Gramatyka opisowa języka niemieckiego (C)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L2-0GOCN |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka niemieckiego (C) |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | znajomość języka na poziomie B2 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs zapoznaje studentów z głównymi kierunkami w gramatyce opisowej języka niemieckiego. Główną część kursu stanowi przegląd podstawowych cech systemu gramatycznego języka niemieckiego: 1. głównych części mowy i związanych z nimi grup wyrazowych, 2. podstawowych wzorców zdaniowych, 3. funkcji dyskursywnych zasadniczych typów zdań głównych, 4. gramatycznych, semantycznych i pragmatycznych aspektów związków między zdaniami głównymi i składowymi. Tematyka pierwszej części kursu obejmuje przede wszystkim zagadnienia z zakresu pierwszego tematu (1). |
Pełny opis: |
Kurs gramatyki opisowej języka niemieckiego jako języka B (cz. 1 i 2) zapoznaje studentów z głównymi kierunkami w gramatyce opisowej języka niemieckiego. Podejście strukturalne łączy się w nich z podejściem funkcjonalnym. Główną część całego kursu, który trwa dwa semestry, stanowi przegląd podstawowych cech systemu gramatycznego języka niemieckiego. Przedmiotem tego przeglądu są: 1. główne części mowy i związane z nimi grupy wyrazowe (zwłaszcza grupa czasownikowa, rzeczownikowa i przymiotnikowa, a także słowotwórstwo niemieckie), 2. podstawowe wzorce zdaniowe (na tle struktury predykatowo-argumentowej), 3. funkcje dyskursywne zasadniczych typów zdań głównych (pojęcie ilokucji oraz zasadnicze typy zdań, tj. zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące), 4. gramatycznych, semantycznych i pragmatycznych aspektów związków między zdaniami głównymi i składowymi (użycie konektorów zdaniowych, parataksa, hipotaksa), 5. gramatyczne środki służące dystrybucji informacji w zdaniu (temat-remat, elipsa, szyk wyrazów w zdaniu). Celem kursu jest zapoznanie studentów z niemiecką terminologią gramatyczną oraz dostarczenie im wiedzy na temat gramatyki języka niemieckiego, niezbędnej do uczestnictwa studentów w innych zajęciach oferowanych w ramach studiów na kierunku 'lingwistyka stosowana' na WLS. Poza tym celem kursu jest wykształcenie u studentów zdolności do zauważania poprawności i niepoprawności gramatycznej w autentycznym dyskursie oraz dostarczenie im solidnych podstaw do własnych prób opisowania innych cech gramatyki niemieckiej. Tematyka pierwszej części kursu gramatyki opisowej języka niemieckiego (semestr zimowy) obejmuje przede wszystkim zagadnienia z zakresu tematu pierwszego (główne części mowy i związane z nimi grupy wyrazowe). 1. Części mowy 2. Rzeczownik 3. Słowotwórstwo rzeczownika 4. Rodzajnik 5. Odmian czasownika 6. Czasy, tryby, strona bierna 7. Czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone 8. Nominalizacja 9. Kolokacje 10. Przymiotnik i jego odmiana 11. Zaimki 12. Partykuły Nakład pracy studenta: 30 godzin obecność na zajęciach=1ECTS 20 godzin czytanie i analiza lektur 10 godzin wykonywanie prac domowych 30 godzin przygotowanie do egzaminu połówkowego=1ECTS |
Literatura: |
