Kształcenie kompetencji komunikacyjnych języka C - niemiecki od podstaw, poz.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L1-KKKCN01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Kształcenie kompetencji komunikacyjnych języka C - niemiecki od podstaw, poz.1 |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot obowiązkowy dla studentów I roku studiów. Jest to drugi język specjalności (C). Studenci uczestniczący w zajęciach rozpoczynają kurs ze znajomością języka niemieckiego na poziomie początkującym A1, a na zakończenie pierwszego semestru powinni osiągnąć poziom A2 wg. ESOKJ. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Nauka języka niemieckiego jako drugi język specjalności (C) wybranego spośród oferowanych języków rozpoczyna się od poziomu początkującego A1. Przedmiot obejmujący w semestrze 150 godzin dydaktycznych w sali składa się z modułów tematycznych i wymaga znacznego nakładu pracy samodzielnej studentów. Celem przedmiotu w semestrze pierwszym pierwszego roku jest kształtowanie i doskonalenie kompetencji językowo-komunikacyjnych języka niemieckiego na poziomie początkującym, odpowiadającym poziomowi A2 w skali biegłości językowej według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy (ESOKJ). W procesie nauczania kładzie się nacisk na harmonijny i zintegrowany rozwój różnorodnych kompetencji komunikacji językowych (m.in. pragmatycznej, socjolingwistycznej, kompetencji interkulturowych i metalingwistycznych). Kurs obejmuje zagadnienia zgodne z poziomem zaawansowania znajomości języka niemieckiego, ukierunkowane na potrzeby studiów kierunku Lingwistyka Stosowana. |
Pełny opis: |
Zajęcia przeznaczone są dla studentów I roku studiów I stopnia, dla których język niemiecki jest językiem C specjalności. W trakcie zajęć Kształcenie kompetencji komunikacyjnych w semestrze I, nauka języka niemieckiego wybranego spośród oferowanych języków rozpoczyna się od poziomu A1 według ESOKJ. Celem przedmiotu jest kształtowanie i doskonalenie kompetencji językowo-komunikacyjnych języka niemieckiego na poziomie A2 w skali biegłości językowej według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy (ESOKJ) pod koniec pierwszego roku studiów. W procesie nauczania kładzie się nacisk na harmonijny i zintegrowany rozwój kompetencji komunikacji językowej, kompetencji pragmatycznej, socjolingwistycznej, oraz kompetencji interkulturowych i metalingwistycznych tj. mówienia i wymowy, pisania, rozumienia ze słuchu i czytania ze zrozumieniem, jak również w zakresie znajomości leksyki i struktur gramatyczno-składniowych na poziomie docelowym dla semestru pierwszego (A2). Kurs obejmuje zagadnienia zgodne z poziomem zaawansowania znajomości języka niemieckiego, ukierunkowane na potrzeby studiów kierunku Lingwistyka Stosowana, w szczególności związane z pracą w dziedzinach akademickich, glottodydaktycznych i translatorskich. Przedmiot w pierwszym semestrze I-ego roku składa się z modułów tematycznych: (1) Gramatyka (2) Mówienie i Słuchanie (3) Pisanie i czytanie (4) Fonetyka (5) Umiejętności uzupełniające Celem powyższych modułów jest kształtowanie i doskonalenie kompetencji językowej, w tym: - kompetencji leksykalnej i semantycznej (pogłębiania wiedzy i umiejętności w zakresie stosowania podstawowego słownictwa, organizacji znaczenia słów i struktur wyrazowych zastosowanych w danym kontekście, przy zastosowaniu pewnych omówień i uproszczeń w obrębie większości tematów związanych z życiem codziennym na poziomie A2) - kompetencji gramatycznej (rozumienia i wypowiadania się przy użyciu prawidłowo skonstruowanych wyrażeń i zdań w oparciu o podstawowe zasady gramatyczne omawiane na zajęciach); - kompetencji fonologicznej (kształtowanie umiejętności poprawnej artykulacji dźwięków języka niemieckiego w sposób jasny i zrozumiały dla odbiorcy, opanowania podstaw rytmiki i intonacji); - kompetencji ortograficznej i tekstualnej (znajomości oraz umiejętności stosowania zasad pisowni i interpunkcji obowiązujących w języku niemieckim, oraz komponowania klarownego i zrozumiałego tekstu pisanego) - kompetencji dyskursywnej i funkcjonalnej (organizowania spójnej logicznie i gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej w języku niemieckim w celu komunikacyjnym na poziomie A2 wg. ESOKJ). - kompetencji funkcjonalnej i socjolingwistycznej (umiejętności dostosowania określonych środków wyrazu do sytuacji komunikacyjnej i odbiorcy, w kontekście wybranych aspektów kulturowych dotyczących języka niemieckiego w obrębie życia codziennego na poziomie biegłości A2 wg. ESOKJ). Godziny kontaktowe w semestrze: 150 godz. Praca własna studenta: czytanie/przyswajanie zadanych materiałów pisemnych – 40 godz. prace domowe z zakresu gramatyki praktycznej – 20 godz. tworzenie prac pisemnych i prezentacji ustnych – 35 godz. praktyczne ćwiczenia fonetyczne – 15 godz.. przygotowanie do zaliczeń semestralnych – 15 godz. Całkowita ilość godzin pracy własnej: 125 godzin. |
Literatura: |
