Historia języka i leksykografii (C) - j. niemiecki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L3-2HJLCN |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia języka i leksykografii (C) - j. niemiecki |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Poznanie historii języka niemieckiego i elementów gramatyki historycznej od czasów najdawniejszych do chwili obecnej, rozwój wiedzy lingwistycznej diachronicznej. |
Pełny opis: |
Zagadnienia teoretyczne 1) Pojęcie historii języka, periodyzacja języka niemieckiego, języki indoeuropejskie. 2) Język praindoeuropejski: jego charakterystyka i podziały (języki grupy kentum i satem). 3) Charakterystyka języka pragermańskiego (fonetyka, morfologia, słownictwo). 4) Germanowie i języki germańskie (grupy i osobliwości ich rozwoju). Najstarszy język germański: język gocki. Periodyzacja właściwej historii języka niemieckiego 5) Język staro-wysoko-niemiecki i jego charakterystyka (fonetyka, morfologia, słownictwo). 6) Druga przesuwka spółgłosek i dialekty języka niemieckiego. 7) Teksty języka staro-wysoko-niemieckiego i ich zróżnicowanie geograficzne. 8) Rozwój języka w okresie 900-1100. Cechy przejścia od staro-wysoko-niemieckiego do średnio-wysoko-niemieckiego. 9) Język średnio/wysoko-niemiecki i jego charakterystyka (fonetyka, morfologia, słownictwo); teksty średniowiecznego języka niemieckiego (Pieśn Nibelungów 1200 r.). 10) Od średnio-wysoko-niemieckiego przez wczesno-nowo-niemiecki do nowo-wysoko/niemieckiego; rozwój języka niemieckiego od średniowiecza do chwili obecnej. 11) Etapy kształtowania się standardowego języka niemieckiego: dialekty – języki specjalne – ponadregionalne odmiany niemczyzny (okres 1350-1650); walka dwóch głównych odmian niemczyzny – języka miśnieńskiego i górno niemieckiego o prymat, zwycięstwo środkowo-niemieckiego standardu językowego 18-wieku i ukształtowanie się normy ortograficznej i fonetycznej języka niemieckiego w 19/20. w. 12) Odmiana języka niemieckiego w chwili obecnej: dialekty, regionalne odmiany języka potocznego (codziennego), warianty standardu językowego państw niemieckojęzycznych: Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Luksemburga, Liechtensteinu. Język niemiecki i jego znaczenie na świecie w chwili obecnej. |
Literatura: |
1. DTV-Atlas zur Deutschen Sprache. München 1998 2. Petra Maria Vogel. Sprachgeschichte. Heidelberg: Winter 2012 3. Nübling, Damaris, Historische Sprachwissenschaft des Deutschen, Stuttgart: 2013 4. Kristin Kopf. Das kleine Etymologicum. Eine Entdeckungsreise durch die deutsche Sprache. Stuttgart: Klett |
Efekty uczenia się: |
Po ukonczeniu przedmiotu student(ka): - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych, w zakresie lingwistyki stosowanej (w tym glottodydaktyki i translatoryki) oraz literaturoznawstwa i/lub kulturologii (K_W07, H1A_W07) - ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności (K_W09, H1A_W09) - potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie zinterpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów danego obszaru językowego (K_U05, H1A_U05) - ma umiejętności językowe w drugim języku obcym zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu C1 Europejskiego systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U10, H1A_U10) - ma świadomość, iż działania podejmowane w różnorakich układach komunikacji interlingwalnej winny służyć zachowaniu dziedzictwa kulturowego danego regionu, kraju i całej Europy (K_K05, H1A_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: ● ocena ciągła za aktywny udział na zajęciach (20%) ● zadania, referat lub/i egzamin końcowy pisemny (80%), Kryteria oceniania testu koncowego: 55%-69% = 3; 70%-74% = 3,5; 75%-84% = 4; 85%-89% = 4+; 90%-100% = 5 W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość,najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. W przypadku konieczności przeprowadzenia zajęć w trybie zdalnym, tryb prowadzenia, metody i kryteria oceniania mogą ulec zmianie. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Silvia Bonacchi, Reinhold Utri | |
