Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L2-0PD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie Studentów w zagadnienia podstaw dydaktyki. Zajęcia są prowadzone w formie wykładu konwersatoryjnego. |
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje przegląd zagadnień teoretycznych i wyników badań naukowych w zakresie badań dydaktycznych. Omawiane są tu następujące tematy: dydaktyka jako samodzielna dyscyplina naukowa, podstawowe pojęcia dydaktyki; historia rozwoju dydaktyki, współczesne wyniki badań w zakresie dydaktyki, organizacja nauczania- uczenia się, system oświaty, najważniejsze problemy dydaktyczne: diagnoza i kontrola wyników nauczania, ocenianie uczniów, samoocena nauczyciela. Nakład pracy studenta: Łączna wartość punktów = 2 ECTS Godziny kontaktowe synchroniczne = 15h = 0,5 ECTS Asynchroniczna praca studenta 15h = 0,5 ECTS: Bieżące przygotowanie do zajęć – 15h = 0,5 ECTS Przygotowanie do egzaminu – 15h = 0,5 ECTS Organizacja pracy zależy od przyjętego trybu zdalny/stacjonarny i decyzji nauczyciela prowadzącego. |
Literatura: |
Literaturę podaje prowadzący daną grupę zajęciową. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: - usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych; - zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego; - współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów; - zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne; - konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w szczególności możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się, a także potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych, znaczenie odkrywania oraz rozwijania predyspozycji i uzdolnień oraz zagadnienia związane z przygotowaniem uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; autonomię dydaktyczną nauczyciela; - sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów: ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania, wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; tematykę oceny efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości działalności szkoły oraz edukacyjną wartość dodaną; C.W7. znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: - zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do klasy zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego; - zaprojektować działania służące integracji klasy szkolnej; - dobierać metody nauczania do nauczanych treści i zorganizować pracę uczniów; - wybrać model lekcji i zaprojektować jej strukturę; - zaplanować pracę z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych ; - dokonać oceny pracy ucznia i dobrać odpowiednią formę poinformowania ucznia o niej; W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: - twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów; |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania są formułowane przez prowadzącego daną grupę zajęciową. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Andrychowicz-Trojanowska, Elżbieta Gajek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Andrychowicz-Trojanowska, Elżbieta Gajek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie Studentów w zagadnienia podstaw dydaktyki. Zajęcia są prowadzone w formie wykładu konwersatoryjnego. |
|
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje przegląd zagadnień teoretycznych i wyników badań naukowych w zakresie badań dydaktycznych. Omawiane są tu następujące tematy: dydaktyka jako samodzielna dyscyplina naukowa, podstawowe pojęcia dydaktyki; historia rozwoju dydaktyki, współczesne wyniki badań w zakresie dydaktyki, organizacja nauczania, system oświaty, najważniejsze problemy dydaktyczne: diagnoza, ocenianie uczniów, samoocena nauczyciela. Nakład pracy studenta: Łączna wartość punktów = 2 ECTS Godziny kontaktowe (w sali) = 30h = 1 ECTS Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową: Bieżące przygotowanie do zajęć – 15h = 0,5 ECTS Przygotowanie do egzaminu – 15h = 0,5 ECTS Szczegółowa organizacja pracy zależy od trybu pracy zdalny/ stacjonarny i decyzji nauczyciela prowadzącego. |
|
Literatura: |
Literaturę podaje prowadząca daną grupę zajęciową. |
|
Uwagi: |
Kurs przygotowuje do praktyk zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Andrychowicz-Trojanowska, Elżbieta Gajek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Andrychowicz-Trojanowska, Elżbieta Gajek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie Studentów w zagadnienia podstaw dydaktyki. Zajęcia są prowadzone w formie wykładu konwersatoryjnego. |
|
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje przegląd zagadnień teoretycznych i wyników badań naukowych w zakresie badań dydaktycznych. Omawiane są tu następujące tematy: dydaktyka jako samodzielna dyscyplina naukowa, podstawowe pojęcia dydaktyki; historia rozwoju dydaktyki, współczesne wyniki badań w zakresie dydaktyki, organizacja nauczania, system oświaty, najważniejsze problemy dydaktyczne: diagnoza, ocenianie uczniów, samoocena nauczyciela. Nakład pracy studenta: Łączna wartość punktów = 2 ECTS Godziny kontaktowe (w sali) = 30h = 1 ECTS Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową: Bieżące przygotowanie do zajęć – 15h = 0,5 ECTS Przygotowanie do egzaminu – 15h = 0,5 ECTS Szczegółowa organizacja pracy zależy od trybu pracy zdalny/ stacjonarny i decyzji nauczyciela prowadzącego. |
|
Literatura: |
Literaturę podaje prowadząca daną grupę zajęciową. |
|
Uwagi: |
Kurs przygotowuje do praktyk zawodowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.