Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesnoszkolne nauczanie języka C angielskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3201-1WNJCA
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wczesnoszkolne nauczanie języka C angielskiego
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Znajomość podstaw metodyki nauczania języka angielskiego w przedszkolu i w klasach I-III

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodami nauczania języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz przedstawienie technik pracy nad językiem odpowiednich do wieku ucznia.

Pełny opis:

Tematy:

1. Rozwój sprawności mówienia i rozumienia ze słuchu

2. Rozwój alfabetyzmu dzieci w zakresie czytania i pisania

3. Nauczanie gramatyki i słownictwa

4. Zintegrowane nauczanie językowo-przedmiotowe

5. Wykorzystanie bajek i dramy

6. Wykorzystanie wierszy, rymowanek i piosenek

7. Wykorzystanie technik plastycznych i rękodzieła

8. wykorzystanie gier

9. Wykorzystanie ICT i multimediów

10. Rozwój autonomii ucznia

11. Ocenianie

Nakład pracy studenta

Uczestnictwo w zajęciach 30 godzin

Przygotowanie do zajęć 25 godzin

Przygotowanie portfolio 5 godzin

Razem 60 godzin

Wybrane tematy mogą być realizowane we współpracy międzynarodowej online zależnie od ustaleń z partnerami zagranicznymi.

W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość,najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.

Literatura:

Materiały kursu wraz z odnośnikami do stron edukacyjnych tj. BBC, wydawnictwa językowe oraz The British Council udostępnianie są studentom na platformie Moodle.

Literatura podstawowa:

Szpotowicz, M & M.Szulc-Kurpaska. 2009. Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN

Harmer J., 2001. The Practice of English Language Teaching. Oxford: Pearson Education Limited.

Komorowska H., 2001. Metodyka Nauczania Języków Obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna

Reilly, V. & S. M Ward. 1997. Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press.

Literatura uzupełniajaca:

Celce-Murcia, M. (ed.) 2001. Teaching English as a Second or Foreign Language. Heinle & Heinle.

Nunan, D. (ed.) 2001. Practical English Language Teaching. McGraw Hill.

Nunan, D. 1999. Second Language Teaching and Learning. Heinle & Heinle.

Szpotowicz, M. 2011. Proces uczenia się dzieci w przedszkolu i szkole podstawowej. In: H. Komorowska (ed.) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Łośgraf. (123-139).

Szpotowicz, M. 2011. Wyzwania związane z ocenianiem umiejętności językowych dzieci. Języki Obce w Szkole nr 4/2011. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Tanner, R. & C. Green. 1998. Tasks for Teacher Education. Longman

Ur, P. 1996. A course in Language Teaching. Cambridge: CUP

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

w zakresie wiedzy:

• zna metody i techniki pracy glottodydaktycznej w z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym

• zna materiały przydatne do pracy nad językiem obcym odpowiednie dla tej grupy wiekowej

• zna cyfrowe zasoby sieci przydatne do nauczania i uczenia się języka angielskiego odpowiednie dla tej grupy wiekowej

w zakresie umiejętności:

• potrafi planować lekcję językową dla tej grupy wiekowej

• umie określić i wprowadzić w życie cele lekcji: językowe, komunikacyjne i międzykulturowe

• potrafi praktycznie stosować strategie nauczania systemów językowych i sprawności odpowiednio do cech i wieku uczniów

• potrafi dobrać metody i techniki nauczania odpowiednio do potrzeb uczniów w tym wieku

• stosuje różnorodne materiały dydaktyczne

• umie ocenić przydatność edukacyjną nowych materiałów i narzędzi

• umie organizować pracę na lekcji językowej odpowiednio do wieku uczniów

w zakresie postaw:

• rozpoznaje potrzeby uczniów w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym

• dopasowuje metody i techniki do różnych sytuacji edukacyjnych

• przyjmuje postawę dobrego nauczyciela - przewodnika i pomocnika w uczeniu się języków

• jest zainteresowany innowacjami dydaktycznymi i własnym rozwojem zawodowym

• rozumie znaczenie kompetencji międzykulturowej w posługiwaniu się angielskim jako językiem globalnym

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie portfolio zawierającego sprawozdanie z lektury dotyczącej nauczania wczesnoszkolnego (ok 500 słów) oraz dokładny opis i potrzebne materiały do 5 ćwiczeń do przeprowadzenia w grupie minimum 15 dzieci w wieku wczesnoszkolnym lub przedszkolnym.

Kryteria oceniania

100%-93,3% 5

93%- 86,6% 4,5

86%-76,6% 4

76%-70% 3,5

69%-60% 3

poniżej 59% 2

Praktyki zawodowe:

Kurs przygotowuje do praktyk dydaktycznych odbywanych w szkole podstawowej i przedszkolu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)