Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształcenie kompetencji komunikacyjnych języka B - niemiecki, sem.3

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3200-L2-0KKKBN3a
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kształcenie kompetencji komunikacyjnych języka B - niemiecki, sem.3
Jednostka: Wydział Lingwistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot obowiązkowy dla studentów II roku studiów.

Studenci uczestniczący w zajęciach kontynuują naukę języka niemieckiego z roku I. Jest to pierwszy język specjalności (B), jego znajomość jest już na poziomie B2+ wg. ESOKJ, lub zbliżonym.


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kontynuacja nauki języka niemieckiego jako pierwszy język specjalności (B) wybranego spośród

oferowanych języków, która rozpoczyna się od poziomu B2+. Przedmiot obejmujący w semestrze I w

roku II 90 godziny dydaktycznych w sali składa się z modułów tematycznych i wymaga znacznego nakładu

pracy samodzielnej studentów.

Celem przedmiotu jest dalsze kształtowanie i doskonalenie kompetencji językowo-komunikacyjnej języka

niemieckiego w celu osiągnięcia pod koniec II roku poziomu C1 w skali biegłości językowej według

Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy (ESOKJ). W procesie nauczania w

roku II kładzie się dalszy nacisk na harmonijny i zintegrowany rozwój różnorodnych kompetencji

komunikacji językowej (m.in. pragmatycznej, socjolingwistycznej, kompetencji interkulturowych i

metalingwistycznych). Kurs obejmuje zagadnienia zgodne z poziomem zaawansowania znajomości języka

niemieckiego, ukierunkowane na potrzeby studiów kierunku Lingwistyka Stosowana..

Pełny opis:

Zajęcia przeznaczone są dla studentów II roku studiów I stopnia, dla których język niemiecki jest językiem

B specjalności.

W trakcie zajęć Kształcenie kompetencji komunikacyjnych w roku II, nauka języka niemieckiego wybranego

spośród oferowanych języków jest kontynuowana po roku I od poziomu B2+. Celem przedmiotu w roku II

jest dalsze kształtowanie i doskonalenie kompetencji językowokomunikacyjnej języka niemieckiego na

poziomie zaawansowanym, odpowiadającym poziomowi C1 w skali biegłości językowej według

Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy (ESOKJ) pod koniec drugiego roku

studiów.

W procesie nauczania podczas roku II kładzie się dalszy i ciągły nacisk na harmonijny i zintegrowany

rozwój kompetencji komunikacji językowej, kompetencji pragmatycznej, socjolingwistycznej oraz

kompetencji interkulturowych i metalingwistycznych tj. mówienia i wymowy, pisania, rozumienia ze słuchu i

czytania ze zrozumieniem, jak również w zakresie znajomości leksyki i struktur gramatycznoskładniowych

na poziomie C1. Kurs obejmuje zagadnienia zgodne z poziomem zaawansowania znajomości języka

niemieckiego, ukierunkowane na potrzeby studiów kierunku Lingwistyka Stosowana, w szczególności

związane z pracą w dziedzinach akademickich, glottodydaktycznych i translatorskich.

Przedmiot w drugim roku składa się z modułów tematycznych obejmujących następujące zakresy

kompetencji komunikacyjnych: (1) Gramatyka/Pragmatyka, (2) Komunikacja i Leksyka, (3)

Pisanie/Czytanie.

Celem przedmiotu jest kontynuacja dalszego kształtowania i doskonalenia kompetencji językowej, w tym:

- kompetencji leksykalnej (dalszego poszerzania wiedzy i umiejętności w zakresie stosowania słownictwa

przewidzianego programem nauczania na poziomie C1 ESOKJ w roku II);

- kompetencji gramatycznej (dalszej pracy nad rozumieniem i wypowiadaniem się przy użyciu prawidłowo

skonstruowanych wyrażeń i zdań w oparciu o zasady gramatyczne omawiane na zajęciach w roku II);

- kompetencji fonologicznej (kontynuowanie kształtowania umiejętności poprawnej artykulacji dźwięków

języka niemieckiego, dalszego opanowywania i ćwiczenia rytmiki i intonacji);

- kompetencji dyskursywnej (organizowania spójnej logicznie i gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej

w języku niemieckim na poziomie C1 ESOKJ).