Admoni W.(1982): Der deutsche Sprachbau. München. Duden. Grammatik der deutschen Gegenwartssprache (1998). Mannheim/Wien/Zürich. Eisenberg P. (2006): Das Wort. Grundriss der deutschen Grammatik. Bd. 1. Stuttgart. Eisenberg P. (2006): Der Satz. Grundriss der deutschen Grammatik. Bd. 2. Stuttgart. Engelen B. (1984): Einführung in die Syntax der deutschen Sprache. Vorfragen und Grundlagen. Bd. 1. Baltmannsweiler. Engelen B. (1986): Einführung in die Syntax der deutschen Sprache. Satzglieder und Satzbaupläne. Bd. 2. Baltmannsweiler. Engel U. (2004): Deutsche Grammatik – Neubearbeitung . München. Engel U. u.a. (2000): Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Warszawa. Erben J. (1972): Deutsche Grammtik. Ein Abriss. München. Erben J. (1984): Deutsche Syntax. Eine Einführung. Bern/Frankfurt/New York. Helbig G., Buscha J. (2001): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig. Heringer J. H. (2001): Lesen lehren lernen: Eine rezeptive Grammatik des Deutschen. Tübingen. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu całości kursu (część 1 i 2) WIEDZA -student zna podstawy niemieckiej terminologii gramatycznej, -student posiada wiedzę na temat podstawowych cech systemu gramatycznego języka niemieckiego, UMIEJĘTNOŚCI -student potrafi wykorzystać tę wiedzę do wyjaśniania poprawności gramatycznej, -student potrafi przeprowadzić prostą analizę składniową zdania niemieckiego, KOMPETENCJE SPOŁECZNE -krytyczna postawa wobec nieudanych konstrukcji gramatycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagana jest obecność na zajęciach (dozwolone dwie nieobecności). Sprawdzian pisemny na zaliczenie semestru zimowego, który obejmuje wiedzę i umiejętności związane z tematem pierwszym (1). Kryteria oceniania: -100% ocena egzaminacyjna. Egzamin ocenia się na podstawie stopnia opanowania materiału w teorii i w praktyce. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość,najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Silvia Bonacchi, Małgorzata Guławska-Gawkowska, Mariusz Mela | |
Prowadzący grup: | Silvia Bonacchi, Małgorzata Guławska-Gawkowska, Mariusz Mela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Kurs zapoznaje studentów z głównymi kierunkami w gramatyce opisowej języka niemieckiego. Główną część kursu stanowi przegląd podstawowych cech systemu gramatycznego języka niemieckiego: 1. głównych części mowy i związanych z nimi grup wyrazowych, 2. podstawowych wzorców zdaniowych, 3. funkcji dyskursywnych zasadniczych typów zdań głównych, 4. gramatycznych, semantycznych i pragmatycznych aspektów związków między zdaniami głównymi i składowymi. Tematyka pierwszej części kursu obejmuje przede wszystkim zagadnienia z zakresu pierwszego tematu (1). |
|
Pełny opis: |
Kurs gramatyki opisowej języka niemieckiego jako języka B (cz. 1 i 2) zapoznaje studentów z głównymi kierunkami w gramatyce opisowej języka niemieckiego. Podejście strukturalne łączy się w nich z podejściem funkcjonalnym. Główną część całego kursu, który trwa dwa semestry, stanowi przegląd podstawowych cech systemu gramatycznego języka niemieckiego. Przedmiotem tego przeglądu są: 1. główne części mowy i związane z nimi grupy wyrazowe (zwłaszcza grupa czasownikowa, rzeczownikowa i przymiotnikowa, a także słowotwórstwo niemieckie), 2. podstawowe wzorce zdaniowe (na tle struktury predykatowo-argumentowej), 3. funkcje dyskursywne zasadniczych typów zdań głównych (pojęcie ilokucji oraz zasadnicze typy zdań, tj. zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące), 4. gramatycznych, semantycznych i pragmatycznych aspektów związków między zdaniami głównymi i składowymi (użycie konektorów zdaniowych, parataksa, hipotaksa), 5. gramatyczne środki służące dystrybucji informacji w zdaniu (temat-remat, elipsa, szyk wyrazów w zdaniu). Celem kursu jest zapoznanie studentów z niemiecką terminologią gramatyczną oraz dostarczenie im wiedzy