Literatura do zajęć umieszczana jest w szczegółowym opisie kursu w USOS. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - posiada wiedzę z zakresu wiadomości o języku na poziomie podstawowym A2, zna podstawową strukturę języka jako systemu, rozumie jego specyfikę (K1_W01); - zna podstawowe struktury morfologiczno-składniowe, rozumie proste wypowiedzi ustne i prawidłowo interpretuje krótkie teksty pisemne na poziomie A2; zna definicje słów, ich synonimy oraz idiomy języka niemieckiego, ma utrwaloną wiedzę leksykalną i gramatyczną z tematów wskazanych w opisie przedmiotu; zna specyfikę wymowy języka niemieckiego.(K1_W01) - ma podstawowe zrozumienie kompleksowej natury języka niemieckiego oraz jego złożoności na poziomie A2 (K1_W03) - zna i rozumie elementy kultury obszaru języka niemieckiego wskazane w opisie przedmiotu, rozumie rolę języka w komunikacji międzyludzkiej i kulturowej (K1_W07, K1_W10) - zna i rozumie różnice kulturowe będące istotnym czynnikiem kształtowania się społeczeństw wielokulturowych we współczesnym świecie, zna w ogólnym zarysie realia społeczno-ekonomiczne i prawne w obszarach związanych ze studiowanym językiem niemieckim (K1_W11) UMIEJĘTNOŚCI - ma umiejętności językowe na poziomie A2 według ESOKJ, w typowych sytuacjach codziennych wymagających znajomości podstawowych technik, strategii i kanałów komunikacyjnych (K1_U05, K1_U09) - potrafi krytycznie analizować krótkie i nieskomplikowane teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować krótkie i podstawowe autentyczne teksty w języku niemieckim na poziomie A2 oraz rozwijać podstawowe umiejętności profesjonalne w zakresie tego języka (K1_U01); - potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zjawiska dotyczące języka niemieckiego, potrafi odpowiednio zareagować w podstawowych sytuacjach komunikacyjnych odpowiednio do omawianego podczas kursu kontekstu kulturowego, używając podstawowych zwyczajowych zwrotów (K1_U03); - potrafi rozróżnić w wymowie odmianę niemiecką, austriacką i szwajcarską języka niemieckiego (K_U05) - posiada umiejętność przygotowania krótkich prac pisemnych w języku niemieckim w zakresie wprowadzanych zagadnień i na poziomie A2 (K1_U06); - posiada umiejętność przygotowania krótkich wystąpień ustnych w języku niemieckim w oparciu o odpowiednio dobrane materiały źródłowe (K1_U07). - potrafi określić priorytety i zaplanować działania służące do realizacji konkretnych zadań językowych i komunikacyjnych w języku niemieckim w podstawowym zakresie, rozumie potrzebę samokształcenia i konieczność ustawicznego podnoszenia kwalifikacji (K1_U12) - potrafi rozwiązywać podstawowe problemy i wykonywać zadania językowe w języku niemieckim na poziomie kompetencji A2 w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez dokonanie oceny sytuacji oraz dobór właściwych metod i narzędzi (K1_U13) KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie zasad komunikacji w języku niemieckim (K1_K06); - jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji w języku niemieckim i polskim, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi (K1_K01); - jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym Polski i krajach niemieckojęzycznych na rzecz promowania obu kultur, korzystając zarówno z tradycyjnych jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K1_K03). - jest gotów podejmować działania w komunikacji międzyjęzykowej służące zachowaniu dziedzictwa kulturowego Polski i krajów niemieckojęzycznych (K1_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania każdy moduł tematyczny może podlegać następującej ocenie: - ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań podczas zajęć) - prace domowe - śródsemestralne i semestralne testy pisemne - śródsemestralne i semestralne kolokwia ustne - przygotowanie prezentacji/pracy pisemnej Kryteria oceniania: Ocena końcowa z semestru I przedmiotu Kształtowanie Kompetencji Komunikacyjnych wpisywana do systemu USOS jest średnią ocen ze wszystkich modułów. Niezaliczenie jednego z modułów skutkuje niezaliczeniem całego kursu Kształtowanie Kompetencji Komunikacyjnej w sem. I, wpisaniem oceny niedostatecznej w systemie USOS i koniecznością poprawy niezaliczonego modułu (lub modułów) w zimowej sesji poprawkowej na tych samych zasadach i w tej samej formie co w sesji właściwej.. Próg zaliczeniowy ocenianych prac obowiązujący na wszystkich modułach to 60%. Wszystkie prace pisemne (testy śródsemestralne i semestralne, kolokwia, sprawdziany, kartkówki, wypracowania etc.) są oceniane według następującej skali procentowej poprawności: 0-59% = ndst, (2.0) 60-67% = dst, (3.0) 68-75% = dst+ (3.5) 76-83% = db, (4.0) 84-91% = db+, (4.5) 92-98% = bdb. (5.0) 99-100%= bdb.! (5.0!) Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia każdego z modułów. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych w poszczególnym module kursu. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) w pojedynczym module skutkuje oceną niedostateczną z tego modułu oraz całego kursu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Zwierzchoń-Grabowska | |
Prowadzący grup: | Anna Bajerowska, Anna Jędrzejczyk, Mariusz Mela, Virginia Schulte | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Zwierzchoń-Grabowska | |
Prowadzący grup: | Anna Bajerowska, Anna Jędrzejczyk, Mariusz Mela, Virginia Schulte | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.