- kompetencji funkcjonalnej i socjolingwistycznej (dalszego kształtowania umiejętności dostosowania

określonych środków wyrazu do sytuacji komunikacyjnych i odbiorcy, w kontekście wybranych aspektów

kulturowych dotyczących języka niemieckiego na poziomie biegłości C1 ESOKJ).

Godziny kontaktowe w semestrze: 90 godz.

Praca własna studenta:

• czytanie/przyswajanie zadanych materiałów pisemnych – 15 godz.

• prace domowe z zakresu gramatyki praktycznej – 10 godz.

• tworzenie prac pisemnych i prezentacji ustnych – 20 godz.

• przygotowanie do egzaminu – 5 godz.

Całkowita ilość godzin pracy własnej: 50 godzin.

W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą się odbywać przy

użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez

Uniwersytet Warszawski.niwersytet Warszawski.

Literatura:

Ustalana indywidualnie przez każdego prowadzącego.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- posiada wiedzę z zakresu wiadomości o języku na poziomie C1, zna strukturę języka jako systemu, rozumie jego specyfikę (K1_W01);

- zna struktury morfologiczno-składniowe, rozumie wypowiedzi ustne i prawidłowo interpretuje teksty pisemne na poziomie C1; zna definicje słów, ich synonimy oraz idiomy języka niemieckiego, ma utrwaloną wiedzę leksykalną i gramatyczną z tematów wskazanych w opisie przedmiotu; zna specyfikę wymowy języka niemieckiego.(K1_W01)

- rozumie kompleksową naturę języka niemieckiego oraz jego złożoność na poziomie C1 (K1_W03)

- zna i rozumie elementy kultury obszaru języka niemieckiego, rozumie rolę języka w komunikacji międzyludzkiej i kulturowej (K1_W07, K1_W10)

- zna i rozumie różnice kulturowe będące istotnym czynnikiem kształtowania się społeczeństw wielokulturowych we współczesnym świecie, zna w ogólnym zarysie realia społeczno-ekonomiczne i prawne w obszarach związanych ze studiowanym językiem niemieckim (K1_W11)

UMIEJĘTNOŚCI

- ma umiejętności językowe na poziomie C1 według ESOKJ, również w typowych sytuacjach profesjonalnych wymagających znajomości technik, strategii i różnych kanałów komunikacyjnych (K1_U05, K1_U09)

- potrafi krytycznie analizować teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w języku niemieckim na poziomie C1 oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie tego języka (K1_U01);

- potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zjawiska dotyczące języka niemieckiego, potrafi odpowiednio zareagować w każdej sytuacji komunikacyjnej odpowiednio do kontekstu kulturowego, używając zwyczajowych zwrotów (K1_U03);

- potrafi rozróżnić w wymowie odmianę niemiecką, austriacką i szwajcarską (K_U05)

- posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku niemieckim w zakresie wprowadzanych zagadnień (K1_U06);

- posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku niemieckim w oparciu o odpowiednio dobrane materiały źródłowe (K1_U07).

- potrafi określić priorytety i zaplanować działania służące do realizacji konkretnych zadań językowych, komunikacyjnych i zawodowych w języku niemieckim, rozumie potrzebę samokształcenia i konieczność ustawicznego podnoszenia kwalifikacji (K1_U12)

- potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania językowe w języku niemieckim na poziomie kompetencji C1 w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez dokonanie oceny sytuacji oraz dobór właściwych metod i narzędzi (K1_U13)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie zasad komunikacji w języku niemieckim (K1_K06);

- jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji w języku niemieckim i polskim, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi (K1_K01);

- jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym Polski i kraju niemieckojęzycznym na rzecz promowania obu kultur, korzystając zarówno z tradycyjnych jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K1_K03).