na temat gramatyki języka niemieckiego, niezbędnej do uczestnictwa studentów w innych zajęciach oferowanych w ramach studiów na kierunku 'lingwistyka stosowana' na WLS. Poza tym celem kursu jest wykształcenie u studentów zdolności do zauważania poprawności i niepoprawności gramatycznej w autentycznym dyskursie oraz dostarczenie im solidnych podstaw do własnych prób opisowania innych cech gramatyki niemieckiej. Tematyka pierwszej części kursu gramatyki opisowej języka niemieckiego (semestr zimowy) obejmuje przede wszystkim zagadnienia z zakresu tematu pierwszego (główne części mowy i związane z nimi grupy wyrazowe). 1. Części mowy 2. Rzeczownik 3. Słowotwórstwo rzeczownika 4. Rodzajnik 5. Odmian czasownika 6. Czasy, tryby, strona bierna 7. Czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone 8. Nominalizacja 9. Kolokacje 10. Przymiotnik i jego odmiana 11. Zaimki 12. Partykuły Tematyka drugiej części kursu: 1. Podstawowe pojęcia z zakresu składni 2. Zdanie proste 3. Czasownik jako strukturalne centrum 4. Zdanie złożone 5. Grupy nominalne w zdaniu 6. Zdania względne 7. Równoważniki zdania 8. Części zdania i ich hierarchia w zdaniu 9. Formy czasowe 10. Formy modalne 11. Strona czynna i bierna 12. Rodzaje czynności 13. Negacja 14. Powtórzenie wiadomości 15. Egzamin próbny Nakład pracy studenta: 30 godzin obecność na zajęciach=1ECTS 20 godzin czytanie i analiza lektur 10 godzin wykonywanie prac domowych 30 godzin przygotowanie do egzaminu połówkowego=1ECTS |
|
Literatura: |
Admoni W.(1982): Der deutsche Sprachbau. München. Duden. Grammatik der deutschen Gegenwartssprache (1998). Mannheim/Wien/Zürich. Eisenberg P. (2006): Das Wort. Grundriss der deutschen Grammatik. Bd. 1. Stuttgart. Eisenberg P. (2006): Der Satz. Grundriss der deutschen Grammatik. Bd. 2. Stuttgart. Engelen B. (1984): Einführung in die Syntax der deutschen Sprache. Vorfragen und Grundlagen. Bd. 1. Baltmannsweiler. Engelen B. (1986): Einführung in die Syntax der deutschen Sprache. Satzglieder und Satzbaupläne. Bd. 2. Baltmannsweiler. Engel U. (2004): Deutsche Grammatik – Neubearbeitung . München. Engel U. u.a. (2000): Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Warszawa. Erben J. (1972): Deutsche Grammtik. Ein Abriss. München. Erben J. (1984): Deutsche Syntax. Eine Einführung. Bern/Frankfurt/New York. Helbig G., Buscha J. (2001): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig. Heringer J. H. (2001): Lesen lehren lernen: Eine rezeptive Grammatik des Deutschen. Tübingen. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Silvia Bonacchi, Małgorzata Guławska-Gawkowska, Mariusz Mela | |
Prowadzący grup: | Silvia Bonacchi, Małgorzata Guławska-Gawkowska, Mariusz Mela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Kurs zapoznaje studentów z głównymi kierunkami w gramatyce opisowej języka niemieckiego. Główną część kursu stanowi przegląd podstawowych cech systemu gramatycznego języka niemieckiego: 1. głównych części mowy i związanych z nimi grup wyrazowych, 2. podstawowych wzorców zdaniowych, 3. funkcji dyskursywnych zasadniczych typów zdań głównych, 4. gramatycznych, semantycznych i pragmatycznych aspektów związków między zdaniami głównymi i składowymi. Tematyka pierwszej części kursu obejmuje przede wszystkim zagadnienia z zakresu pierwszego tematu (1). |
|
Pełny opis: |
