Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Korpusy w nauczaniu języków obcych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3201-KNJ-OG
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Korpusy w nauczaniu języków obcych
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Lingwistyki Stosowanej
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Studenci uczestniczyli wcześniej w zajęciach z nauczania języka obcego, potrafią pisac plany lekcji.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorakimi zastosowaniami korpusów językowych w nauczaniu języków obcych. Tematyka zajęć obejmuje wprowadzenie do korpusów językowych i ich analizy, zapoznanie studenów z zasobami i narzędziami korpusowymi dostępnymi w sieci oraz sposobami wykorzystania inforamcji korpusowych w nauczania języka. Przykłady zastosowań korpusów zaczerpnięte zostaną z nauczania języka angielskiego oraz polskiego jako języka obcego.

UWAGA! Przedmiot dla studentów Instytutu Lingwistyki Stosowanej jest oferowany jako fakultet

Przedmiot jest przeznaczony wyłącznie dla studentów innych jednostek UW.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorakimi zastosowaniami korpusów językowych w nauczaniu języków obcych. Tematyka zajęć obejmuje wprowadzenie do korpusów językowych oraz zaznajomienie studenów z zasobami korpusowymi dostępnymi w sieci. Studenci zapoznają się także ze sposobami analizy danych korpusowych oraz nauczą się korzystać z szergu narzedzi korpusowych pozwalajacych na precyzyjne odszukiwanie potrzebnej informacji językowej. W trakcie zajęć przedsawione zostaną sposoby wykorzystania inforamcji korpusowych do nauczania słownictwa, frazeologii, gramatyki oraz organizacji dyskursu oraz metody pracy z korpusami podczas lekcji. Omówanione zostanie także zastosowanie korpusów w planowaniu i przygotowaniu kursów językowych uczących języków specjalistycznych. Studenci tworzyć będą swój własny mini-korpus oraz zapoznawać się z metodami i narzędziami potrzebymi do jego analizy w celach dydaktycznych. Przykłady zastosowań korpusów zaczerpnięte zostaną z nauczania języka angielskiego oraz polskiego jako języka obcego.

Literatura:

Ghadessy, M., A. Henry, R.L. Roseberry. Small Corpus Studies and ELT. John Benjamins. 2001.

Hunston, S. Corpora in Applied Linguistics. Cambridge University Press. 2002.

O’Keeffe, A., M. McCarthy, R. Carter. From Corpus to Classroom. Cambridge University Press. 2007.

Reppen, R. Using Corpora in the Language Classroom. Cambridge University Press. 2010.

Tognini-Bonelli, E. Corpus Linguistics at Work. John Benjamins 2001.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student zna zasoby korpusowe dostępne w sieci oraz potrafi korzystać z narzędzi do analizy danych korpusowych. Student potrafi przygotować zajęcia w oparciu o dane korpusowe lub uwzględniające wykorztstanie korpusów przez uczniów. Potrafi także opracowac program nauczania języka specjalistycznego w opariu o analizę korpusu.

Metody i kryteria oceniania:

• Wykonanie wszystkich ćwiczeń i zadań podczas zajęć

• Opracowanie jednego/dwóch zadań dydaktycznych z wykorzystaniem korpusów uczniowskich

• Stworzenie mini-korpusu języka specjalistycznego i jego prosta analiza w celach dydaktycznych

• Przygotowanie jednego planów lekcji uwzględniających użycie korpusów przez nauczyciela i/lub uczniów

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)