Prowadzący grup: | Silvia Bonacchi, Reinhold Utri | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Poznanie historii języka niemieckiego i elementów gramatyki historycznej od czasów najdawniejszych do chwili obecnej, rozwój wiedzy lingwistycznej diachronicznej. Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia historii języka niemieckiego: a) ewolucja od pragermańskiego do współczesnego języka (system fonologiczny, morfologiczny, składniowy, leksykalny) b) zabytki piśmiennictwa germańskiego; c) postępująca kodyfikacja i normalizacja języka niemieckiego oraz kształtowanie się normy językowej. |
|
Pełny opis: |
Program kursu obejmuje następujące zagadnienia teoretyczne: 1) Pojęcie historii języka, periodyzacja języka niemieckiego, języki indoeuropejskie. 2) Język praindoeuropejski: jego charakterystyka i podziały 3) Charakterystyka języka pragermańskiego (fonetyka, morfologia, słownictwo, pierwsza przesuwska spółgłosek). 4) Germanowie i języki germańskie (grupy i osobliwości ich rozwoju). Najstarszy język germański: język gocki. Periodyzacja właściwej historii języka niemieckiego 5) Język staro-wysoko-niemiecki i jego charakterystyka (fonetyka, morfologia, słownictwo). 6) Druga przesuwka spółgłosek i dialekty języka niemieckiego. 7) Teksty języka staro-wysoko-niemieckiego i ich zróżnicowanie geograficzne. 8) Rozwój języka w okresie 900-1100. Cechy przejścia od staro-wysoko-niemieckiego do średnio-wysoko-niemieckiego. 9) 9) Język średnio/wysoko-niemiecki i jego charakterystyka (fonetyka, morfologia, słownictwo); teksty średniowiecznego języka niemieckiego (Pieśn Nibelungów 1200 r.). 10) Od średnio-wysoko-niemieckiego przez wczesno-nowo-niemiecki do nowo-wysoko/niemieckiego; rozwój języka niemieckiego od średniowiecza do chwili obecnej. 11) Etapy kształtowania się standardowego języka niemieckiego: dialekty – języki specjalne – ponadregionalne odmiany niemczyzny (okres 1350-1650); walka dwóch głównych odmian niemczyzny – języka miśnieńskiego i górnoniemieckiego o prymat, zwycięstwo środkowo-niemieckiego standardu językowego 18-wieku i ukształtowanie się normy ortograficznej i fonetycznej języka niemieckiego w 19/20. w. 12) Odmiana języka niemieckiego w chwili obecnej: dialekty, regionalne odmiany języka potocznego (codziennego), warianty standardu językowego państw niemieckojęzycznych: Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Luksemburga, Liechtensteinu. Język niemiecki i jego znaczenie na świecie w chwili obecnej. Zagadnienia praktyczne (interdyskursyjne): Analiza tekstów reprezentatywnych w perspektywie diachronicznej. Teksty: Goticki (200– 800) • aus der Bibelübersetzung des westgotischen Bischofs Wulfila (um 350 n.Chr.) Język staro-wysoko-niemiecki (700 – 1050) • Hildebrandslied • Straßburger Eide Język średnio/wysoko-niemiecki (1050-1350) ● W. von der Vogelweide, „Unter der linden an der heide" ● W. von der Vogelweide, „Ich saz uf eime steine“ ● Auszug aus dem Nibelungenlied (1. Aventiure, Strophen 1-6) Język wczesno-nowo-niemiecki x (1350-1650) • aus dem „Sendbrief vom Dolmetschen“ Martin Luthers • aus dem „Buch von der deutschen Poeterey“ Martin Opitz´ Język nowo-wysoko/niemiecki (od 1650 do 1990) • Brüder Grimm, Frau Holle (1812) Język niemiecki współczesny (po 1990) • Denglisch Język wykładowy kursu jest niemiecki. |
|
Literatura: |