Kurs gramatyki opisowej języka niemieckiego jako języka B (cz. 1 i 2) zapoznaje studentów z głównymi kierunkami w gramatyce opisowej języka niemieckiego. Podejście strukturalne łączy się w nich z podejściem funkcjonalnym. Główną część całego kursu, który trwa dwa semestry, stanowi przegląd podstawowych cech systemu gramatycznego języka niemieckiego. Przedmiotem tego przeglądu są: 1. główne części mowy i związane z nimi grupy wyrazowe (zwłaszcza grupa czasownikowa, rzeczownikowa i przymiotnikowa, a także słowotwórstwo niemieckie), 2. podstawowe wzorce zdaniowe (na tle struktury predykatowo-argumentowej), 3. funkcje dyskursywne zasadniczych typów zdań głównych (pojęcie ilokucji oraz zasadnicze typy zdań, tj. zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące), 4. gramatycznych, semantycznych i pragmatycznych aspektów związków między zdaniami głównymi i składowymi (użycie konektorów zdaniowych, parataksa, hipotaksa), 5. gramatyczne środki służące dystrybucji informacji w zdaniu (temat-remat, elipsa, szyk wyrazów w zdaniu). Celem kursu jest zapoznanie studentów z niemiecką terminologią gramatyczną oraz dostarczenie im wiedzy na temat gramatyki języka niemieckiego, niezbędnej do uczestnictwa studentów w innych zajęciach oferowanych w ramach studiów na kierunku 'lingwistyka stosowana' na WLS. Poza tym celem kursu jest wykształcenie u studentów zdolności do zauważania poprawności i niepoprawności gramatycznej w autentycznym dyskursie oraz dostarczenie im solidnych podstaw do własnych prób opisowania innych cech gramatyki niemieckiej. Tematyka pierwszej części kursu gramatyki opisowej języka niemieckiego (semestr zimowy) obejmuje przede wszystkim zagadnienia z zakresu tematu pierwszego (główne części mowy i związane z nimi grupy wyrazowe). 1. Części mowy 2. Rzeczownik 3. Słowotwórstwo rzeczownika 4. Rodzajnik 5. Odmian czasownika 6. Czasy, tryby, strona bierna 7. Czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone 8. Nominalizacja 9. Kolokacje 10. Przymiotnik i jego odmiana 11. Zaimki 12. Partykuły Tematyka drugiej części kursu: 1. Podstawowe pojęcia z zakresu składni 2. Zdanie proste 3. Czasownik jako strukturalne centrum 4. Zdanie złożone 5. Grupy nominalne w zdaniu 6. Zdania względne 7. Równoważniki zdania 8. Części zdania i ich hierarchia w zdaniu 9. Formy czasowe 10. Formy modalne 11. Strona czynna i bierna 12. Rodzaje czynności 13. Negacja 14. Powtórzenie wiadomości 15. Egzamin próbny Nakład pracy studenta: 30 godzin obecność na zajęciach=1ECTS 20 godzin czytanie i analiza lektur 10 godzin wykonywanie prac domowych 30 godzin przygotowanie do egzaminu połówkowego=1ECTS |
|
Literatura: |
Admoni W.(1982): Der deutsche Sprachbau. München. Duden. Grammatik der deutschen Gegenwartssprache (1998). Mannheim/Wien/Zürich. Eisenberg P. (2006): Das Wort. Grundriss der deutschen Grammatik. Bd. 1. Stuttgart. Eisenberg P. (2006): Der Satz. Grundriss der deutschen Grammatik. Bd. 2. Stuttgart. Engelen B. (1984): Einführung in die Syntax der deutschen Sprache. Vorfragen und Grundlagen. Bd. 1. Baltmannsweiler. Engelen B. (1986): Einführung in die Syntax der deutschen Sprache. Satzglieder und Satzbaupläne. Bd. 2. Baltmannsweiler. Engel U. (2004): Deutsche Grammatik – Neubearbeitung . München. Engel U. u.a. (2000): Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Warszawa. Erben J. (1972): Deutsche Grammtik. Ein Abriss. München. Erben J. (1984): Deutsche Syntax. Eine Einführung. Bern/Frankfurt/New York. Helbig G., Buscha J. (2001): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig. Heringer J. H. (2001): Lesen lehren lernen: Eine rezeptive Grammatik des Deutschen. Tübingen. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.