Gramatyka kontrastywna niemiecko-polska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3201-1GRKN |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka kontrastywna niemiecko-polska |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przegląd wybranych najważniejszych polsko-niemieckich kontrastów gramatycznych na poziomie fonologii, morfologii i składni. Wymagania wstępne: Zaliczenie Gramatyki opisowej języka niemieckiego w semestrze II |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przyswojenie wiedzy o najważniejszych systemowych kontrastach gramatycznych oraz umiejętności wykorzystania jej do opisywania, wyjaśniania i przewidywania błędów wynikających z interferencji. Treści nauczania: Zajęcia obejmują przykładowo kontrasty w zakresie konstrukcji zwrotnych, biernych, trybów, czasu i aspektu, rodzajnika i jego odpowiedników polskich, konstrukcji bezokolicznikowych i imiesłowowych, liczebników. Formy pracy: Konwersatorium. Przygotowanie i wygłoszenie referatów na wskazane tematy oraz przekazanie ich prowadzącemu. Wymagania na zaliczenie: Podstawą zaliczenia na stopień jest pozytywna ocena prezentacji tematu i oddanego tekstu. Nakład pracy: obecność na zajęciach - 15 godz., przygotowanie opracowania o rekcji przyimków - 3 godz., przygotowanie do testu końcowego - 3 godz. |
Literatura: |
Czochralski J. (1990), Gramatyka niemiecka dla Polaków, Warszawa Engel U.et al. (2000), Deutsch-polnische kontrastive Grammatik, Warszawa Helbig G. / Jäger G. (1983), Studien zum deutsch-polnischen Sprachvergleich, Leipzig Golonka, J. (2015), Kontrastive Grammatik Deutsch-Polnisch für polnische Studenten: Ausgewählte Probleme, Rzeszów Kątny A. (1985), Bibliography of German-Polish contrastive studies, w: Papers and Studies in Contrastive Linguistics 20, Poznań Prędota S. (1989), Die polnisch-deutsche Interferenz im Bereich der Aussprache, Wrocław |
Efekty uczenia się: |
Po kursie Gramatyki kontrastywnej polsko-niemieckiej studenci potrafią: - wymienić i opisać kontrasty objęte kursem - wykorzystywać je do wyjaśniania i eliminowania gramatycznych błędów interferencyjnych - posługiwać się właściwymi pojęciami / terminami gramatyki kontrastywnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie następuje na podstawie: - obecności i aktywności podczas zajęć - 10% - samodzielnego pisemnego opracowania materiału o rekcji przyimków - 10% - końcowego testu obejmującego wszystkie omówione tematy - 80% Kryteria oceny testu ponad 90% - 5,0 85-89% - 4,5 80-84% - 4,0 70-79% - 3,5 60-69% - 3,0 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.