1. DTV-Atlas zur Deutschen Sprache. München 1998 2. Petra Maria Vogel. Sprachgeschichte. Heidelberg: Winter 2012 3. Nübling, Damaris, Historische Sprachwissenschaft des Deutschen, Stuttgart: 2013 4. Kristin Kopf. Das kleine Etymologicum. Eine Entdeckungsreise durch die deutsche Sprache. Stuttgart: Klett |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Silvia Bonacchi, Reinhold Utri | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Poznanie historii języka niemieckiego i elementów gramatyki historycznej od czasów najdawniejszych do chwili obecnej, rozwój wiedzy lingwistycznej diachronicznej. Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia historii języka niemieckiego: a) ewolucja od pragermańskiego do współczesnego języka (system fonologiczny, morfologiczny, składniowy, leksykalny) b) zabytki piśmiennictwa germańskiego; c) postępująca kodyfikacja i normalizacja języka niemieckiego oraz kształtowanie się normy językowej. |
|
Pełny opis: |
Program kursu obejmuje następujące zagadnienia teoretyczne: 1) Pojęcie historii języka, periodyzacja języka niemieckiego, języki indoeuropejskie. 2) Język praindoeuropejski: jego charakterystyka i podziały 3) Charakterystyka języka pragermańskiego (fonetyka, morfologia, słownictwo, pierwsza przesuwska spółgłosek). 4) Germanowie i języki germańskie (grupy i osobliwości ich rozwoju). Najstarszy język germański: język gocki. Periodyzacja właściwej historii języka niemieckiego 5) Język staro-wysoko-niemiecki i jego charakterystyka (fonetyka, morfologia, słownictwo). 6) Druga przesuwka spółgłosek i dialekty języka niemieckiego. 7) Teksty języka staro-wysoko-niemieckiego i ich zróżnicowanie geograficzne. 8) Rozwój języka w okresie 900-1100. Cechy przejścia od staro-wysoko-niemieckiego do średnio-wysoko-niemieckiego. 9) 9) Język średnio/wysoko-niemiecki i jego charakterystyka (fonetyka, morfologia, słownictwo); teksty średniowiecznego języka niemieckiego (Pieśn Nibelungów 1200 r.). 10) Od średnio-wysoko-niemieckiego przez wczesno-nowo-niemiecki do nowo-wysoko/niemieckiego; rozwój języka niemieckiego od średniowiecza do chwili obecnej. 11) Etapy kształtowania się standardowego języka niemieckiego: dialekty – języki specjalne – ponadregionalne odmiany niemczyzny (okres 1350-1650); walka dwóch głównych odmian niemczyzny – języka miśnieńskiego i górnoniemieckiego o prymat, zwycięstwo środkowo-niemieckiego standardu językowego 18-wieku i ukształtowanie się normy ortograficznej i fonetycznej języka niemieckiego w 19/20. w. 12) Odmiana języka niemieckiego w chwili obecnej: dialekty, regionalne odmiany języka potocznego (codziennego), warianty standardu językowego państw niemieckojęzycznych: Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Luksemburga, Liechtensteinu. Język niemiecki i jego znaczenie na świecie w chwili obecnej. Zagadnienia praktyczne (interdyskursyjne): Analiza tekstów reprezentatywnych w perspektywie diachronicznej. Teksty: Goticki (200– 800) • aus der Bibelübersetzung des westgotischen Bischofs Wulfila (um 350 n.Chr.) Język staro-wysoko-niemiecki (700 – 1050) • Hildebrandslied • Straßburger Eide Język średnio/wysoko-niemiecki (1050-1350) ● W. von der Vogelweide, „Unter der linden an der heide" ● W. von der Vogelweide, „Ich saz uf eime steine“ ● Auszug aus dem Nibelungenlied (1. Aventiure, Strophen 1-6) Język wczesno-nowo-niemiecki x (1350-1650) • aus dem „Sendbrief vom Dolmetschen“ Martin Luthers • aus dem „Buch von der deutschen Poeterey“ Martin Opitz´ Język nowo-wysoko/niemiecki (od 1650 do 1990) • Brüder Grimm, Frau Holle (1812) Język niemiecki współczesny (po 1990) • Denglisch Język wykładowy kursu jest niemiecki. |
|
Literatura: |
1. DTV-Atlas zur Deutschen Sprache. München 1998 2. Petra Maria Vogel. Sprachgeschichte. Heidelberg: Winter 2012 3. Nübling, Damaris, Historische Sprachwissenschaft des Deutschen, Stuttgart: 2013 4. Kristin Kopf. Das kleine Etymologicum. Eine Entdeckungsreise durch die deutsche Sprache. Stuttgart: Klett |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.