- jest gotów podejmować działania w komunikacji międzyjęzykowej służące zachowaniu dziedzictwa kulturowego Polski i krajów niemieckojęzycznych (K1_K04)

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania – ćwiczenia:

- ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań podczas zajęć)

- prace domowe

- testy kontrolne na ocenę

- śródsemestralne testy pisemne

- śródsemestralne kolokwia ustne

- przygotowanie prezentacji/prac pisemnych na ocenę

Kryteria oceniania – ćwiczenia:

Próg zaliczeniowy ocenianych prac obowiązujący w trakcie zajęć to 60%. Wszystkie prace pisemne

(testy śródsemestralne, kolokwia, sprawdziany, kartkówki, wypracowania etc.) są oceniane według

następującej skali procentowej poprawności:

0-59% = ndst (2.0)

60-67% = dst (3.0)

68-75% = dst+ (3.5)

76-83% = db (4.0)

84-91% = db+, (4.5)

92-98% = bdb (5.0)

99-100%= bdb! (5.0!)

Student ma prawo do jednokrotnej poprawy każdego sprawdzianu pisemnego na ocenę w terminie

wyznaczonym przez prowadzącego. Nieusprawiedliwiona nieobecność skutkuje utratą terminu.

Metody oceniania – egzamin:

Ocena końcowa z egzaminu przedmiotu Kształcenie Kompetencji Komunikacyjnych wpisywana do

systemu USOS jest średnią ocen ze wszystkich modułów. Niezaliczenie jednego z modułów skutkuje

niezaliczeniem całego kursu Kształtowanie Kompetencji Komunikacyjnej w sem. I, wpisaniem oceny

niedostatecznej w systemie USOS i koniecznością poprawy niezaliczonego modułu (lub modułów) w

zimowej sesji poprawkowej na tych samych zasadach i w tej samej formie co w sesji właściwej.

Egzamin końcowy składa się z dwóch odrębnych części: pisemnej i ustnej. Część pisemna obejmuje

test gramatyczny, test leksykalny oraz wypowiedź pisemną na wybrany temat.

Kryteria oceniania – egzamin:

Próg zaliczeniowy obowiązujący na części pisemnej egzaminu to 60%, oceniany wg następującej skali

procentowej poprawności:

0-59% = ndst (2.0)

60-67% = dst (3.0)

68-75% = dst+ (3.5)

76-83% = db (4.0)

84-91% = db+, (4.5)

92-98% = bdb (5.0)

99-100%= bdb! (5.0!)

Podczas części ustnej sprawdzana jest kompetencja komunikacyjna oraz opanowanie elementów

leksykalnych, fonetycznych oraz gramatycznych przerabianych na wszystkich modułach w r. II kursu.

Część ustna oceniana jest wg. następujących kryteriów:

5.0 – bardzo dobry: bardzo dobra ogólna poprawność językowa (właściwe stosowanie omawianych na

zajęciach zasad gramatycznych, leksykalnych i fonetycznych z uwzględnieniem właściwych fonemów,

akcentu oraz intonacji); bogactwo słownictwa (stosowanie przerabianego na zajęciach słownictwa,

także idiomów i związków frazeologicznych i odpowiedniego rejestru); bardzo dobra i przemyślana

struktura wypowiedzi posiadająca widoczny początek, rozwinięcie, koniec; częste i naturalne

stosowanie logicznych połączeń między kolejnymi częściami, zwrotów sygnalizujących rozpoczęcie i

zakończenie wątku/wypowiedzi; ciągła zgodność z tematem wypowiedzi

4.0/4.5 – dobry/dobry plus: dobra ogólna poprawność językowa (właściwe stosowanie omawianych na

zajęciach zasad gramatycznych, leksykalnych i fonetycznych z uwzględnieniem właściwych fonemów,

akcentu oraz intonacji, obecność pojedynczych błędów wymowy, drobne potknięcia gramatyczne o

