Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3200-L2-0PD
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy dydaktyki
Jednostka: Wydział Lingwistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie Studentów w zagadnienia podstaw dydaktyki. Zajęcia są prowadzone w formie wykładu konwersatoryjnego.

Pełny opis:

Program zajęć obejmuje przegląd zagadnień teoretycznych i wyników badań naukowych w zakresie badań dydaktycznych.

Omawiane są tu następujące tematy: dydaktyka jako samodzielna dyscyplina naukowa, podstawowe pojęcia dydaktyki; historia rozwoju dydaktyki, współczesne wyniki badań w zakresie dydaktyki, organizacja nauczania- uczenia się, system oświaty, najważniejsze problemy dydaktyczne: diagnoza i kontrola wyników nauczania, ocenianie uczniów, samoocena nauczyciela.

Nakład pracy studenta:

Łączna wartość punktów = 2 ECTS

Godziny kontaktowe synchroniczne = 15h = 0,5 ECTS

Asynchroniczna praca studenta 15h = 0,5 ECTS:

Bieżące przygotowanie do zajęć – 15h = 0,5 ECTS

Przygotowanie do egzaminu – 15h = 0,5 ECTS

Organizacja pracy zależy od przyjętego trybu zdalny/stacjonarny i decyzji nauczyciela prowadzącego.

Literatura:

Literaturę podaje prowadzący daną grupę zajęciową.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

- usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych;

- zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego;

- współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów;

- zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne;

- konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela;

- sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną; C.W7. znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

- zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego;

- zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej;

- dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów;

- wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę;

- zaplanować pracę z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych ;

- dokonać oceny pracy ucznia i dobrać odpowiednią formę poinformowania ucznia o niej;

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

- twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów;

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania są formułowane przez prowadzącego daną grupę zajęciową.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Andrychowicz-Trojanowska, Elżbieta Gajek
Prowadzący grup: Agnieszka Andrychowicz-Trojanowska, Elżbieta Gajek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie Studentów w zagadnienia podstaw dydaktyki. Zajęcia są prowadzone w formie wykładu konwersatoryjnego.

Pełny opis:

Program zajęć obejmuje przegląd zagadnień teoretycznych i wyników badań naukowych w zakresie badań dydaktycznych.

Omawiane są tu następujące tematy: dydaktyka jako samodzielna dyscyplina naukowa, podstawowe pojęcia dydaktyki; historia rozwoju dydaktyki, współczesne wyniki badań w zakresie dydaktyki, organizacja nauczania, system oświaty, najważniejsze problemy dydaktyczne: diagnoza, ocenianie uczniów, samoocena nauczyciela.

Nakład pracy studenta:

Łączna wartość punktów = 2 ECTS

Godziny kontaktowe (w sali) = 30h = 1 ECTS

Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową:

Bieżące przygotowanie do zajęć – 15h = 0,5 ECTS

Przygotowanie do egzaminu – 15h = 0,5 ECTS

Szczegółowa organizacja pracy zależy od trybu pracy zdalny/ stacjonarny i decyzji nauczyciela prowadzącego.

Literatura:

Literaturę podaje prowadząca daną grupę zajęciową.

Uwagi:

Kurs przygotowuje do praktyk zawodowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Andrychowicz-Trojanowska, Elżbieta Gajek
Prowadzący grup: Agnieszka Andrychowicz-Trojanowska, Elżbieta Gajek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie Studentów w zagadnienia podstaw dydaktyki. Zajęcia są prowadzone w formie wykładu konwersatoryjnego.

Pełny opis:

Program zajęć obejmuje przegląd zagadnień teoretycznych i wyników badań naukowych w zakresie badań dydaktycznych.

Omawiane są tu następujące tematy: dydaktyka jako samodzielna dyscyplina naukowa, podstawowe pojęcia dydaktyki; historia rozwoju dydaktyki, współczesne wyniki badań w zakresie dydaktyki, organizacja nauczania, system oświaty, najważniejsze problemy dydaktyczne: diagnoza, ocenianie uczniów, samoocena nauczyciela.

Nakład pracy studenta:

Łączna wartość punktów = 2 ECTS

Godziny kontaktowe (w sali) = 30h = 1 ECTS

Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową:

Bieżące przygotowanie do zajęć – 15h = 0,5 ECTS

Przygotowanie do egzaminu – 15h = 0,5 ECTS

Szczegółowa organizacja pracy zależy od trybu pracy zdalny/ stacjonarny i decyzji nauczyciela prowadzącego.

Literatura:

Literaturę podaje prowadząca daną grupę zajęciową.

Uwagi:

Kurs przygotowuje do praktyk zawodowych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)