii i reguł fonologicznych, umiejętności odczytywania i posługiwania się alfabetem fonemicznym j. angielskiego, podstawowej wiedzy dotyczącej odmian angielszczyzny oraz głównych różnic między polskim a angielskim systemem fonetycznym. Stosowana punktacja w ocenie testów pisemnych: 60-69% = 3 70-74% = 3+ 75-84% = 4 85-89% = 4+ 90-100% = 5 Nieobecności: Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. W przypadku większej liczby nieobecności student zalicza materiał w formie ustalonej z wykładowcą. Uzyskanie oceny niedostatecznej w sesji właściwej skutkuje wpisaniem oceny negatywnej do systemu USOS w pierwszym terminie i koniecznością poprawy w sesji poprawkowej. Zaliczenie poprawkowe odbywa się na tych samych zasadach i w tej samej formie co zaliczenie w pierwszym terminie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Konert-Panek, Janina Mołczanow | |
Prowadzący grup: | Monika Konert-Panek, Janina Mołczanow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą prowadzone przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, np. Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Konert-Panek, Urszula Okulska-Łukawska | |
Prowadzący grup: | Monika Konert-Panek, Urszula Okulska-Łukawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą prowadzone przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, np. Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.