charakterze jednostkowym); słownictwo w stopniu dobrym (widocznie różnorodne słownictwo z zajęć,

możliwe drobne potknięcia i przeinaczenia, okazjonalne błędy rejestru, idiomów lub związków

frazeologicznych); dobra i przemyślana struktura wypowiedzi posiadająca widoczny początek,

rozwinięcie, koniec; widoczne stosowanie logicznych połączeń między kolejnymi częściami i/lub

zwrotów sygnalizujących rozpoczęcie i zakończenie wątku/wypowiedzi; zgodność z tematem

wskazująca na świadomy związek między wypowiedzią, a tematem wypowiedzi

3.0/3.5 – dostateczny/dostateczny plus: dostateczne poprawność językowa (właściwe stosowanie

omawianych na zajęciach zasad gramatycznych, leksykalnych i fonetycznych z uwzględnieniem

właściwych fonemów, akcentu oraz intonacji, akceptowalna obecność błędów wymowy, drobne

potknięcia gramatyczne); słownictwo w stopniu dostatecznym (słownictwo omawiane na zajęciach

mało różnorodne acz wystarczające do przekazania informacji, pojawiające się okazjonalne

przeinaczenia oraz błędy rejestru, idiomów lub związków frazeologicznych); dostateczna struktura

wypowiedzi, zaznaczony acz nie całkiem widoczny początek/rozwinięcie/koniec wypowiedzi; logiczne

połączenia między kolejnymi częściami stosowane rzadko, jak i zwroty sygnalizujące rozpoczęcie i

zakończenie wątku/wypowiedzi; zgodność z tematem na poziomie dostatecznym

2.0 – niedostateczny: niedostateczna poprawność językowa (notoryczne błędy gramatyczne,

leksykalne i fonetyczne, notoryczne błędy wymowy tych samych elementów); słownictwo ubogie, mało

różnorodne i niewystarczające do stworzenia spójnej i zrozumiałej wypowiedzi, przeinaczenia, częste

błędy rejestru/stosowanie błędnego rejestru, niestosowanie lub błędne stosowanie idiomów i związków

frazeologicznych; chaotyczna i nieprzemyślana struktura wypowiedzi, brak widocznego

początku/rozwinięcia/końca wypowiedzi; brak logicznego połączenia między kolejnymi częściami

wypowiedzi, brak lub błędnie stosowane zwroty sygnalizujące rozpoczęcie i zakończenie

wątku/wypowiedzi; brak płynności wypowiedzi, zdania cząstkowe i niepełne; brak zgodności z

tematem wypowiedzi

Ocena końcowa z egzaminu przedmiotu Kształcenie Kompetencji Komunikacyjnych wpisywana do

systemu USOS jest średnią ocen ze wszystkich modułów. Niezaliczenie jednego z modułów skutkuje

niezaliczeniem całego kursu Kształtowanie Kompetencji Komunikacyjnej w sem. I, wpisaniem oceny

niedostatecznej w systemie USOS i koniecznością poprawy niezaliczonego modułu (lub modułów) w

zimowej sesji poprawkowej na tych samych zasadach i w tej samej formie co w sesji właściwej.

Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia każdego z modułów. Dopuszcza się

dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych w poszczególnym module kursu.

W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do

wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć na których był nieobecny.

Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) w pojedynczym module skutkuje brakiem

zaliczenia tego modułu oraz całego kursu. oceną niedostateczną z tego modułu oraz całego kursu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Virginia Schulte, Róża Zielnik-Kołodzińska, Ewa Zwierzchoń-Grabowska
Prowadzący grup: Krzysztof Drużycki, Mariusz Mela, Virginia Schulte, Stephanie Weismann, Róża Zielnik-Kołodzińska, Ewa Zwierzchoń-Grabowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Róża Zielnik-Kołodzińska, Ewa Zwierzchoń-Grabowska
Prowadzący grup: Urszula Topczewska, Reinhold Utri, Róża Zielnik-Kołodzińska, Ewa Zwierzchoń-Grabowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9 (2025-04-18)